aanmeld knop
dot

Gezond afvallen door gezond eten en dagelijkse oefeningen.

buikpijn.jpg
Hoe val je gezond af? Veel mensen worstelen met hun gewicht en vinden het moeilijk om een manier te vinden die blijvend werkt. Dus hoe kun je het nou het beste aanpakken? Het heft in eigen handen te nemen zonder dure diëten of een abonnement bij de sportschool, dat kan. Afvallen doe je door je lichaam goed te verzorgen en dit is makkelijker dan je misschien denkt.

Gezond en gevarieerd eten

Voor wie wil afvallen is het noodzakelijk om te weten dat afvallen 30% sporten is en 70% gezond eten. Het is mogelijk om door gezond te eten gewicht te verliezen als je totaal niet sport, maar het is bijna niet mogelijk om gewicht te verliezen als je veel sport maar toch ongezond eet. Pas dus eerst in elk geval je eetpatroon aan als je gewicht wilt verliezen. 30 minuten lichaamsbeweging per dag is nodig om je lichaam in redelijke conditie te houden, maar dat haalt bijna iedereen zonder extra te hoeven sporten. Dus om een begin te maken met afvallen begin je met de voeding en hoef je er niet perse bij te sporten.

 

Hoe val je af door gezond te eten?

We eten om energie binnen te krijgen voor het lichaam, zodat we kunnen bewegen en overleven. Voedsel is onmisbaar voor ons maar het soort voedsel dat we binnenkrijgen is heel belangrijk. Er zijn drie manieren waarop we energie kunnen opnemen, allen met grote invloed op de vetverbranding,

  • Koolhydraten. Koolhydraten zorgen voor een hele langzame vetverbranding en dus zul je hier veel van aankomen.
  • Gezonde vetten. Vetten zorgen voor een snelle vetverbranding en dus zul je hiervan afvallen,
  • Eiwitten. Net als vetten zorgen eiwitten ook voor een hele snelle vetverbranding en dus zul je hier ook van afvallen.

Voorbeelden van koolhydraten

  • Granen.
  • Zetmeel.
  • Alcohol.
  • Suikers.
  • Lactose. (Melksuiker)

Hoe beïnvloeden koolhydraten de vetverbranding?

Koolhydraten worden door je lichaam omgezet in suikers (glucose, fructose) en door de opname van glucose in je bloed stijgt je insulineniveau. Dit heeft gevolgen want als het insulineniveau te hoog is wordt het enzym (Hormone-Sensitive Lipase, HSL), dat verantwoordelijk is voor de vetverbranding, geblokkeerd. Hierdoor kan het lichaam maar heel moeizaam vet verbranden en kun jij sporten wat je wilt maar weinig resultaten boeken. Dus om af te vallen zul je zo weinig mogelijk koolhydraten binnen moeten krijgen. (Wel voldoende)

 

Voorbeelden van gezonde vetten en eiwitten

  • Zaden, pitten.
  • Natuurlijke oliën.
  • Vis.
  • Noten.
  • Vlees.
  • Ei.
  • Bepaalde groente (Artisjok, Asperge, Spruitjes, Bonen, Broccoli, Bloemkool, Mais, Waterkers).

Hoe beïnvloeden gezonde vetten en eiwitten de vetverbranding?

Gezonde vetten en eiwitten zorgen ervoor dat je insulineniveau niet teveel stijgt en hierdoor is het veel gemakkelijker om lichaamsvet te verbranden en dus af te vallen. Als je dus gevarieerd eet en de genoemde voorbeelden van vetten en eiwitten binnenkrijgt zul je afvallen mits je meer energie verbrandt dan je inneemt. 

 

Het spijsverteringsproces is zeer ingewikkeld en complex en het heeft ook geen nut om hier dieper op in te gaan. Wat je moet onthouden is dat koolhydraten slecht zijn om mee af te vallen en gezonde vetten en eiwitten goed. (Voor wie wel geïnteresseerd is in dit hele proces zie bron) 

 

Wat je wel moet weten is dat in studies is aangetoond dat eiwitten de ouderdom versnellen, eet dus niet teveel eiwitten maar wel voldoende. (Bronnen spreken elkaar tegen). Studie heeft aangetoond dat 25/30% van de totale calorie inname optimaal is voor vetverbranding en gezond afvallen. Dit komt neer op  0.8 à 1.3 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht. Geen onderzoek heeft aangetoond dat de inname van 25/30% eiwitten van de totale calorieën inname slecht is voor de gezondheid. Je zal zonder sporten en door minder en gezonder te eten tot wel 10 kilo kunnen afvallen in enkele maanden.

 

Afvallen door sporten

Je valt meer af door sporten omdat dit ervoor zorgt dat de extra energie die we overhouden word verbruikt. 60 a 70% van alle energie die we binnenkrijgen gebruikt ons lichaam om ons hart te laten pompen, te ademen en onze andere organen en hersenen te laten werken. 10 a 15% wordt gebruikt voor de spijsvertering en 15 a 20% die overblijft wordt gebruikt voor fysieke inspanningen zoals lopen, tillen enzovoort. 

