aanmeld knop
dot

EHBO tijdens het sporten

voetbal3.jpg
Sporten is helemaal hip, en dat is natuurlijk hartstikke goed! Eerste hulp bij sporten. Het is belangrijk dat dit in eerste instantie verantwoord gebeurt, en om ongelukken te voorkomen de goede preventiemaatregelen neemt. Maar het is ook van belang dat je weet wat je moet doen als er onverhoopt toch een ongeluk gebeurt. Sportblessures komen immers veel voor.

Verantwoord sporten

Om verantwoord te sporten, begin je met het dragen van de juiste schoenen en kleding. Bij het aanschaffen van goede sportschoenen moet je erop letten dat je schoenen koopt met een goede schokdemping. Als je rent of springt, komt er veel kracht te staan op je enkels, knieën en heupen. Door schoenen met een goede schokdemping worden deze krachten opgevangen. Verder moeten schoenen voldoende stabiliteit, steun, draagcomfort, bescherming en grip geven. Hierdoor kun je bijvoorbeeld minder makkelijk uitglijden.

 

Geschikte sportkleding

Ook bij het aanschaffen van sportkleding moet je letten op een aantal factoren. Zo moet je erop letten dat de kleding comfortabel zit en je bewegingen niet belemmert. Verder is het belangrijk dat je kleding goed ademt en zorgt voor een goede temperatuurregeling. Je hebt kleding, die zelfs als je gaat zweten, droog blijft en comfortabel blijft zitten. Dit is precies wat je nodig hebt, want je wil natuurlijk niet dat je kleding aan je lijf gaat plakken van het zweet. Kies dus voor kleding met een synthetische vezel, dit laat namelijk zweet door. Hetzelfde geldt voor je sokken, het zit niet erg comfortabel als sokken of kousen helemaal nat zijn. Verder moeten sokken goed om de voet passen om blaren en ingegroeide teennagels te voorkomen.

 

Warming-up en cooling-down

Naast de sportkleding en schoenen die je draagt, moet je ook letten op een goede warming-up en cooling-down. Een goede warming-up begint heel rustig en bouwt langzaam op. Begin dus eerst met een paar minuten rustig lopen, hierdoor schakelt je lichaam over van rust naar inspanning. Hierna kun je spierversterkende oefeningen doen om de beweeglijkheid en stabiliteit van je spieren te oefenen. Doe hierna nog wat dynamische rekoefeningen. Hiermee maak je je spieren en gewrichten helemaal los. Vervolgens kan je nog wat sportspecifieke oefeningen doen, en je bent helemaal klaar om met sporten te beginnen!

 

EHBO bij een ongeluk

Mocht er nou toch een ongelukje gebeuren tijdens het sporten, dan is het fijn dat er iemand is die je kan helpen. Ook als trainer zijnde is het fijn als je een leerling, die bijvoorbeeld een schaafwond heeft, kan helpen. Een ongelukje tijdens het sporten is al snel gebeurd. Je kan bijvoorbeeld een bal tegen je gezicht krijgen, een harde tackle krijgen, of je spieren verrekken of zelfs scheuren. Soms kan je een botbreuk oplopen. Als trainer is het op zon moment handig als hij weet wat hij moet doen in een (nood)situatie en als hij weet hoe hij de schade voor het slachtoffer kan beperken. Een trainer kan hiervoor een EHBO cursus volgen. Tijdens de cursus leer je hoe je EHBO moet toepassen en hoe je moet handelen in een dergelijke situatie. Hierna krijg je een EHBO diploma. Dit is zowel voor de trainer als de sporters een fijn gevoel.


Tags: EHBO cursus, blessures behandelen, eerste hulp verlenen
Artikel geschreven door: sannevermeulen.
Publicatie datum: 2015-09-25
Wil jij ook geld verdienen met artikelen schrijven? Meld je direct gratis aan!


dot

Reacties

U reageert als gast. Heeft u een account, log dan eerst in.

Typ de Captcha code over:

Plaats een reactie:


Categorieën

Gezondheid Financieel Elektronica Auto & vervoer Afvallen & dieet Reis & vakantie Internet & computer Wetenschap Relatie & liefde Hobby & werk Recepten Kunst & cultuur Huis & tuin Werkstuk/Essay/opstel Recensies Mijn eigen verhaal Sport Seksualiteit Zwangerschap Dier & natuur Verzorging & mode Opvoeding Feestdagen Overige Nieuws toen en nu Wonderlijk & bizar Verslaving