aanmeld knop
dot

De Piratenpartij, standpunten en info

piratenpartij.jpg
Piratenpartij (lijsttrekker: voorheen Samir Allioui nu Dirk Poot). Van alle partijen is het verkiezingsprogramma van de piratenpartij het meest uitgebreid op het gebied van privacy en internetvrijheid. Het is een kleine partij. Ze maken zich voornamelijk sterk voor privacy van burgers. Opvallend is bijvoorbeeld dat de Piratenpartij, als het gaat om multiculturele zaken, zich ook dan voornamelijk richt op privacy van de burgers.

De Piratenpartij houdt zich bezig met onder andere recht op privacy en patenten op farmaceutische producten, die de gezondheidszorg krankzinnig duur maken, alsook patenten op medische behandelingen, met hetzelfde effect. De lijsstrekker van de Piratenpartij is Dirk Poot. Lijst 11.

Standpunten staatsinrichting/ staatsrechtelijke veranderingen van de Piratenpartij:

• Privacy van burgers dient gewaarborgd te worden: Tegenwoordig worden al onze gegevens in dossiers opgeslagen. Alles wat je over iemand wilt weten staat erin. Wat de piratenpartij bijvoorbeeld een storend idee vindt is dat medisch personeel zomaar bij je dossier, medische gegevens en medische geschiedenis, kunnen komen. Of ze nu bevoegd zijn of niet. Politie en justitie gaan niet veilig genoeg met onze gegevens om. Daar moet verandering in komen.
  • Burgerrechten verdedigen in een informatiesamenleving: De piratenpartij wil de toenemende inbreuk op privacy tegengaan.
  • Vertrouwelijke gegevens moeten veiliger worden opgeslagen en zorgvuldiger worden gebruikt: De piratenpartij wil dat overheden en bedrijven de gegevens die ze hebben van mensen, voor zover het mogelijk is, anoniem maken. Bij databases willen ze dat alle gevoelige informatie over personen beschermd worden door een goed ontwerp van de beveiliging(dus niet vertrouwen op gebruikers of de afschrikking van straffen).

Standpunten multiculturele samenleving piratenpartij:

• Het delen van cultuur en informatie bevorderen, mede door het auteursrecht te bevorderen:  De partij wil niet dat er heffingen komen op communicatie, waaronder het internet.

Standpunten verzorgingsstaat piratenpartij:

• Geen patenten op farmaceutische producten en medische behandelingsmethoden: De piratenpartij staat voor de vrijheid in jouw leven en vindt dat de overheid gezond gedrag wel wat meer mag stimuleren. Ook willen ze dat de patenten op farmaceutische producten en medische handelingen afgeschaft worden. Die veroorzaken monopolies en daardoor een inefficiënte marktwerking. Dat maakt medische behandelingen en medicatie onnodig duur.
  • Geen Elektronisch Patiënten Dossier (centraal toegankelijke opslag medische gegevens van burgers), wél een systeem met vrijwillige vermelding van levensbedreigende allergieën en dergelijke: Al onze gegevens worden opgeslagen in het elektronisch patiënten dossier (EPD). De piratenpartij stelt dat een lek in het systeem er al voor kan zorgen dat alle medische gegevens van patiënten openbaar kunnen worden gemaakt. Ook hier wil de piratenpartij heel graag verandering in brengen in verband met de privacy van de burger. Medische gegevens standaard maken is, internationaal gezien, belangrijker. Daarom moeten we ons daar ook meer mee bezig houden, vindt de piratenpartij. Het Elektronisch Patiënten Dossier, zoals het nu is, kun je niet verenigen met het geheimhouden van de gegevens in de tegenwoordige staat, waarmee bedoeld wordt het medisch beroepsgeheim.
  • Burgerrechten: Burgers hebben recht op het leven in een rechtsstaat. De rechtsstaat moet de basis zijn van de democratie.Recht op democratie. Recht op onschuld zolang het tegendeel bewezen is bij een rechtszaak. Recht op integriteit. Vrijheid van meningsuiting, recht daartoe. Het recht om niet gediscrimineerd te worden.
  • Recht op gezond leven: Iedereen heeft recht op gezond leven, stelt de piratenpartij. De partij is dus een voorstander van inzage van toevoegingen aan voedingsmiddelen die slecht voor de gezondheid kunnen zijn. En men wil geen patenten op farmaceutische producten en behandelingen, om monopolies te voorkomen of te laten vervallen.

Ideologieën

De Piratenpartij gaat ervan uit dat een samenleving de privacy van burgers tot het uiterste moet beschermen. Mensen hebben rechten, recht op privacy, recht op inzage in dossiers en recht op een eigen mening, hun eigen religie, hun eigen wensen en cultuur, en dergelijke. Op zich wel democratisch, maar voornamelijk gericht op die rechten. Ze zetten zich in voor een vrije informatiesamenleving.

Tags: piratenpartij, standpunten, verkiezingsprogramma, ideologieen
Artikel geschreven door: Meander.
Publicatie datum: 2012-09-03
Wil jij ook geld verdienen met artikelen schrijven? Meld je direct gratis aan!

dot

U reageert als gast. Heeft u een account, log dan eerst in.

Typ de Captcha code over:

Plaats een reactie:

Categorieën