aanmeld knop
dot

Bourgondisch eten en toch afvallen. Het kan!

Spagetti.jpg
Hou jij van lekker uitgebreid en langdurig tafelen, maar wil je toch ook wel graag een paar kilo afvallen? Heb je genoeg van de diëten die niet vol te houden zijn en het jojo effect? Dan is dit artikel misschien iets voor jou.

Bij veel diëten zijn we vooral druk met het tellen van calorieën. En hoe weinig calorieën we ook eten, het afvallen wil vaak niet blijvend lukken. Of we komen vaak wel net zoveel weer aan als we afgevallen zijn, met nog een paar kilo extra erbij, als we er met lijnen stoppen. Afvallen is dan ook niet gemakkelijk. Veel mensen komen na het afvallen weer aan, maar een deel van de mensen lukt het wel om blijvend af te vallen. Wat helpt?

 

Voldoende water drinken

Dat voldoende water drinken en dat gezond én gevarieerd eten belangrijk is, dat weten we wel. Maar vaak gaat het mis omdat je simpelweg het doorzettingsvermogen niet hebt om door te gaan. Bij een tegenslag, stress of een rotgevoel, grijp je al snel weer naar wat lekkers omdat je dat een goed gevoel geeft. En als je eenmaal iets ongezonds gegeten hebt denk je al snel: ach, ik kan dan net zo goed nog iets lekkers nemen. Omdat je dan toch al (meerdere keren) hebt 'gezondigd'  laat je het maar zo. En dat is nou juist zo jammer, want ook al is het dan even niet gegaan zoals je wilde, je kan wel proberen om de draad weer zo snel mogelijk op te pakken. Het is namelijk ook absoluut niet zo dat je niks lekkers of ongezonds meer mag eten. Sterker nog het is juist goed om ook eens datgene te eten wat eigenlijk niet 'mag'. Als je dat namelijk pas zou doen als je streefgewicht bereikt is, dan bestaat de kans dat de kilo's er net zo snel weer aan vliegen. En dat is juist niet de bedoeling van het afvallen en het doel wat je wilt bereiken. Mensen kunnen ook afvallen door te eten waar ze trek in hebben, maar in kleine porties. Altijd eten waar je trek in hebt is echter lang niet altijd gezond.

 

Aankomen, afvallen, en weer aankomen

Aankomen, afvallen, en weer aankomen. Het is voor veel mensen met overgewicht soms om moedeloos van te worden. Als dat je al een paar keer is overkomen dan snap ik wel dat je wel klaar bent met proberen af te vallen, want dan is stoppen met een dieet simpelweg het gemakkelijkst.

Met een beetje hulp en kennis kan je het misschien wel volhouden. Er zijn ook verschillende methodes die vanuit een andere invalshoek het aankomen en afvallen bekijken.  De Superverbrander Methode legt bijvoorbeeld de nadruk op de invloed van hormonen op je verbranding.

 

Gemotiveerd blijven

Bij het volgens van een dieet loopt het vaak spaak op de motivatie. Eten is nou eenmaal lekker en je eet dus ook snel te veel. Om minder te eten moet je lange tijd gemotiveerd blijven. Korte tijd lukt dat nog wel. Je begint vol goed moede, maar na een tijdje wordt het moeilijker om lekkere dingen af te slaan. Wil je gemotiveerd blijven stel jezelf dan de volgende vragen en schrijf het op.

 

Wat is de reden dat je graag wilt afvallen?

Geef jezelf de tijd om deze vraag te beantwoorden en ga er ook wat dieper op in. Is het je om even snel een paar kilo te verliezen of wil je een blijvend resultaat? Schrijf punten op die voor jou belangrijk zijn, zoals:

  • gezondheid
  • slanker zijn
  • fitter zijn
  • enzovoorts

Wat doe je als je toch trek krijgt in wat lekkers?

Welk dieet je ook volgt, er komt een moment dat je een onweerstaanbare trek krijgt in iets wat niet op je dieet staat. Probeer op dat soort momenten het vaste ritueel te doorbreken. Eet je bijvoorbeeld voor de tv vaak een pak koekjes of een zak chips leeg? Ga op die momenten dan even geen tv kijken. Je merkt dat je je in het begin heel onwennig voelt maar na een dag of twee ben je echt al wel trots op jezelf dat het is gelukt. Of haal bepaalde dingen gewoon niet in huis. Koppel feestelijke hapjes aan feestjes, en eet ze niet zomaar tussendoor. Vervang calorierijke snacks voor hapjes met minder vet of suiker. Liever een blokje jonge kaas dan een bitterbal, en liever een worteltje met dipsaus dan chips met dipsaus.

 

Nog enkele tips 

Iets lekkers eten mag best. Je kunt juist beter voor jezelf inplannen dat je bijvoorbeeld 1x in de week wel wat ongezonds mag eten i.p.v helemaal niet. Zo heb je namelijk een moment om naar uit te kijken en is de kans groter dat je het makkelijker volhoudt dan wanneer je jezelf dat allemaal verbiedt. Je kunt een dieetvrije dag inlassen. Eet je dan niet helemaal rond aan ongezonde snacks, maar een taartje of een kroketje kan best een keer per week. Let dan de rest van de dag wel op dat je gezond en gevarieerd eet. En besef dat blijvend afvallen bijna nooit gemakkelijk is.

 

Vrienden en familie op de hoogte stellen.

Als je hebt besloten om daadwerkelijk te beginnen met afvallen dan zal je zien dat je voor je gevoel in één keer het ene feestje of bezoekje naar het andere hebt. Met al het lekkers wat daarbij hoort natuurlijk. Op zulke momenten is het erg moeilijk om een dieet vol te houden, dus stel je vrienden en familie op de hoogte. Waarschijnlijk willen ze graag rekening met je houden en zorgen ze ook nog voor enkele gezondere hapjes. Je kunt ook zelf gezonde snacks meenemen. Een andere optie is om er geen groot probleem van te maken. Overdag zo gezond mogelijk eten en 's avonds op een feestje jezelf toestaan om toch een beetje mee te snacken. Ook dan is het weer een kwestie van motivatie om niet door te schieten. Gemakkelijker gezegd dan gedaan. Maar waar een wil is, is ook een weg.

 

Zo kan je toch gemotiveerd blijven en waarschijnlijk krijg je van mensen uit je omgeving genoeg tips om het afvallen zo gemakkelijk mogelijk te maken en je doel te bereiken. Als je samen met iemand anders op dieet gaat, kan dat ook motiverend werken, en je kunt samen ook wat extra gaan bewegen.


Tags: afvallen, tips, doel, calorieën, gemotiveerd, diëten
Artikel geschreven door: pipiwijs.
Publicatie datum: 2013-09-20
Wil jij ook geld verdienen met artikelen schrijven? Meld je direct gratis aan!


dot

Reacties

U reageert als gast. Heeft u een account, log dan eerst in.

Typ de Captcha code over:

Plaats een reactie:


Categorieën

Gezondheid Financieel Elektronica Auto & vervoer Afvallen & dieet Reis & vakantie Internet & computer Wetenschap Relatie & liefde Hobby & werk Recepten Kunst & cultuur Huis & tuin Werkstuk/Essay/opstel Recensies Mijn eigen verhaal Sport Seksualiteit Zwangerschap Dier & natuur Verzorging & mode Opvoeding Feestdagen Overige Nieuws toen en nu Wonderlijk & bizar Verslaving