aanmeld knop
dot

Afvallen? Zo gaat het niet lukken

Dik.jpg
Ongeveer de helft van de Nederlanders is te dik. Veel dikke mensen willen slanker worden. Dikker worden is echter veel gemakkelijker dan slanker worden. Toch kan je wel afvallen. Vooral als je anders om leert te gaan met je behoefte aan eten, te veel eten bedoel ik daar mee. Hoe kan je echt slanker worden? Snel afvallen? Traag is beter

Snel afvallen, dat is ook iets wat veel mensen willen. Ze willen het liefst zo snel mogelijk een maatje kleiner, het liefst binnen een week 5 kilo afvallen, maar je lichaam is niet van plan daar hard aan mee te werken. Je lichaam is zuinig op het verzamelde lichaamsvet, want in de natuur (en daar komen we vandaan) is lichaamsvet iets waar je zuinig op moet zijn. Dan overleef je langer. Mede daardoor is afvellen echt niet makkelijk.

 

Slanker worden, afvallen, tien kilo kwijtraken...

Voor veruit de meeste mensen met overgewicht is dit moeilijk. Zelfs als je maar 5 kilo af wilt vallen, gaat dit echt niet zo snel. Dat is de eerste denkfout: haast hebben om af te vallen. Vet ben je nou eenmaal niet heel snel kwijt. Het zit daar prima, op je lichaam. Vet is reservevoedsel voor tijden van schaarste, dus zodra je ineens heel weinig gaat eten omdat je zo graag snel wilt afvallen, wordt de vetverbranding meteen op een laag pitje gezet waardoor afvallen zo traag mogelijk gaat. Je lichaam leeft nog in de oertijd en wil jou gewichtsverlies besparen, terwijl jij in een wereld vol snacks leeft.

Hoe kan je dan afvallen zonder streng dieet?

Om af te vallen zonder streng dieet te houden hoef je gek genoeg maar kleine wijzigingen aan te brengen in je leef en eetpatroon. Maar let op: zelfs dat is voor velen al een hele opgave. Ja, een weekje lukt het wel, en misschien zelfs twee weken of een maan, maar de rest van je leven? Dat valt tegen. Daarom moet je dat ook niet van jezelf verwachten. 1 Pond per week afvallen is mooi, dan kan je zelfs 25 kilo in een jaar kwijtraken (als dat nodig zou zijn).

Sommige mensen blijven slank, hoe kan dat?

Om jaloers op te worden,. Je kent ze wel, die mensen die op een barbecue al voor de derde keer een bord vol scheppen, een wijntje erbij drinken, het toetje niet afslaan, en ze zijn enorm slank. Hoe kan dat? Sommige mensen kunnen echt eten wat ze willen, maar ze komen niet aan. Meestal heeft dit met stofwisseling en/of erfelijkheid te maken. Maar in de meeste gevallen zijn mensen die slank blijven mensen die bewuster eten dan de dikkere mensen. Ze nemen niet alles waar ze trek in hebben, maar zijn zich vaak meer bewust hoe giftig te veel suiker en te veel meel en te veel vet voor hen is. Daarom kiezen ze vaak voor gezonder eten. Patat en chips eten ze zelden of alleen met mate, ze eten misschien in de zomer wel eens een bolletje Italiaans ijs, maar geen bak vol bolletjes. In de winter eten ze wel een stukje rookworst, maar geen halve. Ze eten alleen overdadig zoete snacks zoals taart, of extreem calorierijke zoute snacks zoals chip, op een feestje. Ze zeggen ook vaak nee, en drinken liever geen of weinig suiker in koffie of thee, frisdrank vinden ze niet eens lekker want ze hebben zichzelf aangeleerd die giftige suikerkanonnen niet te drinken, ze hebben geleerd om vers vruchtensap, water of thee te drinken. Vele kleintjes, maken een grote... Dat gezegde is hier van toepassing. Eet niet alles wat je ziet, denk goed na over de gevolgen en kies bewuster en gezonder, dan kan je op een barbecue ook best eens uit je dak gaan met lekker mager vlees en lekkere sausjes.

Je vol eten? Doe dat nou niet

Eet je maag niet zo vol dat je zegt: ik kan niet meer... Dat is helemaal niet goed voor je lijn. Waarom niet? Je rekt je maag ermee op. Je maag wordt groter en heeft daardoor steeds meer eten nodig voordat je je voldaan voelt. Probeer dus traag te eten, traag te genieten van je eten, alleen heel lekker en gezond te eten, en stop als je voldaan bent. Zet dan meteen alle pannen van tafel. Stop de restjes eten in de vriezer, en als dat niet kan, berg het dan zo op dat je het niet meer ziet als je de ijskast opendoet. Zien eten, doet eten. Maak het jezelf niet moeilijker. Zoek afleiding, en laat de ijskast de rest van de avond dicht. Onderzoek heeft uitgewezen dat mensen die zich niet zo vol eten dat ze het gevoel hebben dat ze propvol zitten, makkelijker slank blijven.

En verder?

  •  Drink vaker thee en water
  •  Eet regelmatig fruit, geschikt als tussendoortje zijn bijvoorbeeld: een doosje aardbeien, 1 of 2 pruimen, een peertje, een appeltje, een handje kersen, een handje bessen. Kies voor je tussendoortjes ook eens wat vaker een kleine salade of een stukje kipfilet met en sausje van yoghurt met een paar uitgeperste knoflookteentjes en verse peterselie
  •  Probeer wat vaker te bewegen
  •  Zoek afleiding, als je aan eten begint te denken terwijl dat niet goed is op dat moment, is het vaak verveling of dorst. Dus ga iets doen, en drink wat water of thee, en zoek afleiding
  •  Probeer op gezette tijden je hoofdmaaltijden te eten, bijvoorbeeld om 9 uur ontbijt, om 12.30 lunch en om 17.30 uur diner. Heb je al trek om 12.10 uur? Zeg dan tegen jezelf, nog 20 minuutjes geduld. Drink dan wat water of thee, of bel een vriend of vriendin of familielid, om je gedachten te verzetten
  •  Er zullen dagen zijn en blijven dat je te veel eet. Maak hier geen drama van. Laat de weegschaal die wek even links liggen en probeer de gezonde draad weer op te pakken. Dan maar een week later die extra pond eraf, maar probeer snacken altijd te beschouwen als wat het eigenlijk ook van oorsprong was: extra lekker eten op een feestje. Dus alleen als er iets te vieren is

Tags: afvallen lukt niet, dieet wat helpt
Artikel geschreven door: DickBos.
Publicatie datum: 2015-01-14
Wil jij ook geld verdienen met artikelen schrijven? Meld je direct gratis aan!


dot

Reacties

U reageert als gast. Heeft u een account, log dan eerst in.

Typ de Captcha code over:

Plaats een reactie:


Categorieën

Gezondheid Financieel Elektronica Auto & vervoer Afvallen & dieet Reis & vakantie Internet & computer Wetenschap Relatie & liefde Hobby & werk Recepten Kunst & cultuur Huis & tuin Werkstuk/Essay/opstel Recensies Mijn eigen verhaal Sport Seksualiteit Zwangerschap Dier & natuur Verzorging & mode Opvoeding Feestdagen Overige Nieuws toen en nu Wonderlijk & bizar Verslaving