 

Als je totaal niet actief bent in je dagelijks leven en weinig beweging krijgt zul je maar zo'n 8 tot 10% van de overgebleven energie verbranden tegenover de 15 tot 20% die actieve mensen verbranden. Als je dan evenveel energie (voedsel) binnenkrijgt zonder beweging, als iemand die sport, zul je dus een energieoverschot hebben en meestal wordt dat overschot omgezet in lichaamsvet.

 

Afvallen

Dus zijn er twee manieren om af te vallen: je kan minder eten zodat er geen overschot is (oftewel diëten) of je kan meer gaan sporten. Met diëten loop je de kans dat zodra je weer stopt met dit dieet ook de kilo's in snelle vaart weer terugkomen. Met sporten kun je dit beter in de hand houden en ook kun je meer eten omdat je het meer energie verbrandt. Je krijgt van sporten wel sneller honger, dus pas op dat je niet teveel gaat eten.

 

Meer bewegen, tips

  • Laat de auto af en toe staan en ga lopen of fietsen.
  • Was met de hand de auto.
  • Ga lopend bellen.
  • Ga dansen (thuis of in de bar/club).
  • Neem de trap i.p.v. de lift.
  • Elke dag 2 keer 10 min opdrukken en sit-ups doen.
  • Ga paar keer per week een stukje lopen of joggen.
  • Ga wat vaker de natuur in, lekker wandelen met het gezin.
  • Neem een hond, moet je dagelijks uitlaten.
  • Neem een bijbaantje waarmee je in beweging bent, dan verdien je geld terwijl je beweegt. Bijvoorbeeld folders rondbrengen.

Sporten

Mocht je gaan sporten hou dan wel in gedachte dat het makkelijk is om te beginnen met een sport, maar moeilijk om vol te houden. Zorg dus voor de juiste motivatie en houd jezelf scherp met doelstellingen (die haalbaar zijn). Kies een sport uit die bij je past en die past bij wat je wilt bereiken.

 

Je kan sporten in de sportschool of bij een sportvereniging, dit heeft als voordeel dat je begeleid wordt en dat je mensen om je heen hebt die hetzelfde doel hebben als jij. Een nadeel kan zijn dat je niet je eigen tijden en schema bepaalt. Mocht je liever zelf sporten zonder begeleiding hou dan in de gaten dat je realistisch bent in wat je wilt bereiken en hoe snel. Je motivatie moet hoog blijven en als je een doel hebt wat niet haalbaar is dan raak je teleurgesteld en zal de motivatie dalen. Dus wat je ook kiest, zelf sporten of de sportschool, zorg ervoor dat je stappen haalbaar zijn en bouw alles dus rustig op.

 

Motivatie

Motivatie om af te vallen is belangrijk. Vaak verliest men de motivatie alweer na enkele dagen of weken. Motivatie vinden om te gaan sporten is er eigenlijk genoeg, de kans op hart en vaat ziekten daalt bijvoorbeeld drastisch en ook op andere ziekten zul je minder kans hebben. Je zal er verder ook nog sneller slanker, gezonder en fitter uitzien en de kans is groot dat je je fitter en vitaler zal gaan voelen als je regelmatig beweegt. s' Avonds zul je waarschijnlijk sneller de slaap vatten en in de ochtend zul je gemakkelijker en fitter opstaan. Ondanks al deze positieve bijkomstigheden is het voor veel mensen moeilijk om een sportief leven vol te houden. Dit komt ook omdat men naast sporten ook meestal nog andere bezigheden heeft zoals studie of school. Daarnaast heb je ook behoefte aan ontspanning en slaap, waardoor het ook een kwestie van tijdgebrek kan zijn waardoor men toch weer minder gaat bewegen.

 

Krachttraining als sport

Als je wilt afvallen dan is krachttraining misschien wel een van de de meest effectieve manier, hiermee kun je je het beste op de benen en armen richten om af te vallen. Met krachttraining blijven de spieren tot 40 uur na de training nog calorieën verbranden en dat maakt krachttraining uitermate geschikt voor afvallen.

 

Een populaire manier van afvallen met krachttraining thuis, is de Kettlebel training. Met deze training kun je elke spiergroep in het lichaam trainen door tal van verschillende oefeningen. Gebleken is dat dit een efficiënte manier van vetverbranding is en dit kun je dus op de sportschool doen maar ook gewoon thuis.


Tags: gezond afvallen, gezond eten, sporten, kettlebel, snel afvallen
Bronnen: natuurlijklichaam.wordpress.com/spijsvertering/
Artikel geschreven door: PeterRichard.
Publicatie datum: 2016-03-19
Wil jij ook geld verdienen met artikelen schrijven? Meld je direct gratis aan!


dot

Reacties

U reageert als gast. Heeft u een account, log dan eerst in.

Typ de Captcha code over:

Plaats een reactie:


Categorieën

Gezondheid Financieel Elektronica Auto & vervoer Afvallen & dieet Reis & vakantie Internet & computer Wetenschap Relatie & liefde Hobby & werk Recepten Kunst & cultuur Huis & tuin Werkstuk/Essay/opstel Recensies Mijn eigen verhaal Sport Seksualiteit Zwangerschap Dier & natuur Verzorging & mode Opvoeding Feestdagen Overige Nieuws toen en nu Wonderlijk & bizar Verslaving