aanmeld knop
dot

Het Zone Dieet, wat is dat?

kcal.jpg

Het Zone Dieet opgericht door Dr Sears, gaat uit van de stelling dat voedsel gezien moet worden als medicijn voor het lichaam, en niet dient om een persoon te plezieren of om de honger te stillen.

 

Mager proteïnerijk voeding en natuurlijke koolhydraten

Het Zone dieet gaat ervan uit dat de spijsvertering het beste werkt als je slechts twee groepen voedsel gebruikt: proteïne en natuurlijke koolhydraten (koolhydraten uit groente, fruit en vezelrijke voeding). Naast het dieet worden supplementen van omega-3 visolie aanbevolen. De verhouding koolhydraten, proteine en vet is 40:30:30. Je moet tenminste 3 maaltijden en 2 snacks per dag eten.

 

Wat hoort niet in het dieet?

Niets is verboden. Maar brood, aardappelen, pasta e.d. mogen slechts 25% van het totaal van gebruikte koolhydraten innemen. Caffeïne wordt ook afgeraden.

 

Lichaamsbeweging

Lichaamsbeweging is een belangrijk aspect van het Zone dieet. Aanbevolen wordt iedere dag twee aan twee typen beweging te doen: aerobic (beweging gericht op spiergroepen) en anaerobic (beweging met veel inspanning b.v. hardlopen, mountainbiken, enz.

 

Volhouden

Ook al hoef je geen speciale dieetvoeding te kopen is het toch een dieet waarbij veel eisen worden gesteld, dit maakt de kans op volhouden klein.

 

Resultaat

In het begin is een resultaat van 2,5 kg in de eerste twee weken haalbaar. Dit is echter geen echt lichaamsvet maar vocht e.d. Later wordt het gewichtsverlies rond 0.5 en 0.75 kg per week.

 

Voeding bij het Zone-dieet

Om het even eenvoudig te stellen, zegt het Zone-dieet dat je voedsel moet bestaan uit 40% koolhydraten, 30% vetten en 30% proteïnen.

Anders dan andere diëten, zegt het Zone-dieet niet dat je minder calorieën moet consumeren. Je moet dus niet minder eten, maar wel veranderen wat je eet. Dagelijks mag je drie grote maaltijden en twee tussendoortjes eten. Daarbij moet je de volgende regels in je achterhoofd houden:

  • Iedere maaltijd moet proteïnen bevatten, de proteïnerijke voedingsmiddelen moeten ongeveer even groot zijn als de palm van je hand.
  • In ieder tussendoortje moeten proteïnen zitten.
  • De portie koolhydraten moet ongeveer twee keer zo groot zijn als de portie proteïnen. De meeste koolhydraten die je consumeert moeten vezelrijke enkelvoudige koolhydraten zijn, zoals je terugvindt in groenten en fruit. Slechts  een klein gedeelte mag bestaan uit complexe koolhydraten, die je terugvindt in aardappelen, pasta, rijst en sommige groenten en fruit.
  • In de maaltijd of in de snack moeten ook wat goede (onverzadigde) vetten zitten, zoals de vetten die je terugvindt in avocado’s, vis, olie en noten.

Basisregels

  • Nadat je opgestaan bent moet je binnen het uur een maaltijd gegeten hebben
  • De intervallen tussen de maaltijden moeten niet langer dan zes tot acht uur duren
  • Na een snack moet je 2 tot 2,5 uur wachten voordat je een maaltijd eet, onafhankelijk van hoe hongerig je bent
  • Check voor je aan een maaltijd begint of je honger hebt. Als je geen honger hebt en een helder hoofd hebt, bevind je je in de ‘Zone’
  • Drink dagelijks minstens acht glazen water

Succesvol, afvallen met Alli

Afslank en dieet hulpmiddelen

10 Kilo afvallen

Afvallen zonder dieet


Tags: Zone-dieet, Zonedieet
Artikel geschreven door: TryOut.
Publicatie datum: 2013-12-09
Wil jij ook geld verdienen met artikelen schrijven? Meld je direct gratis aan!


dot

Reacties

U reageert als gast. Heeft u een account, log dan eerst in.

Typ de Captcha code over:

Plaats een reactie:


Categorieën

Gezondheid Financieel Elektronica Auto & vervoer Afvallen & dieet Reis & vakantie Internet & computer Wetenschap Relatie & liefde Hobby & werk Recepten Kunst & cultuur Huis & tuin Werkstuk/Essay/opstel Recensies Mijn eigen verhaal Sport Seksualiteit Zwangerschap Dier & natuur Verzorging & mode Opvoeding Feestdagen Overige Nieuws toen en nu Wonderlijk & bizar Verslaving