aanmeld knop
dot

Slecht slapen, wat doe je tegen slapeloosheid?

verdriet.jpg
Slecht slapen, veel mensen hebben er wel eens last van. Slapeloosheid komt vooral vaak voor als je ligt te piekeren. In periodes van stress, of andere zorgen aan je hoofd. Slapeloosheid kan ook ontstaan door een ander slaapritme of gebruik van veel cafeïne, nicotine of gebruik van andere drugs. Maar ook stoppen met blowen kan slapeloosheid veroorzaken, en alcohol drinken kan ook voor een onrustige nachtrust zorgen.

Slapeloosheid wordt door de meeste mensen als vervelend ervaren. Je ligt in bed en wilt graag slapen. Als dat niet lukt ga je vervelen, ook kan het zo zijn dat je ligt te piekeren over problemen. Daardoor wordt het nog moeilijker om in slaap te vallen. Er zijn echt legio oorzaken waardoor je niet in slaap kunt komen. Bekende oorzaken zijn:

  • Stress
  • Piekeren
  • Te drukke dag gehad waardoor omschakelen naar inspanning niet zo vanzelfsprekend meer is
  • Gebruik van koffie met cafeïne, drankjes met cafeïne zoals Cola en/of energiedrinks
  • Alcoholgebruik
  • Hormonen bij vrouwen kunnen tijdens de eisprong of menstruatie ook wel van invloed zijn op de nachtrust
  • Gezondheidsproblemen
  • Overgewicht
  • PTSS (Post Traumatische Stressstoornis)
  • stoppen met blowen geeft vaak een periode van slapeloosheid
  • enzovoorts

Wat kan je zelf doen tegen slapeloosheid?

Om slapeloosheid efficiënt tegen te gaan zal je een aantal belangrijke wijzigingen in je leven moeten aanbrengen. Als je zeker weet dat je gezond bent, ga dan eerst op zoek naar de reden van je slapeloosheid. Er zijn legio middelen om beter te kunnen slapen. Zoek bijvoorbeeld eens op de site van dr online naar: slapeloosheid

  • Stress: hoe ga je met de stress om en kan je de stress verminderen? Probeer zodra je naar bed gaat aan iets specifieks te denken en daarop te concentreren. Neem de stress niet mee naar bed. Dat zal aan het begin wel een kwestie van trainen zijn. Je kunt in bed tot 1000 tellen, hoe saai dat ook lijkt, kan het een goede manier zijn om te ontspannen. Sommige mensen vertellen zichzelf in hun hoofd een mooi verhaal.
  • Piekeren: Is heel slecht voor je nachtrust. Je kunt geldzorgen hebben of zorgen om je relatie of om school of werk. Hoewel je de problemen niet op kunt lossen door te piekeren, is het toch gemakkelijker gezegd dan gedaan om met piekeren te stoppen. Als je hulp zoekt om de problemen op te lossen, kan dit veel druk van de ketel nemen. Blijf niet alleen met je problemen zitten maar neem iemand in vertrouwen. Zoek naar een oplossing of zoek hulp via je huisarts.
  • Drukke dag gehad: na een drukke dag moet je even onthaasten. Dingen die helpen zijn een wandeling maken, yogaoefeningen, een warm bad of douche, glaasje warme melk (eventueel met honing) voor het slapen gaan, knuffelen met je partner, enzovoorts.
  • Koffie gedronken? Probeer eens koffie zonder cafeïne voor het slapen gaan. Sommige mensen drinken zoveel cafeïne dat ze niet beseffen dat ze daardoor zo opgejaagd en opgefokt zijn. Ook kan te veel cafeïne stress vergroten en angstig maken. Vermijd dus koffie met cafeïne, thee, energiedrinks en cola met cafeïne
  • Alcoholgebruik: veel mensen denken dat een glaasje wijn of een ander drankje met alcohol, een slaapmutsje is. Dat is echter niet het geval. De alcohol geeft maar heel kort een roesje en daarna heb je er meer last van dan plezier. het veroorzaakt rusteloze nachten en onprettig dromen. Drink geen alcohol voor het slapen gaan, en als je dat  el gedaan hebt drink dan extra water want alcoholhoudende drankje drogen je lichaam uit
  • Hormonaal: veel vrouwen herkennen het wel, tijdens hun eisprong of als ze ongesteld moeten worden zorgen hormoonschommelingen voor een beetje een opgejaagd gevoel. Je hart kan voor je gevoel wat sneller kloppen en je kunt niet slapen. je voelt je klaarwakker. Meestal is het na een nachtje weer over.
  • Gezondheidsproblemen: als je vermoed dat er meer aan de hand is dan gewoon moeite om te slapen, laat het dan uitzoeken door je huisarts. Je kunt misschien ook een slaappilletje krijgen
  • Overgewicht: veel overgewicht, met name als er sprake is van vet in de hals en onderkin, kunnen voor slapeloosheid zorgen, of je slaap[t wel maar je rust niet uit. Laat je eens onderzoeken door de huisarts want je kunt ook last hebben van apneu.
  • PTSS: na een gebeurtenis of een reeks gebeurtenissen, die je erg heeft/hebben aangegrepen kan je PTSS krijgen. Je hebt dan last van de gebeurtenis(sen) en beleeft deze steeds opnieuw. Dit is van grote invloed op je functioneren en op je leven in het algemeen. Zoek professionele hulp
  • Gestopt met Blowen: mensen die gestopt zijn met blowen hebben vaak last van hevige ontwenningsverschijnselen, voornamelijk geestelijk, maar ook slapeloosheid is een veel gehoorde klacht. Bespreek dit met je huisarts. Dat is gewoon een kwestie van de telefoon pakken en het probleem voor te leggen. Je huisarts hoort dit probleem wel vaker en kan wellicht veel voor je betekenen

Middelen om te kunnen slapen

Middelen om te kunnen slapen zijn er in overvloed. Je kunt bij je huisarts natuurlijk om slaappilletjes vragen maar probeer eerst eens andere hulpmiddelen, zoals ontspanningsoefeningen. Zoek voor slapeloosheid die niet overgaat hulp bij de huisarts.


Tags: slapeloosheid, niet slapen, wakker liggen, piekeren, slecht slapen
Artikel geschreven door: DickBos.
Publicatie datum: 2013-06-29
Wil jij ook geld verdienen met artikelen schrijven? Meld je direct gratis aan!


dot

Reacties

U reageert als gast. Heeft u een account, log dan eerst in.

Typ de Captcha code over:

Plaats een reactie:


Categorieën

Gezondheid Financieel Elektronica Auto & vervoer Afvallen & dieet Reis & vakantie Internet & computer Wetenschap Relatie & liefde Hobby & werk Recepten Kunst & cultuur Huis & tuin Werkstuk/Essay/opstel Recensies Mijn eigen verhaal Sport Seksualiteit Zwangerschap Dier & natuur Verzorging & mode Opvoeding Feestdagen Overige Nieuws toen en nu Wonderlijk & bizar Verslaving