aanmeld knop
dot

De voordelen van zwarte chocolade

Yoga.jpg
Op het gebied van gezondheid zijn er een aantal voordelen wanneer men regelmatig zwarte chocolade eet. Wie wil er niet gezonder door het leven gaan? Het eten van zwarte chocolade doet daar een bijdrage aan. Zo kun je toch snoepen maar dan op een gezondere manier!

Wat verstaan we onder zwarte chocolade?

Als chocolade meer dan 70 procent cacao bevat dan kun je spreken van zwarte chocolade, ook wel pure chocolade genoemd. Echt puur is het meestal niet. 100 procent cacao is zo bitter dat men het niet lekker vindt, maar chocolade met 86 of 70 procent cacao is goed te eten.  Het is te verkrijgen in verschillende soorten en van verschillende merken.  Als het gaat om de gezondheid is het niet zo belangrijk welk merk je gebruikt als het maar aan het percentage cacao voldoet.

 

Gunstige effecten van pure chocola

Wat zijn die gunstige effecten dan? Zwarte chocolade heeft gunstige effecten omdat het grote hoeveelheden flavonoiden bevat. Dat resulteert weer in het feit dat het een gezond effect heeft op hart en bloedvaten. De bloeddruk wordt namelijk verlaagt doordat de bloedvaten worden verwijd bij het eten van zwarte chocolade. De bloedplaatjes die daar doorheen stromen worden ook minder kleverig. Niemand wil natuurlijk iets hebben kleven in de bloedvaten. Hoe meer er kleeft in de bloedvaten, hoe eerder bloedvaten verstopt kunnen raken, met alle gevolgen van dien. (Attentie: Cacao is echter geen vervanging voor bloedverdunnende medicijnen.)

 

Insuline

Zwarte chocolade zorgt ook voor een betere insulinerespons. Als er suiker wordt ingenomen dan wordt het hormoon  insuline aangemaakt door de alvleesklier om er voor te zorgen dat de suiker kan worden verwerkt en dus minder lang in de bloedbaan blijft zitten. Hoe beter de insulinerespons, hoe beter de verwerking en daardoor blijven de schadelijke effecten van suiker zo veel mogelijk beperkt. Het dagelijks nuttigen van een stukje zwarte chocolade doet daar dus zijn bijdrage aan. Laat je niet misleiden doordat je op de voedingswaarde-informatietabel op de verpakking ziet dat er suiker in het product zit. Hoe hoger het aantal procenten cacao hoe lager de suikerwaarde, maar het is vaak niet erg om chocolade van 70 procent te eten waar een klein beetje suiker in zit. Het weegt namelijk niet tegen de voordelen op. Heb je diabetes overleg dan wel eerst met je arts of je pure chocola mag eten, en hoeveel per dag.

 

Wennen aan de smaak

Niet iedereen vindt zwarte chocolade lekker. Tijdens mijn studie als voedingsdeskundige ben ik het een en ander gaan uitproberen. Een van de dingen was het eten van zwarte chocolade. Ik moest het wel leren eten. Ik vond het niet lekker omdat ik het heel bitter vond. Na toch een aantal dagen zwarte chocolade te hebben gegeten begon het me wel te smaken. Nu vind ik het lekker. Het zal heus niet met alle voedingsmiddelen zo werken maar voor mij heeft dit gewerkt. Houdt er rekening mee dat het percentage cacao de bitterheid bepaalt. Is het percentage cacao hoger dan zal de chocolade ook meer bitter zijn. Vice versa bij een lagere percentage. Kom echter niet onder de 70 procent want dan gaan de gunstige effecten die ik hierboven heb vermeld grotendeels helaas verloren.

 

Nog eens op een rijtje wat de voordelen zijn op gezondheidsgebied:

  • Verlaagt de bloeddruk

  • Bevat grote concentraties flavonoiden, dus minder kleverige bloedplaatjes

  • Vermindert de kans op hart-en vaatziekten

  • Verbetert de insulinerespons, de suikers blijven minder lang in bloedbaan

Tip

Een tip die ik iedereen wil geven die al zwarte chocolade eet of gaat eten; neem een klein stukje in plaats van een hele reep of een groot stuk. Zwarte chocolade bevat een enorm hoge energiewaarde dat zich in Joules en Kcal (kilocalorieën) uitdrukt. Gemiddeld kun je rekenen op zo’n 2250 Joules/550 Kcal per 100 gram zwarte chocolade. 

 

Hoeveel kcal per dag wordt aanbevolen?

Voor een vrouw gaat men uit van een dagelijks verbruik van +/-2000 Kcal per dag en voor een man +/- 2400 Kcal per dag. Hierbij zijn actieve sporters of mensen die fysiek zwaar werk hebben niet meegerekend. 100 gram zwarte chocolade op een dag nuttigen betekent dus automatisch dat een vrouw een vierde en een man een vijfde van zijn dagelijks benodigde hoeveelheid energie heeft gehad.


Tags: Zwarte chocolade, Pure chocolade, voordelen, diabetes, bloeddruk, bloedverdunnend
Bronnen: Eigen studie als voedingsdeskundige
Artikel geschreven door: NickSoekhradj.
Publicatie datum: 2015-03-13
Wil jij ook geld verdienen met artikelen schrijven? Meld je direct gratis aan!


dot

Reacties

U reageert als gast. Heeft u een account, log dan eerst in.

Typ de Captcha code over:

Plaats een reactie:


Categorieën

Gezondheid Financieel Elektronica Auto & vervoer Afvallen & dieet Reis & vakantie Internet & computer Wetenschap Relatie & liefde Hobby & werk Recepten Kunst & cultuur Huis & tuin Werkstuk/Essay/opstel Recensies Mijn eigen verhaal Sport Seksualiteit Zwangerschap Dier & natuur Verzorging & mode Opvoeding Feestdagen Overige Nieuws toen en nu Wonderlijk & bizar Verslaving