aanmeld knop
dot

Dieet en afvallen

gezond.jpg
Gewicht verliezen kan goed zijn voor het lichaam als het maar op een verantwoorde wijze wordt toegepast. Indien je jezelf te zwaar vind kun je proberen om gewicht op een verantwoorde wijze kwijt te raken. Dit kan je doen door minder brandstof, calorieën, aan het lichaam toe te voeren. Dagelijks heb je een aantal calorieën nodig. Calorieën worden gebruikt om een hoeveelheid energie uit te drukken.

Diëten en afvallen. Aantal Calorieën

Een calorie is de hoeveel warmte die je nodig hebt om een gram zuiver water 1 graad Celsius in temperatuur te doen stijgen. Omdat dit erg weinig is wordt deze hoeveelheid niet vaak gebruikt maar in plaats daarvan de kilocalorie (kcal). De calorie opname voor een man moet gemiddeld 2600 kilocalorieën per dag zijn en voor een vrouw ongeveer 2000 kilocalorieën per dag.

 

Afvallen

Wanneer je er voor kan zorgen dat je lichaam ongeveer 500 kilocalorieën per dag tekort komt dan zal je ongeveer een halve kilo per week afvallen. Dat is voldoende. Ga niet proberen meer af te vallen per week door nog minder kilocalorieën te gebruiken. Wanneer je te veel afvalt, zal je, wanneer je met het strenge dieet stopt ook weer snel aankomen. Je zal weer snel je oorspronkelijke gewicht hebben of zelfs nog zwaarder wegen. Dit is het zogenaamde jojo effect. Zorg er voor, als je het dieet zelf zonder begeleiding wilt uitvoeren, dat je zeker niet minder dan 1200 kilocalorieën per dag neemt.

 

Kilocalorieën

Kilocalorieën geven aan hoeveel energie in voeding en drank aanwezig is. Op een calorieënteller kun je eenvoudig nagaan hoeveel er in een bepaald product aanwezig is. Je hebt altijd energie nodig om je werkzaamheden te kunnen vervullen. Energie komt in onze voeding in drie vormen voor namelijk als:

  • vetten
  • koolhydraten
  • eiwitten.

Eiwitten leveren 4 kcal energie per gram, koolhydraten leveren 4 kcal per gram en vetten 9 kcal per gram. Wanneer je je dieet zelf samenstelt moet je er voor zorgen dat je voedsel uit 30% eiwitten, 20% vetten en 50% koolhydraten bestaat. Voor het verrichten van zwaar werk zal je meer energie nodig hebben dan bij een baan die je achter een bureau kan volbrengen.

 

Eiwitten, koolhydraten en vetten

  • Eiwitten: Eiwitten of proteïne heb je nodig om spiermassa op te kunnen bouwen. Dit is vooral van belang als je veel sport. Hoe vaker je per dag kan eten (kleine maaltijden) hoe beter dat is voor de opname van eiwitten. Eiwitten zitten niet alleen in een ei maar ook in bijvoorbeeld (ook in mager) vlees en vis.
  • Koolhydraten: Ook koolhydraten heeft het lichaam nodig. Het lichaam haalt voor 40% tot 70% van zijn  energie uit koolhydraten.
  • Vetten: Ook heeft het lichaam vetten nodig. Door naar verhouding veel onverzadigd vet te eten in plaats van verzadigd vet zal de kans op hart en vaatziekten afnemen.

Ondersteuning bij afvallen

Er zijn veel middelen die er voor zorgen dat je voldoende afvalt terwijl je er toch een goede leefstijl er op na houdt. Vet verbranden leer je bijvoorbeeld met Superverbrander. Neem daarvoor (naast een dieet) de juiste producten die een tekort kunnen aanvullen. Gebruik bijvoorbeeld ook extra vitaminen als je denkt dat je die nodig hebt tijdens de periode dat je wilt afvallen. Diëten moet je niet te lang en vooral niet te streng doen want anders krijg je een verminderde weerstand, (bij ondervoeding zelfs een) zwak hart en vervolgens zal er een algehele zwakte ontstaan. Gebruik de juiste bijproducten.


Tags: afvallen, dieet, superverbrander, kilocalorieen, calorieen
Artikel geschreven door: Kools.
Publicatie datum: 2014-10-17
Wil jij ook geld verdienen met artikelen schrijven? Meld je direct gratis aan!


dot

Reacties

U reageert als gast. Heeft u een account, log dan eerst in.

Typ de Captcha code over:

Plaats een reactie:


Categorieën

Gezondheid Financieel Elektronica Auto & vervoer Afvallen & dieet Reis & vakantie Internet & computer Wetenschap Relatie & liefde Hobby & werk Recepten Kunst & cultuur Huis & tuin Werkstuk/Essay/opstel Recensies Mijn eigen verhaal Sport Seksualiteit Zwangerschap Dier & natuur Verzorging & mode Opvoeding Feestdagen Overige Nieuws toen en nu Wonderlijk & bizar Verslaving