aanmeld knop
dot

Tien opmerkelijke tips om af te vallen

weegschaal.jpg
Heel veel mensen willen afvallen en je kunt op internet enorm veel lezen over diëten en zogenaamde wondermiddelen (of middelen die werkelijk in meer of mindere mate helpen om gewicht te verliezen), maar als je tien opmerkelijke tips hanteert, is het veel minder moeilijk om af te vallen dan je denkt.

Afvallen is werkelijk een kwestie van keuzes kunnen maken. Ik schrijf met nadruk 'kunnen' maken, want eerst moet je de potentie hebben om erin te slagen om keuzes te maken. Veel mensen die af willen vallen en die het niet blijvend lukt, hebben minimaal twee tegenstrijdige verlangens:

  • afvallen
  • veel eten

Om af te kunnen vallen heb je niet zozeer wilskracht nodig, als wel de wens om de juiste keuzes te maken op het goede moment. In dit artikel geef ik u tien opmerkelijke tips die u zullen helpen om gemakkelijker af te vallen of om op gewicht te blijven.

 

Tip 1

De eerste tip die ik u geven wil is: ga niet op dieet. Dit klinkt misschien vreemd, maar diëten hebben meestal maar kortdurend het gewenste effect. Bij diëten zijn er altijd bepaalde voedselsoorten die u niet mag eten, waardoor de meeste mensen die een dieet volgen, bijna obsessief gaan verlangen naar het verboden voedsel. Het kan bijvoorbeeld gaan om vet, koolhydraten of zoete snacks. Als u geen speciaal dieet volgt, mag er gerust vet in uw eten zitten, en u mag koolhydraten eten of een zoete snack. Maar hoe kan je dan deze dingen wel eten en toch afvallen? Verbied het jezelf niet, maar probeer wel bewust keuzes te maken. Als je dus de keus hebt tussen een Marsreep of een schaal verse aardbeien, vraag jezelf dan eens af waarom je voor de Mars zou kiezen of waarom je voor de aardbeien zou kiezen? Beschouw voedsel als de brandstof die je in je lichaam gooit. Je lichaam functioneert niet goed op de Marsreep, wel op het fruit. Dat wil niet zeggen dat je niet voor de Mars mag kiezen, maar het betekent wel dat je je bewust moet zijn dat je kiest voor slechte brandstof. Brandstof waardoor alleen je smaakpapillen een tijdelijke verwenbeurt krijgen, maar waar je verder alleen maar last van zult ondervinden. Als je jezelf heel bewust gaat afvragen waarom je voor de Marsreep wilt kiezen, zorg dan dat je daar een goed antwoord op vindt. Een antwoord waardoor de keuze logisch en goed wordt. Door bij elke keer dat je een keuze maakt om te eten, bewust deze vraag te beantwoorden, zal je vanzelf vaker kiezen voor gezonder eten. Besef dat de Marsreep gemaakt is om je te verleiden, de aardbeien (of iets anders uit de natuur) is gemaakt om je te voeden en gezond te houden. Vraag jezelf vervolgens af waarom je geen ongezonde snack zou willen nemen? Probeer vervolgens eens te denken: Ik wil dit soort voedsel niet in mijn leven. Er zitten alleen maar stoffen in die heel slecht voor mijn gezondheid zijn. Leer jezelf te kiezen. Leg die Mars op tafel en zet dat schaaltje aardbeien op tafel. Ruik er aan, proef een stukje van de gezonde aardbei, en probeer daarna eens nee te zeggen tegen de ongezonde snack. Gooi de snack weg. Leer jezelf keuzes te maken. Accepteer ook als je keuze verkeerd is. Ongezonde snacks zijn nou eenmaal expres zo gemaakt dat we ze maar moeilijk kunnen weerstaan. Volgende keer beter. Als je af wilt vallen met een afslankmiddel kies dan voor Xenical (zoek op de site naar: Xenical).

Het is het enige afslankmiddel wat in Nederland erkend is als goed werkzaam om af te vallen.

 

Tip 2

Koop geen ongezond eten. Zo eenvoudig is het. Wat je niet in huis hebt, kan je ook niet opeten. Zorg er daarentegen voor dat je heerlijk gezond eten in huis hebt, zoals:

  • fruitsoorten
  • sla
  • zalm (ook gerookte zalm)
  • Tonijn in blik
  • mager vlees
  • yoghurt
  • knoflook
  • kaassoorten
  • groentes
  • peterselie
  • tomaten
  • eieren
  • volkorenbrood

