aanmeld knop
dot

Afvallen met succesvolle hulpmiddelen

Dik.jpg
Te dik? Troost je. De helft van de Nederlanders heeft overgewicht. Dat aankomen voor de meeste mensen makkelijk is, is bekend. Dat afvallen voor te dikke mensen moeilijk is, is ook bekend. Ondanks dat worden we via reclame overladen met hapjes en drankjes waarvan je zogenaamd minder snel aankomt of zelfs afvalt. De meeste van die middelen hebben slechts een doel voor de producent: geld verdienen. Welke hulpmiddelen helpen er nou eigenlijk echt bij afvallen?

Heel veel mensen willen wat afvallen. Niet een paar kilo, maar tientallen kilo's. Niet eventjes, maar blijvend. Tijdelijk afvallen lukt de meesten wel. 3 kilo, 5 kilo, 8 kilo... Maar blijvend afvallen lukt de meesten niet. Lijnen kan je immers niet eeuwig volhouden. Daarom komt ongeveer 97% van de mensen weer aan nadat ze zijn afgevallen. De strijd tegen de kilo's blijven we echter massaal voeren, en de reclame speelt daar handig op in. Dagelijks wordt er reclame gemaakt voor middelen die zouden moeten helpen om slank te blijven. Van light producten tot fitnessapparatuur. Het verlangen om overgewicht kwijt te raken is zo groot dat menigeen extra geld uitgeeft aan producten die een slanker leven beloven. Voorbeelden van dergelijke producten zijn:

  • light producten en zoetstoffen
  • maaltijdvervangers
  • fitnessapparatuur
  • afslankpillen

Light producten

Van bovenstaande hulpmiddelen werkt lang niet alles. Light Producten kunnen uitkomst bieden, maar er zitten vaak stoffen in waardoor je alsnog aankomt. Zo kunnen light producten misschien minder suiker bevatten, maar meer zout. Door het zout ga je meer drinken, en zolang dat geen water is, kan je via die weg weer kcal binnenkrijgen die je juist dacht te besparen. Ook bevatten light producten vaak extra veel smaakmakers en geur- en kleurstoffen die mogelijk de honger kunnen opwekken. Light producten gebruiken is dus maar zeer beperkt verstandig. Je kunt beter natuurlijke producten eten, in plaats van bewerkte producten. Zo is vers fruit met pure yoghurt beter voor je, dan een kant en klare magere yoghurt met zoetstof en kleurstof. Ook is het belangrijk om te genieten van eten als je op dieet bent. Een volkorenboterham belegt met dun roomboter en wat volvette belegen kaas, geeft waarschijnlijk meer voldoening dan een crackertje met halvarine en 30 + kaas. Bovendien krijg je sneller honger na zo'n mager hapje. Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat al die light producten nog niemand slank gemaakt hebben. Fabrikanten spelen met duizenden magere producten handig in op de behoefte van mensen om af te vallen, maar omdat dit soort producten zo weinig voldoening geven neig je eerder naar het opgeven van een dieet. Voor light frisrank wil ik een uitzondering maken omdat gewone frisdrank gewoon zoveel suiker bevat dat dit echt nooit goed is voor de lijn. Een light frisrank bevat (als het goed is) geen suiker en kan je zo nu en dan nemen voor de smaak. Maar... ook van light frisdrank kan je dorstig worden. Er zit iets in waar de dorst van toe lijkt te nemen, althans, dat is mijn persoonlijke ervaring. Neem in zo'n geval water of thee, en geen extra light frisdrank.

 

Maaltijdvervangers

Maaltijdvervangers zijn meestal happen die onnodig duur zijn. Als je een maaltijd wilt vervangen kan je evengoed kiezen voor verse vervangende maaltijden zoals fruitsalades, groene salades met tonijn of roze zalm, een stuk gegrilde zalm uit de oven met verse bladspinazie, enzovoorts. Als je dezelfde hoeveel kcal aanhoudt als de vervangende maaltijd kom je een heel eind en krijg je meer vezels binnen. Maaltijdvervangers zijn op zich goed om snel af te vallen, en veel in een korte tijd. Het werkt? Ja! Het werkt blijvend? Nee. Zodra je weer je oude eetpatroon oppakt komen de kilo's er vrijwel altijd weer aan. Maar je kunt met maaltijdvervangers in korte tijd 5 of 10 kilo afvallen. Wil je er meer over lezen? Kijk dan eens hier: maaltijdvervangers.

