aanmeld knop
dot

Bed kopen. Welk bed slaapt lekker?

dreamshuisje.jpg
Goed slapen is erg belangrijk voor je. Veel mensen slapen niet lekker, en heel vaak ligt dat aan het bed. Hoe krijg je een goede nachtrust en waar moet je op letten als je een geschikt bed gaat kopen? Waarom is het niet gemakkelijk om een bed te vinden wat lekker slaapt? Iedereen heeft andere wensen, de een houdt van een zacht bed, de ander van een hard matras. Waar moet jouw bed aan voldoen?

Voor iedereen is slapen belangrijk. Van mens, tot dier. Zo ongeveer iedereen heeft voldoende nachtrust nodig. De een wat meer dan de ander, maar je moet wel slapen. Uit meerdere onderzoeken is gebleken dat de mens ongeveer zeven uur per etmaal aan slaap nodig heeft. Het liefst onafgebroken en rond dezelfde tijdstippen. Ga je om 11 uur 's avonds slapen? Dan zou je er om zes uur al weer uit kunnen gaan, maar meestal val je niet direct in slaap. Laten we dus zeggen dat je om zeven uur 's morgens uit bed stapt. Slaap bestaat uit verschillende stadia. Deze worden onderstaand uitgelegd.

 

Waaruit bestaat de slaap?

De slaap is niet zo maar “de slaap”. Het bestaat namelijk uit verschillende stadia. Dit zijn er vijf. De eerste vier fases hiervan worden nonREM-slaap fases genoemd. nonREM staat voor Non Rapid Eye Movements, of te wel je ogen bewegen zich niet snel.

  • De eerste twee stadia van de nonREM-slaap zijn lichte slaap vormen. Hierbij kun je nog gemakkelijk wakker gemaakt worden door geluiden. Deze fases nemen ongeveer 50% van de slaapcyclus in beslag.
  • De derde en vierde nonREM fases zijn samen goed voor 25% van de slaapcyclus. Dit is de diepe slaap. Je kan hierin moeilijk wakker gemaakt worden.
  • De fase die hierna komt is de zogeheten droom-fase ook wel REM-slaap genoemd. (Rapid Eye Movement) In de droom fase bewegen je ogen juist dermate veel, dat je weer in een lichte slaap verkeerd. Ook hierin kun je gemakkelijker wakker worden gemaakt.

De bovenstaande slaapcyclus doorloop je gemiddeld vijf keer per nacht. Naarmate je langer in slaap bent zal je ook wat meer gaan dromen. Vooral in de ochtend droom je langer, daardoor kun je je dromen ook beter onthouden zodra je wakker wordt.

 

De slaapomgeving

Er zijn allerlei zaken die van invloed zijn op de slaap. Zo is je slaapritme erg belangrijk. Probeer iedere dag ongeveer rond dezelfde tijd te gaan slapen, en op te staan. Voor jezelf is het erg fijn om altijd in dezelfde omgeving te slapen, dit geld dus ook voor je bed. Een goed bed is erg belangrijk Ga je toevallig een bed kopen? Vraag dan altijd deskundig advies, voordat je een keuze maakt. Waarom? Omdat er een aantal zaken zijn die bepalen of je van je nachtrust kunt genieten. Waar kun je op letten?

 

  • Zorg dat je matras lang en breed genoeg is voor jouw lichaam
  • Hoe je van een zacht matras, een hard matras, of een matras met extra vering?
  • De dikte van het matras is van invloed op hoe je slaapt
  • Het uiterlijk van een bed bepaalt de sfeer in je slaapkamer
  • Wat is je gewicht? Zoek een matras en bed dat past bij jouw lichaamsgewicht
  • Probeer een bed uit in de toonzaal, dan weet je hoe het ligt

 

Matras

Een matras is niet voor ieder persoon even goed. Het hangt namelijk af van je lichaamsgewicht en slaappositie. Zodra deze informatie bekend is bij de verkoper kan hij een passende matras aanbieden.


Tags: slapen, bed kopen, nachtrust, bed den helder, matras
Artikel geschreven door: sannevermeulen.
Publicatie datum: 2015-12-29
Wil jij ook geld verdienen met artikelen schrijven? Meld je direct gratis aan!


dot

Reacties

U reageert als gast. Heeft u een account, log dan eerst in.

Typ de Captcha code over:

Plaats een reactie:


Categorieën

Gezondheid Financieel Elektronica Auto & vervoer Afvallen & dieet Reis & vakantie Internet & computer Wetenschap Relatie & liefde Hobby & werk Recepten Kunst & cultuur Huis & tuin Werkstuk/Essay/opstel Recensies Mijn eigen verhaal Sport Seksualiteit Zwangerschap Dier & natuur Verzorging & mode Opvoeding Feestdagen Overige Nieuws toen en nu Wonderlijk & bizar Verslaving