Tip 3

Vermijd kant-en-klaar voedsel zoals maaltijden die al gekookt zijn, salades die kant en klaar in de schappen staan, met alles erop en eraan. Pizza's die je alleen maar in de over hoeft te doen, enzovoorts. Kant-en-klaar eten (bewerkt eten) staat bol van eetlust opwekkende stofjes, vetten, suiker, zout. e zijn er speciaal voor gemaakt om je te laten genieten, maar niet op een gezonde manier. Dergelijke maaltijden maken je dorstig en ook snel weer hongerig. Je hebt er helemaal niets aan en ze voegen niets toe aan je leven, als alleen maar een heel kort moment van ongezond plezier, en vet op je lichaam. Het ergste is dat er zo weinig voeding in dit soort producten zit. Het is eigenlijk een soort vergif wat je vrijwillig in je lichaam gooit. Ga dus bewuster om met eten. Neme de tijd om te kijken wat erin zit. Je zal verbaasd staan over de hoeveelheid toegevoegde geur, smaak en andere stoffen er toegevoegd worden aan bewerk voedsel.

 

Tip 3

Eet vers eten. Vers eten wil zeggen: onbewerkt. Denk daarbij aan vers en oorspronkelijk voedsel. Het heeft vaak een mooie kleur: groen, rood, oranje, geel. Kies dus zo vaak mogelijk voor:

  • Vers vlees (geen kant en klaar producten). Maak je eigen hamburger, koop geen kan ten klare hamburgers
  • Verse vis (geen gepaneerde vis)
  • Vers fruit (geen fruit uit blik en geen fruit in yoghurt of jam verstopt)
  • Verse zuivel, geen bewerkte zuivel met toevoegingen zoals yoghurtdrankjes of kant en klare smoothies
  • Verse groentes (geen voorgekookte of in kant-en-klaar maaltijden en liever ook niet uit blik of potten)
  • Volkenbrood (let op dat het echte volkoren is en geen wit brood wat ze bruin geverfd hebben)
  • Vermijd bewerkt broodbeleg zoals smeerworst, slagersworsten of slaatjes. Kies zo vaak mogelijk voor verse vleeswaren
  • Neem gerust eens een handje ongezouten noten (pas op: pinda;s zijn geen noten maar gedroogde peulvruchten!)
  • Kies voor olijfolie of zonnebloemolie of een beetje roomboter, in plaats van bewerkte kant en klare vetten barstensvol middeltjes die eigenlijk helemaal niet goed voor je zijn

Tip 4

Geniet van je eten. Ga er rustig voor zitten en beschouw eten als een klein gezond feestje. Eet langzaam en doe je ogen dicht om zoveel mogelijk te proeven van elke hap. Geniet van je salade met gerookte zalm en fetakaas met wat olijfolie en azijn, of van je tonijnsalade met stukjes fijngesneden paprika,w at sambal en een volkorenbroodje, of van je zelfgemaakte groentesoep met rundergehakt erdoor, of van je gebraden kipfilet met zoete aardappels en donkergroene sla, overgoten met een knoflooksaus van yoghurt met knoflook en wat kruiden... Gezond eten is pas lekker eten. Maar onthoud! Eet langzaam!

 

Tip 5

Neem tijdens een maaltijd eens een pauze van drie minuten. Zet de klok erbij want aan het begin is het even wennen. Je eet de helft van je eten op, en je neemt drie minuten pauze voordat je de andere helft begint te eten. Test jezelf eens of je dat moeilijk vindt, en of je dat na een paar keer oefenen al minder moeilijk vindt. Want laten we eerlijk zijn, wat zijn nou 3 minuten? Beleef ondertussen zo bewust mogelijk wat je allemaal denkt en voelt gedurende die drie minuten. Drink ondertussen iets gezonds en lekkers. Bijvoorbeeld een uitgeperste sinaasappel of een kleine smoothie die je zelf gemaakt hebt. Water drinken is ook goed.

 

Tip 6

Kleinere borden. Onderzoek heeft uitgewezen date en kleiner bord helpt om minder te eten. Wat er op ons bord ligt, eten we maar al te vaak helemaal op. Vaak is dat te veel en voelen we ons niet eens lekker daarna. Neem dus een gewoon formaat bord, en geen grote borden. Probeer overeten te vermijdne,. Het rekt je maag op waardoor je probleem groter wordt. Luister naar je lichaam. Als je genoeg hebt gehad, leer jezelf dan aan om je bord niet leeg te eten.

 

Tip 7

Laat altijd een hapje liggen. Eet nooit je bord helemaal leeg. Ook als je een kleien portie eten eet, laat dan en klein hapje op je bord achter. Hierdoor leer je dat je een keus hebt om niet alles op te eten wat je voorgeschoteld krijgt. Maak er een gewoonte van om altijd een hapje te laten liggen. Dit kan een klein korstje brood zijn, of een heel klein stukje vlees, of een stukje appel. Maak er een sport van om jezelf te laten zien dat jij zelf bepaald dat je iets niet opeet. Als ej dit consequent gaat toepassen zal je zien dat het aan het begin lastig kan zijn (Je kunt een soort aanvechting voelen om dat laatste hapje toch in je mond te steken), maar op den duur zal het makkelijker worden totdat het vanzelf gaat.

