
Categorieen
- Gezondheid
- Financieel
- Elektronica
- Auto & vervoer
- Afvallen & dieet
- Reis & vakantie
- Internet & computer
- Wetenschap
- Relatie & liefde
- Hobby & werk
- Recepten
- Kunst & cultuur
- Huis & tuin
- Werkstuk/Essay/opstel
- Recensies
- Mijn eigen verhaal
- Sport
- Seksualiteit
- Zwangerschap
- Dier & natuur
- Verzorging & mode
- Opvoeding
- Feestdagen
- Overige
- Nieuws toen en nu
- Wonderlijk & bizar
- Verslaving


Mobielvriendelijke sites: een must

Tweet |
Mobile friendly
Het is net al even aangekaart: een website dient mobielvriendelijk te zijn. Dit betekent dat webpagina’s op mobiele devices, zoals smartphones en tablets, geheel en correct moeten worden weergegeven. Mobielvriendelijk is door het aangepaste algoritme de norm van zoekmachine Google geworden. Wanneer je website geen goede mobiele weergave heeft, is er het gevaar dat je lager scoort in de zoekresultaten. Dit kan resulteren in lagere bezoekersaantallen en minder conversie.
Mobile friendly is niet alleen belangrijk voor Google, maar zeker ook voor jouw klanten. Klanten ergeren zich eraan wanneer zij via een smartphone naar een pagina worden gestuurd met te kleine tekst en linkjes. Ze moeten dan vervolgens inzoomen om de inhoud van de webpagina te kunnen lezen. In veel gevallen nemen klanten hiervoor niet de moeite en verlaten zij vrijwel direct de website. Dit is een typisch geval van een website die niet geoptimaliseerd is voor mobiele devices.
Test jouw website
Om erachter te komen of jouw webpagina’s aan de nieuwe norm voldoen, kun je gebruik maken van de Google Webmaster tool: Mobielvriendelijke test. Door jouw URL in te voeren analyseert de test of het ontwerp van jouw website mobielvriendelijk is. Een nadeel van deze tool is dat alleen individuele pagina’s worden geanalyseerd. Deze tool is dus erg tijdrovend, wanneer je jouw gehele website op mobielvriendelijkheid wilt testen.
Een snellere manier om de mobielvriendelijk van jouw website in kaart te brengen is door een zoekopdracht via mobiel uit te voeren. Je dient dan het woord ‘site’ in te typen voor de domeinnaam. Door deze zoekopdracht uit te voeren krijg je alle geïndexeerde pagina’s in beeld. Zo kun je zien welke pagina’s mobielvriendelijk zijn.
Criteria
Als er uit de test blijkt dat je website nog niet voldoende is geoptimaliseerd voor mobiel, dan is het raadzaam om de focus hiernaartoe te verleggen. Wanneer je zelf niet beschikt over de expertise, kun je hiervoor het beste een partij inschakelen met een specialisme in mobiele websites. Een geoptimaliseerde, mobielvriendelijke website maakt geen gebruik van software die niet worden gebruikt op mobiele devices. Zo dient Flash te worden vermeden. Daarnaast wordt er belang gehecht aan de wijze waarop de website content wordt weergegeven. De tijd van horizontaal scrollen en inzoomen door klanten is voorbij. Content moet namelijk volledig worden weergegeven op het beeldscherm. Tot slot dien je bezoekers in staat te stellen om met één vinger een link aan te klikken. Noodzakelijk hierbij is dat links ver genoeg uit elkaar staan.
Publicatie datum: 2016-02-05
Wil jij ook geld verdienen met artikelen schrijven? Meld je direct gratis aan!

Reacties
