aanmeld knop
dot

Afvallen is een kunst die je kunt leren!

appeltje.jpg
Afvallen niet gemakkelijk, omdat het lastig is vol te houden. Zo is het moeilijk om door te zetten op moeilijke momenten, bijvoorbeeld als er lekker eten in huis is. Ook is het niet eenvoudig om de juiste combinatie voeding en sport te vinden. In dit artikel zal beschreven worden hoe afvallen in zijn werk gaat aan de hand van een stappenplan.

Afvallen is voor iedereen mogelijk, maar eenvoudig zal het nooit zijn. Om goed af te kunnen vallen, moeten je bepaalde stappen nemen. 

 

Doelen opstellen

Eerst moet je bereid zijn om af te vallen. Als je echt bereid bent, moet je doelen voor jezelf bepalen. Er zijn verschillende doelen mogelijk. Een paar voorbeelden op een rijtje:

  • Ik wil de kledingmaat weer passen die ik droeg voordat ik zwaarder werd.
  • Ik wil weer in bikini op het strand kunnen liggen zonder dat ik twijfel over mijn uiterlijk.
  • Ik wil mijn bierbuik kwijt.
  • Ik wil een streefgewicht bereiken.
  • Ik wil afvallen om gezondheidsredenen.
  • enzovoorts.

Bij het opstellen van een doel is het belangrijkst dat het doel ook echt haalbaar is. Verwacht dus niet dat je twee kilo per week gaat afvallen, maar stel je in op een pond tot een kilo per week gewichtsverlies, dat is haalbaar en gezond.

 

Het eetpatroon veranderen

Deze stap is noodzakelijk om goed af te kunnen vallen. Er zijn verschillende manieren om een gezond eetpatroon te krijgen. Hieronder zal ik een aantal tips op een rijtje zetten:

 

Het eten van enkelvoudige koolhydraten beperken

Enkelvoudige koolhydraten zijn koolhydraten die snel voor energie zorgen. In tegenstelling tot complexe koolhydraten geven deze koolhydraten alle energie gelijk vrij, waardoor je lichaam ze snel moet verwerken. Doordat je lichaam dit snel moet verwerken zal een groot deel hiervan als overtollig vet worden opgeslagen. Volgens de Amerikaanse arts Dr. William Sears zal 40% van de enkelvoudige koolhydraten worden opgeslagen als overtollig vet. Bij het afvallen wil je dit natuurlijk niet. Hierom moeten deze koolhydraten vermeden worden. Voorbeelden van producten waar veel enkelvoudige vetten in zitten.

Achter deze producten zal het vervangproduct worden aangegeven.

  • Brood kan vervangen worden door een salade met vlees, vis of noten.
  • Pasta kan vervangen worden door een wokschotel (groentes) of kalkoenrollade.
  • Suikerrijke lekkernijen kunnen vervangen worden door smoothies (zonder suiker) of ongezouten noten.
  • Eet lieve de zoete rode aardappels dan witte. Rode aardappels bevatten veel complexe koolhydraten.
  • Eet gezonde vetten (dit zijn vetten die niet hard worden bij afkoeling, zoals olie en vet van vette vis), en voldoende eiwitten.

Ontbijt met eiwitten

Eiwitten zijn een van de bouwstenen van je lichaam. Je hebt deze nodig voor de aanmaak van bloed, botten, haar en nagels. Door omelet in de ochtend te eten in plaats van een brood zal je langer verzadigd zijn en minder snel aankomen. Dit blijkt uit onderzoek van Dr. J.S. van der Wall voor Saint Louis University. Daarnaast zal het eten van extra eiwitten ook je gedachtes aan ongezond voedsel kunnen verminderen. Dit blijkt uit een onderzoek van de afdeling voeding- en sportpsychologie aan de University of Missouri. Extra eiwitten eten zorgt dus voor meer rendement bij het verbranden van vet en je verlangen naar ongezond eten zal mogelijk afnemen. Hieronder zie je een overzicht van producten waar veel eiwitten in zitten:

  • Vlees en vis.
  • Eieren.
  • Bonen.

Vetten

Ook is het eten van gezonde vetten heel belangrijk, want slechte vetten verhogen je cholesterol. Dit zorgt voor een verhoogde kans op hart- en vaatziekten. Daarnaast zorgen gezonde vetten voor de stabilisatie van de bloedsuikerspiegel. Een goede bloedsuikerspiegel is van belang bij het afvallen. De volgende vetten zijn voorbeelden van gezonde vetten:

  • Vet van vette vissoorten.
  • Kokosolie.
  • Olijfolie.
  • Roomboter.

Gebruik vetten met mate. 

 

Meer bewegen

Een effectieve manier om af te vallen door sport is lastiger te vinden dan men denkt. Veel mensen die graag af willen vallen gaan veel aan duurtraining doen, zoals hardlopen of zwemmen. Maar bij duurtraining tast je pas na een half uur je vetreserves aan. Ook bouw je nagenoeg geen spiermassa op. Dit blijkt uit onderzoek van 'echt gezond afvallen'. Zo is deze manier van sporten niet erg effectief. Ook is krachttraining niet de effectiefste manier om te sporten, omdat hierbij ook weinig calorieën verbrand worden. Bij deze manier van sporten worden er wel spieren opgebouwd. Spieren opbouwen is heel belangrijk voor het afvallen, omdat elk spierweefsel in rust al 100 calorieën per dag verbrandt. Daarom is krachttraining al een stuk effectiever dan duurtraining. Alleen de effectiefste training is de intervaltraining. Deze training zorgt voor veel vetverbranding en veel spiermassa. Voorbeelden van sporten met veel intervaltraining zijn:

  • Basketbal.
  • Vechtsporten.
  • Badminton.
  • Tennis.
  • Work-outs.

Door dit stappenplan te volgen kan er gezond afgevallen worden. Hierbij moet rekening gehouden worden met de volgende verhoudingen: 70% a 80% van je vetverbranding komt door het veranderen van het eetpatroon en 20 a 30% komt door het sporten. Daarbij is de kunst van het afvallen de combinatie tussen het gezonde eetpatroon en het gezond sporten. 


Tags: leren afvallen, afvallen, afslanken, kunst, afvalplan
Mooi en gezondMooi en gezondArtikel geschreven door: jeffrey18.
Publicatie datum: 2016-04-10
Wil jij ook geld verdienen met artikelen schrijven? Meld je direct gratis aan!


dot

Reacties

U reageert als gast. Heeft u een account, log dan eerst in.

Typ de Captcha code over:

Plaats een reactie:


Categorieën

Gezondheid Financieel Elektronica Auto & vervoer Afvallen & dieet Reis & vakantie Internet & computer Wetenschap Relatie & liefde Hobby & werk Recepten Kunst & cultuur Huis & tuin Werkstuk/Essay/opstel Recensies Mijn eigen verhaal Sport Seksualiteit Zwangerschap Dier & natuur Verzorging & mode Opvoeding Feestdagen Overige Nieuws toen en nu Wonderlijk & bizar Verslaving