aanmeld knop
dot

Hoe verberg je dat je aan het afslanken bent, op dieet bent?

Dik.jpg
Alhoewel sommige mensen er van houden te praten over hun diëten, wil jij misschien dat niet de hele wereld weet dat jij aan het diëten bent. Een goede reden om je dieet intenties te verbergen kan bijvoorbeeld zijn dat je mensen om je heen wilt verrassen met je gewichtsverlies, een andere reden zou kunnen zijn dat je er gewoon niks over wilt horen voor het geval dat je niet slaagt. Of, je bent er simpelweg klaar mee om de discussies aan te horen over de voors en de tegens van diverse typen diëten, of om je voor je keuze die je gemaakt hebt te moeten verdedigen.

Studies wijzen erop dat je doelen aankondigen aan anderen het minder waarschijnlijk maakt dat je je doel bereikt omdat het gevoel van tevredenheid dat je krijgt door het rond te vertellen jou een prematuur gevoel geeft van voltooiing. In plaats van aankondiging of bespreken van je dieetplannen, is het een acceptabele optie om de informatie voor jezelf te houden en je vrienden en familie te verrassen terwijl de kilootjes langzaam weg smelten, maar je zal een paar goede methodes nodig hebben om hen af te leiden van waar je mee bezig bent. Ongeacht wat jouw reden is waarom moeders/vaders bezig is met afvallen te verbergen, dit artikel kan je helpen het feit te verbergen dat je op dieet bent.

 

Tip 1. Bereid een aannemelijke reactie voor wanneer mensen aan je vragen of je op dieet bent

Als jij normaal gesproken op een bepaalde manier eet of een bijzondere hoeveelheid voedsel consumeert, wees dan voorbereid op vragen van familieleden en vrienden die aan je vragen waarom je ineens anders eet. In plaats van verdedigend naar hen uithalen of hen vertellen dat ze zich met hun eigen zaken moeten bemoeien, bereid een lijstje voor met reacties die hun vragen stilt en beantwoord maar verdrijf elke noties dat je op dieet bent.

Hier een paar suggesties:

  • "Dit is hoe ik normaal eet" . Overtuig jezelf ervan dat de hoeveelheid en type voedsel een normale manier van eten is (wat in feite ook waar kan zijn). Indien je jezelf kan overtuigen, kun je anderen ook overtuigen. Als ze ernaar vragen, haal je schouders op en zeg: "ik weet het niet, zo eet ik eigenlijk altijd".
  • "Ik eet gewoon gezonder, probeer beter te eten". Niemand zal zich afvragen of ruzie maken wanneer iemand zegt dat hij graag gezonder wilt gaan eten. Wanneer je bord een berg  broccoli bevat en een stuk gestoomde kip ( en normaal gesproken aardappelen met roomsaus ) antwoord dan vlotjes: "Vandaag wil ik eens proberen hoe het is om gezond te eten".
  • Wanneer je dingen op je bord laat liggen, zeg dan dingen als "Ik hou niet van pizzakorstjes, dankje".
  • Als je gevraagd wordt iets te eten door een goed bedoelend maar pushy persoon kun je simpel herhalen: "nee dankje, ik ben er niet voor in de mood."  Meer hoef je niet te zeggen.
  • Verander van onderwerp. wat er op jouw bord ligt hoeft niet het onderwerp van gesprek te zijn. als je vrienden of familie sterk reageren op het feit dat jij wortels aan het eten bent, haal gewoon lekker je schouders op en vernader van onderwerp. Houd een aantal topics om te bespreken in je hoofd in plaats van de gebruikelijke gerelateerd aan eten.

Tip 2. Maak er geen big deal van wat je eet en wat anderen eten

Eén van de snelste manieren om een dieet-er te spotten is dat hij of zij totaal geobsedeerd is door voedsel en gewicht verliezen. Voedsel en de weegschaal kunnen niet het gesprek van de dag worden als je wilt verbergen dat je aan de lijn doet, dus vermijd met opzet praten over deze onderwerpen. En ook, wanneer beweging onderdeel is van je afval methode, daar moet de conversatie ophouden, ook al is het nog zo leuk om je nieuwe sport te bespreken.

