aanmeld knop
dot

Zelf op een goede manier je administratie doen

euro.jpg
Werk je voor jezelf, of ben je van plan voor jezelf te beginnen, dan is het belangrijk dat je weet hoe je je administratie bij moet houden. Hoe hou je je administratie bij,w aar moet je op letten, en hoe doe je aangifte bij de belastingen? Voor veel mensen is dit niet duidelijk, maar je kunt het vrij eenvoudig leren. Om je belastingaangifte te doen, en om op de juiste manier je administratie bij te houden, kan je bijvoorbeeld een cursus administratief medewerker volgen.

Wanneer je voor jezelf begonnen bent of wilt beginnen, word je onder andere geconfronteerd met de administratie die op orde moet zijn. De belastingdienst vraagt dit van elke ondernemer. Maar zelf wil je natuurlijk ook graag op elk moment inzage hebben in de stand van zaken. Je wilt de winst of verliesrekening bijhouden en misschien wel de voorraad. Of je wilt weten hoeveel je kwijt bent aan bedrijfskosten. Het is goed te doen om zelf je administratie op poten te zetten en bij te houden. Ook de belastingaangifte kun je prima zelf doen. Je hebt er alleen wat basiskennis voor nodig, die je je heel goed eigen kunt maken met bijvoorbeeld een cursus administratie.

 

Basisprincipes

Eigenlijk maakt het niet uit of je nu ZZP-er bent of dat je personeel in dienst hebt, een eenmanszaak hebt of een BV. Zelfs voor stichtingen en verenigingen maakt het niet uit of je zelf de administratie doet. Voor de administratie blijven een aantal basisprincipes gelijk. Iedereen met administratiesoftware of een Excel programma, kan dit zelf. Als je weet hoe je je facturen in moet voeren, als je weet wat credit en debet is en als je weet wat btw is en hoe je deze moet berekenen, is het voeren van een administratie een fluitje van een cent.

 

Belastingaangifte

Bij een cursus administratief medewerker leer je hoe je je facturen moet maken en hoe je deze invoert in de software. Je kunt ook leren hoe je de rekeningen die je ontvangt van je crediteuren in moet voeren en hoe je er apart de btw van kun opvoeren. Dit is namelijk belangrijk omdat je eens in de zoveel tijd opgave moet doen van de btw die je betaald hebt en die je ontvangen hebt op je diensten of producten. Je moet dan weten wat onder het hoge btw tarief valt en wat onder het lage btw tarief. Ook kun je alles leren over welke posten je op kunt voeren in je administratie die je als kosten in rekening kunt brengen voor je onderneming.

 

Winst- en verliesrekening

Als je alles goed op orde hebt, kun je dan elk jaar een overzicht maken van je winst- en verliesrekening, waarmee je dan aangifte kunt doen voor de omzetbelasting. Hiervoor is geen speciale boekhoudkennis noodzakelijk en ook geen duur administratiekantoor die alles voor je bijhoudt.


Tags: administratie, belasting, administratief medewerker worden
Artikel geschreven door: sannevermeulen.
Publicatie datum: 2015-12-02
Wil jij ook geld verdienen met artikelen schrijven? Meld je direct gratis aan!


dot

Reacties

U reageert als gast. Heeft u een account, log dan eerst in.

Typ de Captcha code over:

Plaats een reactie:


Categorieën

Gezondheid Financieel Elektronica Auto & vervoer Afvallen & dieet Reis & vakantie Internet & computer Wetenschap Relatie & liefde Hobby & werk Recepten Kunst & cultuur Huis & tuin Werkstuk/Essay/opstel Recensies Mijn eigen verhaal Sport Seksualiteit Zwangerschap Dier & natuur Verzorging & mode Opvoeding Feestdagen Overige Nieuws toen en nu Wonderlijk & bizar Verslaving