 

Fitnessapparatuur

Afvallen is 20% inspanning, en voor 80% je eetpatroon. Fitnessapparatuur helpt dus wel om af te vallen, maar het is moeilijk vol te houden en van bewegen word je hongerig. Daarom vergt intensieve sport beoefening dubbele volharding en doorzettingsvermogen als je af wilt vallen. Je moet het sporten volhouden, en je moet de je trek in voedsel nog beter weten te beheersen. Dubbel moeilijk dus. Ondanks dat is het wel aan te raden om in beweging te blijven natuurlijk. Het voordeel aan intensief sporten is wel dat je qua kcal wel iets meer mag eten als je af wilt vallen terwijl je erbij sport. Een uur sporten levert je ongeveer 200 kcal op. Interesse in fitnessapparatuur? Kijk dan eens rond bij deze: fitnessapparatuur.

 

Afslankpillen

Er zijn in Nederland maar twee afslankmiddelen waar je effect van te verwachten hebt.

  • Orlistat (Xenical): dit middel bindt zich aan vet in de maag waardoor een deel van het vet niet wordt opgeslagen als lichaamsvet. Je kunt hier ongeveer 10 tot 15 kilo mee afvallen, indien je het combineert met een gewoon gezond dieet
  • Pepers (Bijvoorbeeld Capsiplex): bevat extract van pepers en pepers stimuleren aanmaak van bruin vet in plaats van wit vet, en bruin vet helpt wit vet verbranden. Hoeveel je hiermee af kunt vallen durf ik niet te zeggen, er is nog onvoldoende onderzoek naar gedaan.

Zelfhulp om af te vallen

Er zijn een aantal dingen die echt helpen om af te vallen, en deze dingen zijn onderzocht:

  • De thermostaat in huis verlagen tot ongeveer 18 graden en dagelijks koud of lauw douchen. Als je lichaam zichzelf warm moet houden, verbrand je namelijk meer vet en wordt bovendien bruin vet aangemaakt. Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die veel bruin vet hebben, slank blijven, terwijl mensen die weinig bruin vet hebben, dik worden.
  • Voor elke maaltijd een halve liter water drinken.

Je eetpatroon kritisch bekijken en dat proberen te veranderen blijft natuurlijk het belangrijkste als je af wilt vallen. Maar hoewel iedereen dat weet blijft het moeilijk om te realiseren. je wordt immers continu verleid met voedsel, in reclame, en op elke hoek van de straat, en in supermarkten die uitpuilen van calorierijke snacks en maaltijden. Voedselfabrikanten mesten ons vet. Maar je kunt simpel beginnen. Eet de bekende 2 ons groente en 2 stuks fruit per dag, en eet minder koolhydraten en minder andere suikers. Drink dagelijks twee glazen water voor elke maaltijd, en zet de thermostaat een paar uurtjes per dag op 18 graden. Die dingen samen zouden ervoor moeten zorgen dat je zeer waarschijnlijk al wat af gaat vallen. Dit werkt uiteraard alleen als je je niet vol gooit met teveel junkfood en/of teveel suiker, en het blijft moeilijk vol te houden.


Tags: afvallen, afslankpil, light producten, dieetpillen, helpt om af te vallen
Bronnen: nieuwsvoordietisten.nl/nieuws/nieuws/article/water-drinken-voor-maaltijd-helpt-bij-gewichtsverlies/ nieuwsvoordietisten.nl/aan-het-woord/aan-het-woord/article/kou-blijft-voorlopig-de-beste-
Artikel geschreven door: DickBos.
Publicatie datum: 2015-09-03
Wil jij ook geld verdienen met artikelen schrijven? Meld je direct gratis aan!


dot

Reacties

U reageert als gast. Heeft u een account, log dan eerst in.

Typ de Captcha code over:

Plaats een reactie:


Categorieën

Gezondheid Financieel Elektronica Auto & vervoer Afvallen & dieet Reis & vakantie Internet & computer Wetenschap Relatie & liefde Hobby & werk Recepten Kunst & cultuur Huis & tuin Werkstuk/Essay/opstel Recensies Mijn eigen verhaal Sport Seksualiteit Zwangerschap Dier & natuur Verzorging & mode Opvoeding Feestdagen Overige Nieuws toen en nu Wonderlijk & bizar Verslaving