aanmeld knop
dot

Gezond afvallen met eiwitrijke voeding

eiwitshake.jpg
Gezond afvallen met eiwitrijke voeding: steeds meer mensen lijken hiervoor te kiezen. Het is een snelle manier om gewicht te verliezen en met een eiwitrijk dieet zul je niet zo snel last hebben van een hongergevoel. Hoe werkt het nu precies en hoe kun je zelf gezond afvallen met eiwitrijke voeding?

Wat zijn eiwitten?

Eiwitten behoren tot de macronutriënten die ons lichaam nodig heeft, net als koolhydraten en vetten. Ze bestaan uit grote aantallen aminozuren die ons lichaam weer gebruikt om nieuwe cellen aan te maken of beschadigde cellen te repareren. Ook je spieren zijn opgebouwd uit eiwitten en daarom is het voor het aanmaken van spiermassa ook erg belangrijk om voldoende eiwitten binnen te krijgen.

 

Eiwitrijke voeding en gezond afvallen

De cellen in ons lichaam worden dus opgebouwd uit eiwitten, maar hoe zorgen eiwitten dan voor gewichtsverlies? We kunnen hiervoor vier redenen noemen:

 

Eiwitten onderdrukken hongergevoel

Een belangrijke reden waarom eiwitten helpen bij gezond afvallen is omdat eiwitten het hongergevoel onderdrukken. Eiwitrijke voeding zorgt ervoor dat je eerder vol zit, waardoor je minder eet tijdens de maaltijd. Daarnaast heb je na een eiwitrijke maaltijd minder snel weer trek.

 

Eiwitten verhogen de vetverbranding

Voor het verteren van de voeding die je binnenkrijgt verbruikt het lichaam ook energie. Het verbranden van eiwitten kost het lichaam door de complexe samenstelling meer energie dan het verbranden van koolhydraten of vetten. Je verbrandt dus meer calorieën met eiwitrijke voeding, alleen maar omdat je lichaam meer moeite heeft om het te verteren.

 

Eiwitten zijn bouwstoffen voor onze spieren

Aangezien onze spieren worden opgebouwd uit aminozuren, zorgt eiwitrijke voeding ervoor dat je meer spiermassa aanmaakt. Het voordeel hiervan is dat je gedurende de hele dag meer calorieën verbrandt, zelfs in rusttoestand!

 

Eiwitten van hoge kwaliteit

Een belangrijk aandachtspunt waar je rekening mee moet houden als je kiest voor gezond afvallen met eiwitrijke voeding is de kwaliteit van de eiwitten. Waarom is de kwaliteit van de eiwitten zo belangrijk? Omdat je lichaam de benodigde energie en voedingsstoffen goed kan halen uit eiwitten van hoge kwaliteit. Dit kwaliteit hangt af van de verhouding van de aminozuren die in de eiwitten zitten.

 

Eiwitten van hoge kwaliteit komen veel voor in vlees, vis, eieren en zuivel. Daarnaast kun je goede eiwitten halen uit noten, peulvruchten en groenten. In sojaproducten - zoals tofu - zitten voornamelijk eiwitten van lage kwaliteit en dit geldt ook voor bijvoorbeeld bewerkt vlees zoals frikadellen. Kies voornamelijk voor eiwitrijke voeding die 'natuurlijk' is en in ieder geval niet voor ongezonde snacks. Eiwitshakes en andere voedingssupplementen bevatten daarentegen vaak wel eiwitten van hoge kwaliteit, omdat deze producten juist gemaakt zijn om goede eiwitten te leveren.

 

Gezond afvallen met eiwitrijke voeding: hoe doe je dat?

Nu lijkt gezond afvallen met eiwitrijke voeding wel heel gemakkelijk: geen hongergevoel, meer energie, meer spieren. Dat is het eigenlijk ook wel, maar je moet wel weten hoe je het moet aanpakken. Als je wilt afvallen met eiwitrijke voeding, hoef je gelukkig geen calorieën te tellen. Wel moet je ervoor zorgen dat je zoveel mogelijk voor eiwitrijke voeding kiest met eiwitten van hoge kwaliteit.

 

We hebben al een aantal producten genoemd die onder eiwitrijke voeding vallen, maar hoe kun je nu precies je dag indelen en nog steeds lekker eten? 's Ochtends kun je als ontbijt kwark nemen met eventueel wat fruit of muesli of twee eieren met crackers. In de middag kun je bijvoorbeeld kiezen voor eiwitrijk brood of een zelfgemaakte maaltijdsalade met ei of kipfilet. 's Avonds kun je een 'normale' maaltijd eten met vlees of vis. Zoek je een eiwitrijk tussendoortje? Neem een handje noten of maak een lekkere fruit smoothie.

 

Gezond afvallen met eiwitrijke voeding kost vaak wel wat tijd. In plaats van naar een ongezonde snack te grijpen, dien je nu te kiezen voor een eiwitrijk tussendoortje. Voor het ontbijt en de lunch maak je niet meer een aantal boterhammen klaar, maar moet je eigenlijk echt een maaltijd bereiden. Heb je niet veel tijd (of zin) en wil je toch gezond afvallen met eiwitrijke voeding? Dan kun je ook kiezen voor het Vitadis Slanker Leven Plan, waarbij je alle voeding die je nodig hebt (behalve het avondeten) geleverd krijgt. Het is niet alleen erg gemakkelijk, maar de maaltijden en snacks zijn ook nog eens heel lekker!

 

Voldoende groenten eten

We weten waarschijnlijk allemaal wel dat het belangrijk is om voldoende groenten te eten, maar als je veel eiwitrijke voeding eet is dit extra belangrijkheid. Eiwitten bieden vele voordelen voor ons lichaam, maar het zorgt er ook voor dat de zuurgraad in ons lichaam stijgt. Dit heeft een aantal nadelen voor onze gezondheid. Zo zal je lichaam dan bijvoorbeeld zuur opslaan in de vetcellen en dit helpt niet mee bij het afvallen.

 

De verhoging van de zuurgraad in ons lichaam is echter heel eenvoudig op te lossen door ervoor te zorgen dat je voldoende groenten binnenkrijgt. Groenten verlagen namelijk de zuurgraad in ons lichaam. Om te voorkomen dat de zuurgraad in ons lichaam als gevolg van eiwitrijke voeding omhoog gaat, kun je het beste twee porties groenten per dag eten. 


Tags: gezond afvallen, eiwitrijke voeding
Artikel geschreven door: Roowtje123.
Publicatie datum: 2016-04-14
Wil jij ook geld verdienen met artikelen schrijven? Meld je direct gratis aan!


dot

Reacties

U reageert als gast. Heeft u een account, log dan eerst in.

Typ de Captcha code over:

Plaats een reactie:


Categorieën

Gezondheid Financieel Elektronica Auto & vervoer Afvallen & dieet Reis & vakantie Internet & computer Wetenschap Relatie & liefde Hobby & werk Recepten Kunst & cultuur Huis & tuin Werkstuk/Essay/opstel Recensies Mijn eigen verhaal Sport Seksualiteit Zwangerschap Dier & natuur Verzorging & mode Opvoeding Feestdagen Overige Nieuws toen en nu Wonderlijk & bizar Verslaving