aanmeld knop
dot

Communicatie, hoe begrijpen we elkaar beter?

eenzaam5.jpg
Het klinkt zo eenvoudig als we het hebben over praten met elkaar. Toch is het in de praktijk een van de moeilijkste dingen. Praten met elkaar én elkaar goed begrijpen. We vullen graag dingen in vanuit onze eigen ervaringen, waarden en normen en ideeën. Dat is heel menselijk maar werkt niet altijd mee aan een echt goed gesprek met het gewenste effect.

In dit artikel leg ik de basis uit hoe je beter kunt aansluiten op iemand anders waardoor je gesprek prettiger verloopt en ieder zich gehoord en begrepen voelt.

 

Oorsprong van communicatie en gedrag

Diverse bekende mensen uit het verleden hebben zich beziggehouden met het begrijpen van menselijk gedrag. Jung was de grondlegger van persoonlijkheidstypering. Hij combineerde vier psychologische functies:

  • denken.
  • voelen.
  • waarnemen.
  • intuïtie met de tweedeling introvert/extravert.

Later ontwikkelde William Marston het DISC-model. Hij keek naar menselijk gedrag en bepaalde of dit passief of actief was en beschreef uiteindelijk het gedrag volgens vier basisstijlen.

 

DISC

De naam DISC bevat de vier basisstijlen van communicatie en gedrag. Hieronder geef ik deze basisstijlen weer en die je kunt herkennen bij mensen. 

  • De D is van Dominant of Dynamisch. Dominante mensen zijn actief, zelfverzekerd en gaan graag hun eigen weg. Deze mensen gaan in eerste instantie voor het beste resultaat en houden niet van gedoe. Recht door zee, communiceren zeer direct. Zeker als zij onder druk staan zijn het mensen die best bot over kunnen komen. Extravert/Resultaatgericht.
  • De I is van Interactief. Zij zijn actief, mensgericht en praten graag en veel. Ze willen graag delen met anderen en houden er van in de belangstelling te staan. Omdat deze stijl mensen graag anderen mee krijgt, en overtuigen, kan het zijn dat ze vaak aan het woord zijn en zichzelf herhalen om de boodschap maar over te krijgen. De relatie met de ander is belangrijker dan het resultaat. Ze kunnen chaotisch en impulsief zijn en zeker ook creatief. Extravert/Mensgericht.
  • De S is van Stabiel. Deze personen zijn ingetogen, afwachtend en staan niet graag in de belangstelling. Nee zeggen is moeilijk voor deze mensen en ze helpen anderen graag. Ze zijn ondersteunend en willen het jou graag naar de zin maken. Ze cijferen zichzelf eigenlijk te vaak weg doordat ze harmonie erg belangrijk vinden. Ook mensgerichte mensen die minder snel in denken en doen zijn. Ze overleggen liever eerst. Introvert/Mensgericht.
  • De C is van correct of consciëntieus. De persoon met C-stijl doet alles graag heel goed en kan perfectionistisch zijn. Het duurt lang voordat deze personen met een verhaal komen omdat ze willen dat het helemaal klopt, logisch is en niets op aan te merken is. Ze leveren graag goede kwaliteit en zijn betrouwbaar. Ze denken lang en vaak en houden niet van kritiek. Introvert/Resultaatgericht.

Met deze informatie heb je een inkijk van welke basisstijlen er zijn als we het hebben over gedrag en communicatie. Dit kan je helpen om andere beter te begrijpen en op aan te sluiten.

 

Elkaar begrijpen

Om andere stijl mensen beter te begrijpen is het van belang te weten wat hun drijft. Waar zijn zij op gericht en wat willen zij het liefst. Een korte impressie van wat je wel en niet moet doen bij iedere stijl lees je hieronder.

  • De D-stijl herken je door een flinke handdruk en kort en bondige informatie. Hij kijkt je rechtstreeks aan en kan nors en bot overkomen. Wil graag snel en zeer doelgericht aan de slag. Houd geen lange verhalen en kom niet aan met te veel gevoelige, persoonlijke vragen. Houdt het kort en bondig en vraag weinig tijd. Ga recht op je doel af en bereid je goed voor.
  • De I-stijl herken je ook door een flinke handdruk met vaak de andere hand op je arm of schouder. Deze persoon houdt van contact en kijkt je graag, vaak zonder onderbrekingen, aan. Hij houdt er van om veel met mensen te zijn en kan moeilijk langdurig alleen zijn. Gezelligheid, actie en vooral veel praten zijn dingen waar je de I aan herkent. Spontane mensen die een hekel hebben aan lange stiltes. Geef deze mensen erkenning en complimentjes, graag ook in het bijzijn van anderen. Ze staan graag in de schijnwerpers.
  • De S-stijl herken je aan een zachte handdruk en het regelmatig wegkijken in contact met jou. Ze praten zachter en zijn geen haantje de voorste. Ze willen het graag anderen naar de zin maken en hebben tijd nodig om te wennen aan nieuwe mensen en situaties. Ze hebben vaak vragen over hoe jij graag wil dat zij dingen voor je kunnen doen. Dit kan onzeker overkomen. Geef de S-stijl de ruimte en aandacht en stel hem op zijn gemak.
  • De C-stijl herken je aan hun kat-uit-de-boom-kijken. Ze observeren graag, praten niet graag veel en zoeken dingen graag zorgvuldig uit. Het moet kloppen, logisch zijn en kwaliteit hebben wat ze zeggen en doen. Ze werken graag alleen en trekken zich terug bij stress. Houden niet van emotionele gesprekken of kritiek en krijgen graag de tijd en ruimte om te kunnen analyseren en zich op hun gemak te voelen. Nemen niet graag het woord en al helemaal niet in een groep.

Relaties krijgen of verbeteren

Ben je door deze informatie nieuwsgierig geworden, en wil je weten hoe je relaties kunt verbeteren op je werk of thuis of in contact met anderen, kijk dan bijvoorbeeld eens bij relaties beter maken met anderen. Herkennen van een stijl van de ander kan je op vele manieren helpen bij het begrijpen van de ander. 


Tags: communicatie, extravert, introvert, mensgericht, resultaatgericht, doel, S-stijl, D-stijl. I-stijl, C-stijl, communicatiestijlen, DISC
Artikel geschreven door: Ennovy63.
Publicatie datum: 2016-03-12
Wil jij ook geld verdienen met artikelen schrijven? Meld je direct gratis aan!


dot

Reacties

U reageert als gast. Heeft u een account, log dan eerst in.

Typ de Captcha code over:

Plaats een reactie:


Categorieën

Gezondheid Financieel Elektronica Auto & vervoer Afvallen & dieet Reis & vakantie Internet & computer Wetenschap Relatie & liefde Hobby & werk Recepten Kunst & cultuur Huis & tuin Werkstuk/Essay/opstel Recensies Mijn eigen verhaal Sport Seksualiteit Zwangerschap Dier & natuur Verzorging & mode Opvoeding Feestdagen Overige Nieuws toen en nu Wonderlijk & bizar Verslaving