aanmeld knop
dot

Afvallen door te sporten? 3 veel gemaakte fouten + handige tips over hoe het wel moet!

1272846_dumb-bell.jpg
Op internet is veel informatie te vinden over afvallen door te sporten, lang niet al die informatie is correct. Als jij dus effectief en snel wilt afvallen door te sporten, zul je eerst moeten nagaan wat voor een sport het beste is hiervoor. Ook niet iedereen is geschikt voor dezelfde soort sport. Als je gespierd wilt worden is trainen met gewichten geschikt, wil je gestroomlijnd afvallen met weinig fysieke belasting en inspanning, ga dan liever zwemmen. Elke vorm van sport heeft namelijk voor- en nadelen wanneer je als doel hebt gewicht verliezen en/of fitter worden. In dit artikel geef ik de meest gemaakte fouten en leg ik uit wat dan wel een goede methode is om te gaan afvallen door sporten.

Waarom afcvallen en sporten goed samengaan

Als we om ons heen kijken naar de mensen die van sporten houden, kun je zien dat sporten zeker helpt om er slank en gezond uit te zien. Mensen die actief aan sport doen hebben meestal een:

  • betere conditie
  • een gezonder lichaam
  • een jongere uitstraling
  • een gezond leefpatroon

Dit komt door de volgende effecten van sporten: 

  • Sporten zorgt voor een betere vetverbranding. Vetreserves, calorieen en je glucosevoorraad worden hiervoor gebruikt. 
  • Je spieren worden sterker wanneer je sport, je ontwikkelt dus meer spiermassa. Om deze spiermassa te onderhouden heb je energie nodig, niet alleen tijdens het sporten maar daarna ook. 
  • Sporten zorgt voor een snellere stofwisseling waardoor je meer calorieen verbrandt. Ook na de training, in de herstelperiode zal je stofwisseling nog verhoogd zijn. 
  • Sporten zorgt voor een gezonder lichaam. Je ontwikkelt conditie, betere weerstand, slaapt beter, en je hebt meestal schonere bloedvaten, om maar een aantal dingen te noemen. 

Afvallen door te sporten? 3 fouten die vaak gemaakt worden

Wanneer je gaat sporten met als doel om af te vallen, wil je zo snel mogelijk resultaten zien. Wanneer er geen resultaat zichtbaar is, kan het zijn dat je iets fout doet. Is dit herkenbaar voor jou? Misschien besteed je minder aandacht aan je voeding, of sport je niet intensief of lang genoeg. Hieronder kun je 3 veel gemaakte fouten vinden met uitleg: 

 

1. Afvallen door cardio 

Met cardio belast je vrijwel alleen je conditie/uithoudingsvermogen en eigenlijk in mindere mate je spieren. Cardio is duursport, je kunt duursport doen in de vorm van hardlopen, zwemmen, fietsen en roeien. Wanneer je dit gaat doen zul je veel calorieen verbranden, de vraag is: val je hierdoor ook echt af? Het is namelijk belangrijk om te kijken wat je precies verbrandt in plaats van naar de hoeveelheid verbrande calorieen te kijken. Door cardio worden:

  • Vetreserves na 20-30 minuten aangesproken
  • Na het sporten gaat de calorie verbranding niet door
  • Er wordt vrijwel geen spierweefsel ontwikkeld
  • Als je te veel aan cardio doet zal er zelfs spierweefsel verdwijnen 

Zoals je ziet worden de vetten niet snel verbrandt tijdens cardio en dat wil je natuurlijk juist wel bewerkstelling, om af te vallen. Daarbij kun je zelfs een beetje spierweefsel verliezen, waardoor je in ruststand minder calorieën zal verbranden. Ben je dus intensief aan het afvallen met behulp van sporten zoals fietsen, roeien, hardlopen of zwemmen, dan raad ik je aan nog even verder te lezen.

 

2. Afvallen door krachttraining 

Bij krachttraining draait het meer om je spieren dan om je uithoudingsvermogen. Krachttraining kun je doen met je eigen lichaamsgewicht door bijvoorbeeld push-ups of pull-ups te doen maar kan ook met gewichten door bijvoorbeeld te bankdrukken of squatten. Tijdens de krachttraining verbrand je niet veel calorieen, dit is dus het tegenover gestelde van duursport. Krachttraining zorgt ervoor dat: 

  • Je spiermassa ontwikkelt
  • Je 48 uur na de training nog steeds wat extra calorieen verbrandt 
  • Door meer spiermassa te verkrijgen, ga je in rust ook meer calorieen verbranden. Per kilo spierweefsel worden 100 calorieen per dag verbrandt

Als je intensief bezig bent met krachttraining, dan zal het relatief gezien langer duren voordat je resultaat ziet (ook omdat spieren meer wegen!). 

 

3. Afvallen door alleen te sporten en niet op je voeding te letten

Het is algemeen bekend dat sporten gezond is voor je lichaam en geest. Het verkleint de kans op hart en vaat ziekten, je spieren en lichaam worden sterker en het geeft je meer energie. 

 

Afvallen met goede voeding

Sporten kan erg gezond zijn. Zo verlaag je bij sporten de kans op hartziekten en beroertes, je spieren en botten worden sterker en het geeft je meer energie. Maar als je denkt dat afvallen met sporten alléén genoeg is, maak je een vergissing. Sporten is een goed hulpmiddel om af te vallen, maar je voeding blijft het allerbelangrijkste. Zo is een koolhydraat beperkt dieet steeds vaker de meest populaire methode om af te vallen.

 

Daarbij kan het zelfs gevaarlijk zijn om ongezond te blijven eten bij het sporten. Dit komt omdat bij sporten een deel van je vetten worden gebruikt als energie. In deze vetten zitten gifstoffen opgeslagen die vrijkomen in het lichaam wanneer deze worden verbrand. Je lichaam kan deze gemakkelijk afvoeren wanneer je gezonde voeding binnenkrijgt. Maar wanneer je nog steeds ongezond blijft eten krijg je zoveel gifstoffen binnen, dat je lichaam dit niet meer op tijd kan afvoeren. Zo kan je last krijgen van dufheid of hoofdpijn, maar ook erger zoals de aantasting van organen of mogelijk op den duur zelfs kanker. Zorg er dus voor dat je eerst je voeding op orde hebt, voordat je intensief gaat sporten!  Hier kan je meer lezen over gezonde voedingsmiddelen.


Tags: gezond afvallen, trage schildklier, koolhydraatarm, proteïne dieet
Artikel geschreven door: ninavdm.
Publicatie datum: 2016-02-10
Wil jij ook geld verdienen met artikelen schrijven? Meld je direct gratis aan!


dot

Reacties

U reageert als gast. Heeft u een account, log dan eerst in.

Typ de Captcha code over:

Plaats een reactie:


Categorieën

Gezondheid Financieel Elektronica Auto & vervoer Afvallen & dieet Reis & vakantie Internet & computer Wetenschap Relatie & liefde Hobby & werk Recepten Kunst & cultuur Huis & tuin Werkstuk/Essay/opstel Recensies Mijn eigen verhaal Sport Seksualiteit Zwangerschap Dier & natuur Verzorging & mode Opvoeding Feestdagen Overige Nieuws toen en nu Wonderlijk & bizar Verslaving