aanmeld knop
dot

Webcasting en social media

orm.jpg
Webcasting neemt toe aan populariteit en door de technologie komen er steeds meer mogelijkheden. U kunt een poll toevoegen, een chat mogelijkheid en zelfs vragen vanuit het publiek kunnen bij de spreker terecht komen. Het is dan een kleine stap naar het integreren van sociale media in uw webcast. Deelnemers kunnen hun reactie achterlaten via één van de sites en deze worden in de webcast getoond.

Webcasting is het uitzenden van een bijeenkomst, presentatie of vergadering via het internet waarbij de kijker alleen maar een internetverbinding en een apparaat nodig heeft. Met een tablet op de bank, met een smartphone in de trein of achter uw desktop op kantoor is het mogelijk om de webcast te volgen. Deelnemers willen vaak hun mening delen over de webcast en dit biedt voor bedrijven opties.

 

Webcasting en sociale media

Naast webcasting werken veel bedrijven al met sociale media. Het bijhouden van relaties en het informeren van geïnteresseerden kan via de talloze sites zoals Facebook, LinkedIn en Twitter. Het gebruiken van sociale media tijdens een webcast is een nieuwe manier van communiceren. Laat deelnemers tijdens webcasting hun mening delen en u zult hier voordelen in zien.

 

Voordelen sociale media in webcast

Sociale media kan gebruikt worden om deelnemers meer betrokken te krijgen bij een webcast. Door de spreker direct in contact te brengen met zijn publiek bestaat er interactie, die bij een 'live' bijeenkomst ook had plaatsgevonden. Kijkers kunnen via een tweet vragen stellen of om extra uitleg vragen. Zo weet de spreker waar hij verder op in moet gaan of wat hij achterwege kan laten.

 

Door de sociale media niet af te schermen, maar open te houden, kunnen ook volgers en vrienden van de deelnemers posts zien. Hierdoor kunt u nieuwe relaties aanboren. Als u weet welke mensen aanwezig waren kunt u ook feedback vragen naderhand.

 

Wat is erop tegen?

Er zijn zeker voordelen aan het toelaten van sociale media, maar er zijn ook een paar bezwaren. Of deze zwaarder wegen ligt geheel aan het bedrijf en de deelnemers.

  • Als deelnemers tijdens webcasting op sociale media zitten dan zijn ze afgeleid. Hierdoor zullen ze gedeeltes van de webcast kunnen missen waardoor ze later om opheldering moeten vragen. Dit zorgt voor vertraging. Hetzelfde geldt voor mensen die alle tweets aan het lezen zijn in plaats van de aandacht bij de webcast houden.
  • Door het open te stellen voor het publiek zullen derde partijen ook kunnen posten. Hierbij moet u denken aan ontevreden werknemers die het bedrijf klein maken, aandeelhouders die de kans aangrijpen om te klagen of concurrenten die grof zijn over uw bedrijf. 

Wel of geen sociale media?

Gebruik maken van sociale media tijdens een webcasting zal voor elk bedrijf anders zijn. Door het bieden van de optie wordt webcasting laagdrempelig en toegankelijk. Maar kan uw bedrijf tegen de nadelige effecten of houdt u de interactie beperkt door deelnemers in te laten loggen voor ze kunnen posten. Denk er goed over na en laat u eventueel informeren door adviseurs.


Tags: sociale media, webcasting, webcast, audiovisueel
Artikel geschreven door: NFGDaudiovisueel.
Publicatie datum: 2015-03-19
Wil jij ook geld verdienen met artikelen schrijven? Meld je direct gratis aan!


dot

Reacties

U reageert als gast. Heeft u een account, log dan eerst in.

Typ de Captcha code over:

Plaats een reactie:


Categorieën

Gezondheid Financieel Elektronica Auto & vervoer Afvallen & dieet Reis & vakantie Internet & computer Wetenschap Relatie & liefde Hobby & werk Recepten Kunst & cultuur Huis & tuin Werkstuk/Essay/opstel Recensies Mijn eigen verhaal Sport Seksualiteit Zwangerschap Dier & natuur Verzorging & mode Opvoeding Feestdagen Overige Nieuws toen en nu Wonderlijk & bizar Verslaving