  • Als aanvulling; dit houdt dus ook in dat het net zo belangrijk is om discussies te vermijden over andermans dieet en beweging gewoonten. Omdat jij nu aan de lijn bent betekend het niet dat iedereen om je heen dat ook is.

Tip 3. Stel je zelf in op succes

Afvallen gaat vooral om balans en een gezonde relatie met voedsel.

Als jouw dieet eruit bestaat jezelf de hele dag uit te hongeren, zul je meer geneigd zijn 's avonds laat de keukenkastjes uit te pluizen en alles te eten wat je maar tegen komt. Zo saboteer je eigen inspanningen. Wat ook een snelle manier is om je afvalpoging te vernietigen is dat je overdag letterlijk niks eet en dan 's avonds uit eten gaat met vrienden. Terwijl je vrienden aan het bier en de spare ribs zitten, ben jij bezig met een innerlijk gevecht, welke erin kan eindigen dat je in een slechte stemming geraakt óf dat je toegeeft aan het jezelf volproppen met dat wat je vrienden ook eten. In plaats daarvan, is één van de beste manieren om het lijnen te verbergen elke keer wanneer je het huis uit gaat,  je mentaal en fysiek voorbereid bent op wat komen gaat. 

  • Eet zes kleine maaltijden per dag bestaande uit proteïne en koolhydraten. Kies een koolhydraat uit die genoeg vezels bevat om je maag te vullen. Goede voorbeelden bevatten groenten, bruine rijst of fruit. Als je constant een klein beetje voedsel in je maag hebt, zul je makkelijker kunnen volhouden met je dieet.
  • Denk na over wat je gaat eten en wat je gaat doen. Als je weet dat je uit eten gaat, wees voorbereid om gelimiteerde voedsel keuzes tegen te komen. Eet wat voor je gaat en kies verstandig een restaurant. Drink zoveel water als mogelijk terwijl je weg bent, het zal je vullen en helpen met het weerstaan van de verleiding.
  • Check je stemming. Wanneer je een zware dag hebt gehad of veel stress hebt sla het etentje of de ontmoeting over als dat mogelijk is. Als het je met geen enkel poging lukt het zonnetje te zien schijnen, zal je in dat drukke restaurant terwijl je je rot voelt, leiden tot het onthullen dat je bezig bent met afvallen maar ook zul je je verdriet verdrinken met meer eten en drank.
  • Kom in beweging. Studies hebben bewezen dat mensen die op een dagelijkse basis bewegen hun serotonine niveaus verhogen, en die dragen direct bij aan je gevoel van welzijn. Plus, beweging kan je natuurlijk helpen extra calorieën te verbranden, wat je een extra boost geeft om gewicht te verliezen.

Tip 4. Raadpleeg iemand die verstand heeft van vet verbranden en juiste voeding

Twee vaak voorkomende redenen van falen zijn:

  • misleid worden door voedingsindustrie
  • verkeerd advies

In de afgelopen jaren heeft Richard Ridder zich verdiept in alles wat te maken heeft met snel afvallen, vet verbranden, gezond(er) eten, simpele en effectieve manieren om gewicht te verliezen. Hij kan je door zijn ervaringen en onderzoek precies vertellen waarom sommige producten je juist dikker maken i.p.v slanker, dat er vaak uit voedingsmiddelen de dikmakende stof is weggehaald, maar ook vervangen is door een andere dikmakende stof! En hoe je dit kunt herkennen in je lokale supermarkt.

