aanmeld knop
dot

Je brein is een sukkel: 3 redenen die je saboteren bij afvallen

buikpijn.jpg
Een vloek van menselijk zijn is dat we nogal gevoelig zijn voor valse indrukken. Het goede nieuws is dat dat niet alleen heel normaal is maar dat onze misvattingen ons ook vele generaties verder heeft gebracht. Dagelijks dringen miljoenen gedachten ons brein binnen, die effect hebben op al onze dagelijkse beslissingen. Onder de valse indruk dat wij verstandelijke wezens zijn.

Of het nu gaat om een beslissing als het spelen van candy crush of naar de sportschool gaan, we wankelen op vele manieren, wat invloed heeft op onze productiviteit, wat onze doelen bereiken in gewichtsverlies, verhindert.

 

De 3 cognitieve onzuiverheden die je saboteren tijdens afslanken

De eerste stap op weg naar het maken van goede beslissingen over onze gezondheid is om je nummer 1 vijand te herkennen. Je vijand die meedogenloos, slim en volhardend is. Ik heb het natuurlijk over je eigen hersenen. Eén van de belangrijkste redenen waarom mensen worstelen in vele aspecten van het leven, is dat onze hersenen ontworpen zijn in een tijdperk waarin consumeren de beste manier van opslaan was.

Het goede nieuws is dat de "bedrading/programmering" in onze hersenen flexibel kan reageren op ervaringen, en daarom kunnen we ze in ons voordeel trainen.

 

Cognitieve fouten bij pogingen om af te vallen

De meest prominente cognitieve fouten die ons verhinderen ons doel met betrekking tot vetverlies te bereiken, zijn:

 

1 Directe bevrediging willen

Wij Homo sapiens zijn er nogal slecht in om ons een toekomstig scenario evenals ons voor te stellen hoe wij daarop zullen reageren. We zijn een maatschappij van instant bevrediging geworden. De meeste van ons hebben liever plezier in het huidige moment, terwijl de beloning op langere termijn groter zou kunnen zijn. Dit is een vooroordeel dat van bijzonder belang is als het gaat om vet verliezen en betere gezondheid willen verkrijgen. Een studie uit 1998 bevestigt het oude gezegde "de weg naar de hel is geplaveid met goede voornemens". 74% van de deelnemers verkoos vruchten boven junkfood toen hen gevraagd werd wat ze zouden willen eten een week voordat zij honger zouden krijgen. Toen het zover was, koos 70% chocolade...(1)

 

Het is dezelfde reden waarom we voor de honderdste keer naar de film Dumb and Dummer kijken als die op tv voorbij komt en de film The English Patiënt voorbij zappen. We zijn geprogrammeerd te kiezen voor directe bevrediging. Meeste mensen kiezen liever voor 5,- nu in de hand krijgen dan wachten op 7,- later in de week. De kern van deze verschijnselen zijn impulsiviteit en ons onvermogen te wachten op bevrediging. Dit fenomeen werd getest bij kinderen in een marshmallow experiment, waarin kinderen werd verteld dat ze de marshmallows nu konden eten of konden wachten op een grotere beloning, die later zou komen. (2) Uit lange termijn vervolg onderzoeken werd duidelijk dat de kinderen die over het algemeen kunnen uithouden te wachten, het later beter deden in het leven, betere schoolprestaties, een lagere BMI hebben en over het algemeen meer succesvol werden.

 

Wat te doen om af te vallen?

  • Je eerste verdediging is pauzeren en nadenken.
  • Denk na over de keuze die je maakt, waarom je die keuze maakt en denk na over de lange termijn voordelen van vet verliezen en een gezonder gewicht bereiken.
  • De eerste stap van zelfdiscipline is zelfbewustzijn.
  • Wanneer je in je bewuste geest onderzoekt waarom je faalt om gewicht te verliezen, zullen de onbewuste gewoonten die je had en jou op het verkeerde spoor zetten, geleidelijk verdwijnen.

Een eenvoudige strategie hiervoor is de "10 minuten regel" , als je iets wilt eten wat slecht voor je is wacht dan even 10 minuten. In deze tijd kun je erover nadenken of je echt honger hebt of dat je op een vluchtige emotie reageert.

 

2 Negatieve ervaringen herinneren

De neiging om meer nadruk te leggen op negatieve ervaringen dan de positieve. Herkenbaar? Je hebt misschien gemerkt deze tendens bij jezelf, alhoewel waarschijnlijker bij iemand anders, te herkennen. De zogeheten halflege glazenmensen, mensen die voortdurend meer bedreigingen in het leven zien dan kansen. Meer kwaad dan goed. Negativiteit kan je uit het spoor halen van de gezondheidsbevorderende gewoonten die je aan het maken bent. Of het nu gaat om een blessure die je pas hebt opgelopen tijdens training of hoe ellendig je laatste poging om gewicht te verliezen was, onze hersenen brengen ons terug naar die herinneringen. Zelfs al had je positieve ervaringen met vet verliezen en je gezondheid verbeteren. In het geval van afvallen zal bijna iedereen zich herinneren: het werkte niet.

 

Gezond eten

Er is zoveel informatie tegenwoordig over gezond eten, wel of geen tarwe, kunstmatige zoetstoffen, suikers, gluten, kunststoffen, toxinen..