 

Tip 8

Spaar uit. Soms eten we iets ongezonds, gewoon omdat we nou eenmaal niet altijd kiezen voor wat goed voor ons is. Maak dan gebruik van het uitspaar principe. Als je iets eet wat niet zo gezond is voor je, bijvoorbeeld twee kroketten met brood op een terrasje in de zon. Vraag je dan eens af wat je het lekkerste vindt en wat je echt op wilt eten, en wat je zou kunnen uitsparen. Je zou bijvoorbeeld kunnen kiezen om  1 boterham met kroket te eten, en een losse kroket. Je hebt dan 1 boterham uitgespaard en feitelijk mis je die waarschijnlijk niet eens in je maag. De enige reden waarom je die zou willen opeten is omdat je hem gekocht hebt. Het geeft echter veel meer voldoening om iets uit te sparen wat je niet mist. Bij een stuk taart kan je bijvoorbeeld de cake delen helemaal of deels uitsparen, als je voornamelijk de slagroom, de nootjes en de chocolade of marsepein zo lekker vindt. Ik bedoel hiermee te zeggen dat we allemaal wel eens kiezen voor mega ongezond bewerkt eten, maar dat wil niet zeggen dat we alles van dat eten even belangrijk vinden om op te eten. Blijf je dat bewust. Maak keuzes en spaar uit. Vele kleintjes maken samen veel kilo's lichaamsvet en door uit te sparen, kan je dus ook de schade beperken of zelfs aankomen voorkomen.

 

Tip 9

Schrijf op wat je eet. het klinkt misschien vreemd, maar het is heel belangrijk om op te schrijven wat je gegeten hebt. Vaak eten we onbewust, en we houden maar heel globaal in ons hoofd bij wat we eten, we hebbend daardoor snel het idee dat we teveel hebben gegeten en dus denken we: het is toch al verpest dus ik ga morgen wel weer gezonder eten. Als je opschrijft wat je eet hou je overzicht en zal je zien dat je veel makkelijker gezond eet en ook veel makkelijk af zal vallen.

 

Tip 10

Een slechte dag: Op een slechte dag heb je veel ongezonde rommel gegeten en je voelt je dik en gefaald. Besef echter dat het in een maatschappij waar je voortdurend verleid wordt om voedsel te eten helemaal niet raar is dat je zo nu en dan een slechte dag hebt. Het voedsel is expres zo samengesteld om je te laten zwichten. Het maakt jou niet tot een slecht persoon, het bewijst alleen maar dat het ongezonde eten je niet gelukkig maakt. Maar dat je zo nu en dan een slechte dag hebt, is heel normaal en niet het einde van de wereld. Sta er gewoon bij stil dat dit iedereen overkomt en besef ook dat je niet eens aankomt van een slechte dag als je de volgend dag weer voor vers en gezond kiest.

 

Dit waren de tien belangrijkste tips die ik je kan geven. Er zijn natuurlijk nog andere tips die belangrijk zijn om gezond te leven, zoals: Snel vet verbranden

  • neem de trap in plaats van de lift
  • vermijd de hele dag zittend werk te doen
  • vermijd stress en angst
  • vermijd te zout of te zoet eten
  • vermijd vetten die hard worden als ze afkoelen
  • omring je met dingen en mensen die je blij maken
  • wees aardig voor mensen die het verdienen
  • wees aardig voor jezelf
  • gun een ander ook bezit of succes
  • enzovoorts

Succesvol, afvallen met Alli

Afslank en dieet hulpmiddelen

10 Kilo afvallen

Afvallen zonder dieet


Tags: afvallen, tips, eten, vers, gewonz, bewerkt voedsel, geen dieet
Artikel geschreven door: Meander.
Publicatie datum: 2014-01-12
Wil jij ook geld verdienen met artikelen schrijven? Meld je direct gratis aan!


dot

Reacties

U reageert als gast. Heeft u een account, log dan eerst in.

Typ de Captcha code over:

Plaats een reactie:


Categorieën

Gezondheid Financieel Elektronica Auto & vervoer Afvallen & dieet Reis & vakantie Internet & computer Wetenschap Relatie & liefde Hobby & werk Recepten Kunst & cultuur Huis & tuin Werkstuk/Essay/opstel Recensies Mijn eigen verhaal Sport Seksualiteit Zwangerschap Dier & natuur Verzorging & mode Opvoeding Feestdagen Overige Nieuws toen en nu Wonderlijk & bizar Verslaving