 

Om je minder alleen te voelen in het hele afval proces waarin je je bevind kun je deze gratis animatie video  bekijken van Richard Ridder waar er in Jip en Janneke taal gesproken wordt over een aantal ongebruikelijke tips om snel af te vallen. Waarin ook nog eens opmerkelijke vet verbranding geheimen worden onthuld. Je doel is ten slotte: 

  • je ideale gewicht bereiken
  • meer energie verkrijgen
  • een boost aan je zelfvertrouwen geven
  • meer geluk ervaren
  • en dit allemaal door je in het geheim te storten op afvallen
  • en niemand hoeft te weten dat jij daarmee bezig bent

Lezen over iets waar jij zelf ook mee bezig bent doet goed, het geeft steun en laat je beter volhouden waar je mee bezig bent. Praten en lezen over je verandering van voedingspatroon kan een grote hulp zijn in succesvol zijn, dus gebruik deze manier om je inspanningen te bespreken/erover te lezen zonder ze te onthullen in je persoonlijke kring.

 

Tip 5. Vertel uiteindelijk aan een goede vriend(in) of familielid wanneer je succes ervaart

Wanneer je eindelijk het gevoel hebt grip te hebben op je gezondere manier van eten en je voelt je comfortabeler met je inspanningen, praat dan met een betrouwbare vertrouweling. Een geheim houden voor een langere tijd kan zwaar wegen, niet alleen voor de anderen maar ook voor jou. Zorg voor een rustige plaats en  mogelijkheid om alleen te zijn met je vriend(in) of familielid en vertel hem of haar waar je mee bezig bent en welk succes je al bereikt hebt. Vertel hem of haar ook waarom je alles geheim hebt gehouden. Wanneer je ervoor uit bent gekomen zul je zien dat je een enorme hoeveelheid positieve steun zult ontvangen, wat je lijnen verder zal stimuleren.

 

Tip 6. Houd de steunende mensen aan je zijde tegenover de mensen die er niks van begrijpen

Soms is het enkel nodig selectief te verbergen dat je aan het lijnen bent. Bij voorbeeld, je wilt niet dat je ouders het weten, of in het bijzonder een concurrerende vriend. In dit geval, vertel degene die je vertrouwt maar laat ze ook weten dat ze niks kunnen zeggen tegen bepaalde personen. Geef hen redenen waarom je ze in vertrouwen neemt, zoals bv  "mijn ouders geloven er niet meer in dat ik kan afvallen en overweldigen me juist met eten als teken van hun liefde, ik heb liever dat ze er niks vanaf weten".

 

Tip 7. Leer jezelf assertief te zijn wanneer je omringd bent met mensen die anti diëten zijn

Als de reden waarom je verbergt dat je aan het afvallen bent is vanwege de mensen om je heen die "anti-dieet"  zijn, is het een assertief zijn een zeer belangrijk onderdeel in je proces. mensen die anti-dieet zijn kunnen heel erg onbeleefd en onnadenkend zijn, zonder dat ze zelfs maar weten dat je aan het lijnen bent of niet en het is belangrijk dat je simpelweg duidelijk hebt voor jezelf dat je niks meer met hen wilt zonder dat het uitdraait op een emotionele discussie.

   Als toevoeging: herinner jezelf eraan dat het jouw recht en keuze is hoe jij je ideale gewicht wilt bereiken, en de manier waarop jij dat doet voor jezelf wilt houden. Uiteindelijk is het niemands recht te vragen dat mensen hun dieet gewoontes uitleggen aan een ander.

 

Tip 8. Onthul nooit je dieet aan de saboteurs in je leven

Soms zijn de mensen die het meest ondersteunend leken toen je eerder aan het lijnen was degenen die je eerdere pogingen saboteerden. Mensen die altijd kritiek hebben op je gewicht en altijd vragen wat je eet elke keer wanneer je je vork optilt zijn soms een psychologisch spelletje met je aan het spelen, waarin jij de zondebok bent. Je wordt bekritiseerd als je iets niet doet, en ook als je iets wel doet. Wanneer je op dieet bent wordt je onder toezicht gehouden en en wordt er naar je keuzes gevraagd, druk uit oefenend om jou extreme diëten te laten proberen die helemaal niet gezond zijn en op de lange termijn je gewoon laten verleiden tot inname van calorierijk voedsel. Alles of niks benaderingen spelen een grote rol in deze mind-games.

