aanmeld knop
dot

Hoe belangrijk zijn vitamines?

dieet.jpg
Het is algemeen bekend dat vitaminen onmisbaar zijn, en dat iedereen ze praktisch elke dag nodig heeft en ook dat voedsel de bron ervoor is. Wie een beetje oplet, zal in principe nooit vitaminepillen nodig hebben. In ieder geval is het zo dat onze gezondheid zeer afhankelijk is van de juiste hoeveelheid vitaminen in ons lichaam - en dus in ons voedsel.

Vitamines haal je uit je voedsel want ons lichaam maakt ze niet zelf aan.
Maar hoe kun je ervoor zorgen dat je er genoeg van binnen krijgt?  Grone Smoothies kunnen handig zijn om te zorgen dat je dagelijks je vitamines binnenkrijgt. De samenstelling van vitaminen is nog niet eens zo lang bekend. En hoe ze precies in elkaar zitten gaat misschien een beetje te ver, dan krijg je allemaal onbegrijpelijke formules. Daarom is het beter om vooral te kijken naar hun werking.

 

De werking van vitamines

Vitaminen zijn als groep van stoffen vooral te herkennen aan de manier waarop ze werken. Om te beginnen zijn ze onmisbaar: zonder vitaminen kunnen we ons eten niet benutten. Van al hun taken is één van de belangrijkste 'het voorthelpen van de voedselonderdelen langs elke chemische bewerking die in ons lichaam plaatsvindt.' In het lichaam zijn honderden chemische bewerkingen voor koolhydraten, voor vetten, voor energievormingen voor eiwitsynthese. Deze bewerking moet natuurlijk niet helemaal toevallig verlopen. Het voedsel kan aan het verloop weinig doen, het is alleen maar de voorraad en geeft geen instructies aan ons lichaam. Elke bewerking van voedsel of onderdelen van voedsel wordt geholpen en waar nodig versneld door zogenaamde enzymen - eiwitachtige stoffen, die twee verschillende stoffen bij elkaar brengen zodat ze met elkaar kunnen reageren.

De enzymen blijven daarbij intact, ze worden niet opgebruikt.

 

Enzymen

Veel vitaminen maken deel uit van deze enzymen, of zij zorgen ervoor dat de enzymen de stoffen bereiken, die ze moeten omzetten. Vitaminen lijken wat opbouw betreft op enzymen, maar ze hebben een algemenere taak: ze herkennen verschillende stoffen en brengen de juiste verschillende stoffen bij elkaar en blijven daarbij onveranderd. Het is dus logisch dat we maar kleine hoeveelheden vitaminen nodig hebben. De vitaminen hebben tot doel de reacties in ons lichaam te bespoedigen en de juiste dingen op het goede moment bijeen te brengen.

 

De taken van vitamines:

Vitaminen werken door ons hele lichaam. Zo zijn er vitaminen die de energieomzetting in de cellen begeleiden en die dus in elke cel voorkomen. Maar er zijn ook vitaminen met meer plaatselijk taken. Het is zelfs zo dat voor een simpele verbranding (energieomzetting) van bijvoorbeeld glucos, de drie B-vitaminen: nianine, thiamine(B-1), riboflavine (B-2) en panthotheenzuur nodig zijn en dan nog uitsluitend om de brandstof klaar te maken voor verwerking.  De glucose wordt dan chemisch 'uitgekleed' en komt als simpele koolstof bij de grote brandstofvoorraad, die ook al gevoed wordt uit aminozuren en vetten. De vitaminen hebben ook weer een taak bij de eigenlijke verbranding en energie vrijmaking. U begrijpt dus uit dit ingewikkelde verhaal, dat het ontbreken van vitaminen betekent dat een onderdeel van de voedselverwerking niet door kan gaan, hoeveel voedsel er ook voorradig is. De cellen kunnen temidden van de overvloed verhogeren. Dat leidt tot weefselbeschadiging. Daaruit is dan weer af te leiden, welke vitamine er ontbreekt. Want daar waar een bepaalde vitamine het sterkst werkt zal het gemis ook het snelst merkbaar zijn. Bepaalde kwalen zijn op die manier te herleiden tot een gebrek aan een bepaalde vitamine.

 

Vitamingebrek herkennen

Dat kan variëren van uitslag, abcessen, angsten, nachtblindheid tot vanalles en nog wat, vitaminen hebben enorm veel taken. Vitaminen werken vaak samen in ons lichaam. Dat maakt dus herkennenvan een tekort wat moeilijker.

het eist een ervaren arts om het juiste tekort vast te stellen; u kunt dat niet zelf doen. Er zijn nu veertien belangrijke vitaminen bekend, maar het is niet uitgesloten dat er nog nieuwe ontdekt worden. En er zal zeker nog veel preciezere informatie beschikbaar komen overde werking van vitaminen. Eet dageijks verse groentes, vlees- en vis, wat granen, noten en groentes. 

Een andere manier om voldoende vitaminen uit groentes en fruit binnen te krijgen is om smoothies te maken met groente en fruit. Ook groene smoothies zijn erg lekker.


Tags: vitaminen, groene smoothies drinken, groente smoothies, smoothies vitamine
Artikel geschreven door: Dorinda Schreurs.
Publicatie datum: 2016-07-18
Wil jij ook geld verdienen met artikelen schrijven? Meld je direct gratis aan!


dot

Reacties

U reageert als gast. Heeft u een account, log dan eerst in.

Typ de Captcha code over:

Plaats een reactie:


Categorieën

Gezondheid Financieel Elektronica Auto & vervoer Afvallen & dieet Reis & vakantie Internet & computer Wetenschap Relatie & liefde Hobby & werk Recepten Kunst & cultuur Huis & tuin Werkstuk/Essay/opstel Recensies Mijn eigen verhaal Sport Seksualiteit Zwangerschap Dier & natuur Verzorging & mode Opvoeding Feestdagen Overige Nieuws toen en nu Wonderlijk & bizar Verslaving