aanmeld knop
dot

De meest succesvolle manier om af te vallen

appeltje.jpg
Je wilt enkele kilo's kwijt. Een dieet volgen dus. Na die strijd geleverd te hebben voel je je weer lekker in je vel. Helaas is dat vaak maar van korte duur omdat de kilo's er snel weer aan zitten. Daarna volgt weer een dieet, en dus weer een periode van dit mag je niet en dat mag je niet.

Het jojo effect

De meeste diëten lijken succesvol te zijn. Maar dan alleen op de korte termijn. Ze falen op langere termijn. Hoe komt dat? Vooropgesteld dat afvallen zeker niet makkelijk is, en dat blijvend afvallen helemaal moeilijk is, schort er ook nogal wat aan de diëten. Diëten focussen op wat je niet mag eten, en juist daardoor krijg je zin in die dingen die volgens het dieet niet mogen. En zodra je stopt met het dieet verval je weer in je oude eetpatroon en komt het gewicht er weer aan.

 

Afvallen door vermindering van spiermassa

De meeste diëten zorgen ook voor een verlaging van de stofwisseling (metabolisme). Dit betekent dat we in rust minder calorieën verbranden. Je lichaam reageert dan door te proberen je stofwisseling efficiënter te maken, door o.a. je spiermassa te verminderen en voeding zoveel mogelijk als vet op te slaan, als reserve voor ‘nog slechtere tijden’. Je vetpercentage gaat omhoog, maar je spiermassa gaat omlaag. Je verliest dan wel lichaamsgewicht maar je ziet er slechter uit.

 

De frustraties

De meeste mensen die horen dat jij weer aangekomen bent, reageren met: ‘Ja, maar je bent ook gestopt met het dieet, dat had je niet moeten doen’ of nog erger: ‘Je hebt niet genoeg wilskracht’. Door dat soort opmerkingen voel je je misschien gefaald. Besef echter dat afvallen niet eenvoudig is en dat mensen die niet de pech hebben om snel aan te komen, zich vaak niet kunnen verplaatsen in het probleem. Dieet houden gaat vaak mis omdat diëten meestal eenzijdig zijn en je zal vaak last hebben van trek in dingen die je beter niet kunt eten. Vroeg of laat zwicht je weer eens, maar dat is eigenlijk heel normaal. de draad weer oppakken is dan het beste.

 

Je begint enthousiast aan het dieet. Je wil een bepaald streefgewicht behalen! Je wilt een bepaald aantal kilo’s kwijtraken. En alles moet daarvoor wijken. Maar na een paar weken gaan de gerechten die je volgens het dieet wel eten mag, je tegen staan. Je vindt voor jezelf het excuus dat het dieet niet werkt, omdat je niet zoveel meer bent afgevallen als aan het begin. En vroeg of laat geef je het dieet op..

 

Diëten met de focus op wat niet mag maakt het een enorme strijd. Je krijgt juist zin in die dingen die worden afgeraden. Er kunnen tekorten in het lichaam ontstaan waardoor je hormoonhuishouding uit balans kan raken waardoor je juist aankomt. Diëten met je streefgewicht als doel, leidt meestal tot teleurstellingen en wellicht ook het jojo-effect. Je streefgewicht is namelijk het gevolg van een goede gezondheid en een hormoonhuishouding die in balans is. En als je vijf kilo moet afvallen is dat eenvoudiger dan wanneer je 30 kilo moet afvallen.

 

De hormoonhuishouding

Je hormoonhuishouding is heel belangrijk voor het hebben van een gezond, fit en slank lichaam. Hormonen zijn zowel verantwoordelijk voor vetopslag als voor vetverbranding. Ze reguleren ons lichaam van binnen. Als onze hormoonhuishouding uit balans is neemt vetopslag op een specifieke plaats op je lichaam toe. Je wordt dus dikker. Ook speelt aanleg een rol, en vooral ook je voorkeur voor bepaald voedsel en of je een zittend leven leidt of een leven met voldoende beweging.

 

Gezonder eten als oplossing

Eigenlijk moet je je denkwijze over afvallen veranderen. Je moet je verkeerde gewoontes zoveel mogelijk veranderen. Als je als doel hebt om een goede gezondheid te hebben en een hormoonhuishouding die in balans is, zal het gevolg daarvan automatisch een slanker lichaam zijn. Feitelijk is het dus ‘wat tussen je oren zit’ wat bepaalt grotendeels of jij gezonder en fitter (en als gevolg slanker) zult zijn. Het is je mentale instelling (‘hoe’ je er naar kijkt) dat bepaalt of jij in staat bent je gewoontes te veranderen. En natuurlijk, dat is niet gemakkelijk. Iets wat je al jaren en jaren doet, leer je niet zomaar af. Maar het kan stap voor stap gaan. Op de manier die bij jou past.

 

Maar ik heb altijd zo’n trek in zoet!

Dit is niet jouw schuld. Het ontstaat door een combinatie van wat je de afgelopen maanden regelmatig hebt gegeten en wat je de dag zelf hebt gegeten (dus voordat je trek kreeg in iets zoets). Wat je eet bepaalt dus in feite jouw trek in zoet. Maar gelukkig zijn er simpele voedingsmiddelen die je gewoon in de supermarkt kan halen die jouw trek in zoet kunnen wegnemen. En het wordt gemakkelijker en misschien zelfs gewoon leuker om je slankere lichaam te krijgen. Je voelt je fitter, energieker en ‘last but not least’ je zult slanker kunnen zijn.

 

Afvallenwegwijzer

  • Makkelijk is afvallen meestal niet. Het vergt wel motivatie en je moet bereid zijn je verkeerde gewoontes aan te passen.
  • Ook de keuze op welke manier je wilt afvallen is niet makkelijk. Om het kiezen te vereenvoudigen kan een calorieënwijzer je enigszins op weg helpen.

Succesvol, afvallen met Alli

Afslank en dieet hulpmiddelen

10 Kilo afvallen

Afvallen zonder dieet

Afvallen met Venus Factor (nieuw!)

Xenical afslankmiddel om sneller af te vallen


Tags: dieet, gezond eten, geen jojo effect, tips, afvallen
Artikel geschreven door: Gerda.
Publicatie datum: 2014-02-15
Wil jij ook geld verdienen met artikelen schrijven? Meld je direct gratis aan!


dot

Reacties

U reageert als gast. Heeft u een account, log dan eerst in.

Typ de Captcha code over:

Plaats een reactie:


Categorieën

Gezondheid Financieel Elektronica Auto & vervoer Afvallen & dieet Reis & vakantie Internet & computer Wetenschap Relatie & liefde Hobby & werk Recepten Kunst & cultuur Huis & tuin Werkstuk/Essay/opstel Recensies Mijn eigen verhaal Sport Seksualiteit Zwangerschap Dier & natuur Verzorging & mode Opvoeding Feestdagen Overige Nieuws toen en nu Wonderlijk & bizar Verslaving