  • Het veranderen van je gewoontes in een gezond eetpatroon en geleidelijk gewicht verliezen is het meest duurzame wat je kan doen. Mensen die je saboteren zullen het als een excuus gebruiken om je te pesten om je gewicht en met de kennis dat je aan de lijn bent behandelen ze je met kritiek. Als jij op deze manier de zondebok bent is het bijna onmogelijk om gewicht te verliezen zónder het verborgen te houden. Het is in ieder geval makkelijker en minder stressvol om het stilletjes in je eentje te doen.
  • Een grote aanwijzing of iemand je echt steunt of niet is hoe je voelt over jezelf en je reactie nadat je met ze heb gepraat. Voel je je goed, als in dat je iets bereikt hebt? Of voel je je beroofd, als in dat je jezelf op een strikt regiem hebt gezet en je nu alle voedsel mist die je nu minder aan het eten bent?
  • Een van de beste manieren om op langere termijn te lijnen is om gezonder voedsel te eten en minder vaak de ongezondere hoog calorierijke. Gebruik het ongezondere voedsel als traktaties en eet ze in kleinere porties. Neem chocolade niet als een vanzelfsprekendheid. Stop en proef de smaak wanneer je een kleinere portie snoept; kies een duurdere, luxer, meer smaakvolle. Één enkele truffel zal minder schade aanrichten dan een hele zak M&M's. Donkere chocolade is overigens ook een gezond product, in kleine porties uiteraard.

Tip 9. Weet dat je niet de enige bent!

Veel mensen verbergen dat ze aan het diëten zijn. De meeste doen dit om verhitte discussies te ontwijken over de voors en de tegens van hun dieet keuze, de verschrikkelijke vergelijkingen die onvermijdelijk volgen en de veroordelende houding die kan volgen, wanneer over nieuwsgierige mensen gaan controleren of ze zich wel aan hun dieet houden. Je hebt niks om je voor te schamen wanneer je het stil houdt maar alles te winnen als je stilletjes in de richting van je ideale gewicht komt en je je eetgewoontes voorgoed verandert.

 

Waarschuwingen

Mensen die lijden aan een eetstoornis neigen naar verbergen van hun eetgewoontes voor hun ouders en geliefden. Dit kan gevaarlijk zijn voor hun gezondheid en als jij een eetstoornis hebt, is het essentieel om hulp te zoeken bij een 'gezondheidsproffesional,' deze zal je niet veroordelen.

Wanneer je extreme stemmingswisselingen hebt, depressief bent of je bemerkt dat je jezelf compleet terug trekt uit je vriendengroep, zoek dan professionele hulp.


Tags: vet verbranden, afvallen, afslanken, dieet verbergen, volproppen, gewicht
Bronnen: Wiki how to do anything
Artikel geschreven door: Ivana.
Publicatie datum: 2015-05-28
Wil jij ook geld verdienen met artikelen schrijven? Meld je direct gratis aan!


dot

Reacties

U reageert als gast. Heeft u een account, log dan eerst in.

Typ de Captcha code over:

Plaats een reactie:


Categorieën

Gezondheid Financieel Elektronica Auto & vervoer Afvallen & dieet Reis & vakantie Internet & computer Wetenschap Relatie & liefde Hobby & werk Recepten Kunst & cultuur Huis & tuin Werkstuk/Essay/opstel Recensies Mijn eigen verhaal Sport Seksualiteit Zwangerschap Dier & natuur Verzorging & mode Opvoeding Feestdagen Overige Nieuws toen en nu Wonderlijk & bizar Verslaving