aanmeld knop
dot

Uitstelgedrag, wat doe je er tegen?

eenzaam5.jpg
Uitstelgedrag kan een zeer negatief effect op je leven hebben. Je hebt bijvoorbeeld last van frustratis omdat je belangrijke dingen steeds uitstelt. Schaamte omdat je zaken laat liggen en zorgen omdat je voor gevoel niet vooruitkomt. Als het je moeite komt om uitstellen af te leren, wat kan je dan tegen het uitstelgedrag doen?

De oorzaken van uitstelgedrag kunnen verschillend zijn. Perfectionisten willen dingen te goed doen, waardoor het een onmogelijke klus kan worden om aan iets te beginnen of om iets af te maken, of waardoor het behaalde resultaat nooit goed genoeg is.  In zo’n geval kan je niet genieten van je bezigheden, want je faalt voortdurend. Door het werk/klusje uit te stellen, voel je je dubbel gefaald. Dat leidt weer tot somberheid of weerzin, en het probleem wordt dan groter in plaats van kleiner. 

 

Scriptie schrijven, van uitstel komt afstel?

Een bekend voorbeeld van uitstelgedrag is de student die er maar niet toe kan komen om een scriptie af te schrijven. De scriptie wordt een wig tussen het studentenleven en de toekomst, en als je niet oppast kan je helemaal niet afstuderen. Als er angst om te falen in je toekomstige werk aan ten grondslag ligt, kan het uitstellen van het schrijven van een scriptie natuurlijk ook onbewust een manier zijn om niet af te hoeven studeren. Om een scriptie af te maken, moet je in ieder geval:

  • Beginnen
  • Planning (een realistische planning maken)
  • Je aan de planning houden (leg de lat niet te hoog)
  • Tevreden zijn met een scriptie die voldoende is. Het hoeft geen meesterwerk te worden

Als je wilt dat je werk meesterlijk is, dan kan je eigenlijk bijna altijd alleen maar falen. Daarom is perfectionisme maar al te vaak een last in plaats van een lust. Er zullen altijd mensen zijn die het in jouw ogen beter doen, of die het beter gedaan hebben. Om uitstelgedrag aan te pakken moet je eerst overtuigd zijn dat je geen meesterwerk hoeft af te leveren. Ongeacht wat je klus is.

 

Uitstelgedrag dagelijks werk

Als je uitstelgedrag vertoond in dagelijks werk, zoals schoonmaken, administratie bijhouden, vriendschappen onderhouden, enzovoorts… Vraag je dan eens af of je last hebt van depressiviteit/eenzaamheid/angst. Om stil te staan bij je werkelijke gevoelens, kan je een begin maken jezelf te vergeven voor het gedrag en een begin te maken om het anders te doen. De lat mag in elk geval niet te hoog liggen. Liever een gelaagd klusje per dag dan het plan om tien dingen te doen waarvan je er maar negen kunt volbrengen. Geef jezelf de ruimte en de gelegenheid om stap voor stap te werken. Als het niet helpt kies dan voor een goede hulp bij uitstelgedrag blijvend afleren: vergroot je zelfvertrouwen


Tags: uitstelgedrag, afleren, tips, uitstel gedrag, uitstellen, klusjes, scriptie
Artikel geschreven door: TryOut.
Publicatie datum: 2012-08-26
Wil jij ook geld verdienen met artikelen schrijven? Meld je direct gratis aan!


dot

Reacties

U reageert als gast. Heeft u een account, log dan eerst in.

Typ de Captcha code over:

Plaats een reactie:


Categorieën

Gezondheid Financieel Elektronica Auto & vervoer Afvallen & dieet Reis & vakantie Internet & computer Wetenschap Relatie & liefde Hobby & werk Recepten Kunst & cultuur Huis & tuin Werkstuk/Essay/opstel Recensies Mijn eigen verhaal Sport Seksualiteit Zwangerschap Dier & natuur Verzorging & mode Opvoeding Feestdagen Overige Nieuws toen en nu Wonderlijk & bizar Verslaving