Negativiteit schijnt als brandstof voor je brein te dienen en overschrijven elke positieve boodschap over trainingsoefeningen of diëten die we kennen. Je herkent wellicht wel de mentaliteit van, ach wat kan het me ook allemaal schelen.. en eet op zulke momenten meer dan ooit te voren.

 

Bewuster afvallen

  • De beste mentaliteit die je jezelf kunt aannemen is in deze situaties je successen herinneren.
  • Zelfs wanneer je maar een in-mi-ni beetje gewicht hebt verloren is het belangrijk je hersenen te herprogrammeren naar positieve ervaringen van goed eten en vormen van beweging waarin je het goed deed.
  • Vind je flow of die gelukzalige "zone"  waarin je je prettig voelt!
  • Neem nota van hoe goed je lichaam voelt na een gezonde maaltijd.
  • Doe ook  alleen activiteiten die je leuk vind, waar je van kan genieten.

In Vet verbrand geheimen worden al deze dingen nog eens in Jip en Janneke taal beschreven; voeding, beweging en de juiste mindset vinden om snel gewicht te verliezen. Met begeleiding van deze gratis animatie video kun je starten met vet verbranden, door bepaalde, niet heel extreme, aanpassingen in je huidige voeding door te voeren, die je al een heel eind de goede richting op helpen. Er worden ongebruikelijke tips onthuld die je misschien nog niet weet over vet verbranden. Tegelijkertijd wordt de huidige voedingsindustrie onder de loep genomen.

 

3 Valse overtuiging in het plannen van afslanken

Het is een tendens van mensen om te onderschatten hoe lang ze bezig zullen zijn om een bepaald gewicht te bereiken. Of met een sixpack trainen thuis.

  • Planning fallacy. Denkfout planning.: De wetenschappers Daniel Kahneman en Amos Tversky hebben deze term voor het eerst leven in geblazen in 1979. Wanneer we behoorlijk enthousiast zijn over een bepaald resultaat en we gaan berekenen hoe lang het verder nog gaat duren eer het doel bereikt is, komt daar de denkfout planning om de hoek kijken. Als het gaat om lichamelijke doelstellingen zoals vet verbranden, en je ideale gewicht bereiken, onderschatten wij schromelijk de tijd die ervoor nodig zal zijn om dit te bereiken.

De belangrijkste denkfout planning met betrekking tot verlies van gewicht is wellicht veroorzaakt door alle dieet rages dezer tijd. De opkomst van word-slank-in-10-dagen-adverteerders doordringen de westerse maatschappij en hebben onze realistische verwachtingen uitgeroeid wanneer het gaat om onze percepties van "normaal"  gewichtsverlies. Neem alleen maar eens een kijkje in je lokale boekenhandel en richt je blik op de dieet sectie, het is geen wonder dat onze verwachtingen de pan uit rijzen wanneer het gaat om af te vallen. 7 kilo afvallen in een week is nooit te doen, helemaal niet realistisch.

 

Dalle studie

Studies hebben aangetoond dat er een sterke correlatie bestaat tussen verwachtingen van hoog gewichtsverlies en de uitvallers in gewicht verlies programma's. (3,4) Uit de Dalle studie kwam het hoogste uitvalpercentage binnen 12 maanden tevoorschijn (52%), van mensen op lagere leeftijd met hoge verwachtingen om binnen 1 jaar het BMI aanzienlijk te verlagen. Dit reflecteert de tendens van onrealistische verwachtingen ten aanzien van het tijdsbestek om af te slanken.

  • Verbuig je verwachtingen.
  • Vergeet niet dat wanneer je bv 25 kilo te zwaar bent, dat dat er niet in een maand is bijgekomen, en er dus ook niet afgaat in dat tijdsbestek.
  • Door je voors en tegens in het leven is het handig om een plan de campagne te hebben wanneer je terug valt.
  • Geef jezelf wat speelruimte met betrekking tot hoe lang het gaat duren eer je je ideale gewicht bereikt.
  • Blijf trots streven naar je voltooiing van je reis.
  • De weg ernaar toe heeft de kwaliteit van er al zijn.

Tags: ideale gewicht, afvallen, vet verbranden, vetverlies, vet verbranden, studies
Bronnen: burnthefatblog.com, ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9831521, en.wikipedia.org/wiki/Stanford_marshmallow_experiment, unboundmedicine.com/medline/citation/16339128, ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16339128
Artikel geschreven door: Ivana.
Publicatie datum: 2015-06-03
Wil jij ook geld verdienen met artikelen schrijven? Meld je direct gratis aan!


dot

Reacties

U reageert als gast. Heeft u een account, log dan eerst in.

Typ de Captcha code over:

Plaats een reactie:


Categorieën

Gezondheid Financieel Elektronica Auto & vervoer Afvallen & dieet Reis & vakantie Internet & computer Wetenschap Relatie & liefde Hobby & werk Recepten Kunst & cultuur Huis & tuin Werkstuk/Essay/opstel Recensies Mijn eigen verhaal Sport Seksualiteit Zwangerschap Dier & natuur Verzorging & mode Opvoeding Feestdagen Overige Nieuws toen en nu Wonderlijk & bizar Verslaving