aanmeld knop
dot

Heel belangrijke aspecten bij het afvallen

dreamstime_xs_18612604.jpg
Een heel belangrijke aspect in het leven wat niemand over het hoofd kan zien, is je lichaamsgewicht. Wij hebben er allemaal mee te maken, of je het leuk vindt of niet. Maar waarom zou je het niet leuk vinden? Waarom is het soms zo lastig om een gezond gewicht te krijgen en te houden?

Er zijn verschillende oorzaken waar onze gezondheid door aangetast of zelfs slecht van kan worden. Ik praat niet over ziektes (dat is een ander artikel) want dat kan een ieder overkomen. Maar ik praat over oorzaken waar jij zelf invloed op hebt. Een oorzaak waar jij zelf invloed op kan uitoefenen en waar jij zelf voor verantwoord bent. Er zijn 3 oorzaken die ik ter voorbeeld zal stellen in dit artikel.

  • Bewegen
  • Eten
  • Slapen

Alle drie zo belangrijk voor het welzijn van de mens en het is vaak onze eigen verantwoordelijkheid.

 

Bewegen, (sporten)

Wat velen nog niet beseffen is hoe belangrijk het is om te bewegen. Wat ik bedoel met bewegen is niet alleen een vork of lepel optillen en naar je mond brengen. Maar ik bedoel een inspanning leveren. Lichamelijk in beweging zijn is in principe voor alle mensen gezond en noodzakelijk om fit te blijven, en je blijft er slanker bij. Let wel op: te veel is niet goed. Er moet een gezonde balans zijn, ook als je gaat sporten of bewegen. Het is echter bewezen dat bewegen (sporten) een zeer goede invloed heeft op ons leven als mens. Bij het bewegen komt trouwens ook een stof vrij in je hersenen die tegen depressiviteit helpt. Endorfine. Door te sporten wordt de aanmaak van noradrenaline gestart, een stofje dat voorkomt in de hersenen. Endorfine is de drug die gemaakt wordt (zelf aangemaakt door het lichaam) die veroorzaakt een lekker positief gevoel. Dus niet alleen is bewegen goed voor het bouwen van sterke spieren maar ook voor het gevoel.

 

TIP: Heb je te kampen met depressie er zijn twee manieren om hiervan vrij te komen, een ervan is sporten.

 

Voordelen van sporten (bewegen)

  • Sterkere spieren
  • Je voelt je snel goed
  • Minder snel ziek worden (versterken van je immuunsysteem)
  • Je herinnert je meer
  • Je hebt meer wilskracht
  • In combinatie met goed eten meer energie
  • Je neemt wellicht krachtiger beslissingen
  • Verbetert het libido
  • Ontgift het lichaam

Je hebt niets te verliezen, wees slim en begin met een structureel bewegingsplan. De eerste stap is een wils keuze, doe het en je zal er geen spijt van krijgen. Het ligt aan jouw niveau hoeveel je aan het begin kunt doen. Je moet je jezelf de tijd geven om een en ander op te bouwen. Misschien kan je in het begin niet veel maar een klein beetje in het begin is genoeg voor een goede start.

 

Eten

Wat velen niet begrijpen is hoe belangrijk het is wat, wanneer en hoe vaak je eet. Citaat:  Wat je eet is wat je wordt. Ik hoor een trainer nog zeggen, je kan geen strak lichaam verwachten als je jouw slechte eet patroon niet aanpast. Ik heb bij verschillende mensen gezien hoe hun levens drastisch veranderden, puur toen ze hun eetpatroon aanpasten.

 

Slapen

Voor een gezonde levensstijl is ook slaap nodig. Een mens kan niet constant door gaan, het lichaam heeft ook rust nodig. Slaap ongeveer 7 a 8 uur per etmaal, dat is gezond.

 

Work-out

Na een korte intense work-out is het belangrijk de spieren rust te geven.

Zonder rust is er geen ruimte voor groei. Wat we doen bij sporten is spieren opbouwen, eigenlijk is het spieren breken. Daardoor hebben we pijn in onze spieren maar de reparatie wordt uitgevoerd als je slaapt. Te veel spierpijn is niet goed. Bouw bewegen langzaam op, en na de work-out, ook weer af door ontspanningsoefeningen te doen.

 

Slapen is niet alleen belangrijk voor het spieren bouwen maar ook voor onze hersenen. Onderzoekers hebben geconstateerd dat de activiteit in de hersenen minder goed (minder effectief) werkt als we niet genoeg slaap hebben gekregen. Concentratie wordt drastisch minder, maar ook het herstel proces. Ik zal hier ook verder op in gaan.

 

Voor snelle tips voor een gezonder levensstijl en dus een gezonder leven te hebben, wees niet naïef of nonchalant over beweging, eten en slapen


Tags: Bewegen, eten, slapen, sporten, herstel
Artikel geschreven door: Youdoneknow.
Publicatie datum: 2014-08-04
Wil jij ook geld verdienen met artikelen schrijven? Meld je direct gratis aan!


dot

Reacties

U reageert als gast. Heeft u een account, log dan eerst in.

Typ de Captcha code over:

Plaats een reactie:


Categorieën

Gezondheid Financieel Elektronica Auto & vervoer Afvallen & dieet Reis & vakantie Internet & computer Wetenschap Relatie & liefde Hobby & werk Recepten Kunst & cultuur Huis & tuin Werkstuk/Essay/opstel Recensies Mijn eigen verhaal Sport Seksualiteit Zwangerschap Dier & natuur Verzorging & mode Opvoeding Feestdagen Overige Nieuws toen en nu Wonderlijk & bizar Verslaving