aanmeld knop
dot

Het veranderende consumenten koopbeslissingsproces

Webwinkel.jpg
Het koopbeslissingsproces van consumenten is door technologische ontwikkelingen drastisch veranderd. Voordat de technologische ontwikkelingen hun intrede deden, vond het koopbeslissingsproces volledig offline plaats. Consumenten oriƫnteerden zich met behulp van catalogussen en folders. Daarnaast hechtten consumenten veel waarde aan de adviezen van verkopers in de winkels.

 

Altijd toegang tot Internet

Een van de ontwikkelingen die de veranderingen ik het koopbeslissingsproces teweeg heeft gebracht, is het feit dat consumenten tegenwoordig altijd toegang hebben tot het Internet. De nieuwe generatie consumenten, die is opgegroeid met het Internet, vindt het gebruikelijk om alles online te doen. Ze werken, leren en communiceren online met elkaar. De huidige generatie consumenten zoekt online naar informatie en evalueert online de alternatieven van de aanbieders.

 

Toename mobiele devices

Een andere ontwikkeling die aansluit op de bovengenoemde ontwikkeling, is de toename van het aantal mobiele devices met internettoegang. Naar verwachting zullen er in het jaar 2020 vijftig miljard devices met internettoegang in gebruik zijn. Wanneer dit wordt teruggerekend naar het aantal devices per persoon dan hebben consumenten in 2020 ieder zes devices met internettoegang. Het gaat dan niet alleen meer op mobiele telefoons en tablets, maar ook om bijvoorbeeld wearables. Dit zijn devices die gedragen worden op het lichaam. Een wearable die erg in opkomst is, is de Smartwatch. De mobiele devices stellen consumenten in staat om in alle fasen van het koopbeslissingsproces gebruik te maken van de informatie die online beschikbaar is.

 

Snelle adoptie van Social Media

De laatste ontwikkeling die heeft bijgedragen aan een veranderd koopbeslissingsproces is de snelle adoptie van Social Media. Consumenten hechten veel waarde aan de mening van anderen in de overweging om voor een bepaalde aanbieder te kiezen. Voorheen konden consumenten hun keuze alleen baseren op de mening van familie en vrienden. Door de opkomst en snelle adoptie van Social Media schrijven consumenten op diverse Social Media kanalen, zowel positief als negatief, over aanbieders. Wat een consument schrijft over uw bedrijf op een Social Media kanaal beïnvloedt dus het beslissingsproces van de andere consumenten.

 

Het nieuwe koopbeslissingsproces

De huidige consument doorloopt de fasen van het koopbeslissingsproces zowel online als offline. Daarnaast raadpleegt de huidige consument verschillende bronnen om informatie te verzamelen om uiteindelijk de beste aankoopbeslissing te kunnen maken. Op Social Media kanalen en fora worden bijvoorbeeld door consumenten reviews geraadpleegd. Vervolgens vergelijken consumenten de prijzen van de diverse aanbieders op een vergelijkingssite. Customer journey mapping is een methode om inzichtelijk te maken hoe het exacte koopbeslissingsproces van uw klanten verloopt. Hiermee brengt u in kaart welke contactmomenten u heeft met uw klanten.

 

Digital signage

Wanneer u inzichtelijk heeft dat uw klanten in het koopbeslissingsproces een van uw winkels als contactmoment hebben, dan is het interessant om digital signage in te zetten. Digital signage is dé manier om uw klanten op interactieve wijze in de winkel te voorzien van bijvoorbeeld productinformatie, meningen en relevante aanbiedingen. Het biedt een ware klantbeleving wanneer klanten in uw winkel kunnen profiteren van de voordelen van online shoppen, maar dan wel in een fysieke omgeving.


Tags: digital, signage, online kopen, aankopen, klanten krijgen, Digital signage
Artikel geschreven door: sannevermeulen.
Publicatie datum: 2016-03-09
Wil jij ook geld verdienen met artikelen schrijven? Meld je direct gratis aan!


dot

Reacties

U reageert als gast. Heeft u een account, log dan eerst in.

Typ de Captcha code over:

Plaats een reactie:


Categorieën

Gezondheid Financieel Elektronica Auto & vervoer Afvallen & dieet Reis & vakantie Internet & computer Wetenschap Relatie & liefde Hobby & werk Recepten Kunst & cultuur Huis & tuin Werkstuk/Essay/opstel Recensies Mijn eigen verhaal Sport Seksualiteit Zwangerschap Dier & natuur Verzorging & mode Opvoeding Feestdagen Overige Nieuws toen en nu Wonderlijk & bizar Verslaving