aanmeld knop
dot

Overgewicht, wie is er niet mee bezig?

Vet-verbranden.jpg
Overgewicht vormt in onze huidige samenleving een steeds groter probleem. Je hoeft niet meteen aan obesitas te lijden om te dik te zijn. “Simpel” buikvet is al niet zo onschuldig als je in eerste instantie zou denken. Hoe kun je je overtollige kilo’s snel en verantwoord kwijtraken zonder dat het een marteling wordt.

Daar sta je dan voor je spiegel. Mijn god wat een lijf. Vetrolletje hier, vetrolletje daar. En ja, je bent het met jezelf eens dat er ooit betere tijden waren. Dat je strakker in je vel zat. Hoe ga je dit nu in godsnaam aanpakken want dat er iets moet gebeuren dat staat als een paal boven water.

 

Overgewicht is een probleem

En dan hebben we het enkel over het esthetische aspect van overgewicht. Kun je natuurlijk ook weer hele discussies op loslaten. Ik hoorde eens een vrouw zeggen: een man moet een buik hebben anders is het geen echte kerel. Tja mevrouw als u dat vindt dan laat uw man maar gaan. Dan zal er stilaan steeds meer buikvet bijkomen want met dergelijke uitspraken stimuleer je niemand om zijn overgewicht aan te pakken. En denk eraan: overgewicht is een probleem! Ga hier niet te lichtzinnig mee om. Met overgewicht zet je je gezondheid op het spel. En hoe meer overgewicht hoe gevaarlijker het wordt.

 

Afvallen, maar hoe?

We leven in een maatschappij waar teveel, te vaak en verkeerd gegeten wordt. In het dagelijks leven wordt ook steeds minder lichamelijke inspanning van ons gevraagd. En bij weinig lichamelijke inspanning verbruik je nou eenmaal minder brandstof. Gooi je dan je lichaam toch vol met onnodige brandstof, dan zal dit worden opgeslagen als vet. En zo zit dat dus! Je wordt zwaarder.

 

Snacken

Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat we ’s avonds na het eten minder snel een verzadigingsgevoel hebben en dus ook eerder geneigd zijn om te gaan snacken. Door het prominent aanwezig zijn van reclamespots over eten,  worden we ook steeds aangespoord tot het eten van allerhande lekkers waarop ons lichaam eigenlijk niet zit te wachten. Onnodige brandstof! Deze prikkels krijg je vooral als je ’s avonds voor de televisie zit.

 

Hongergevoel

En uitgerekend ’s avonds gaat ons lichaam zich onbewust voorbereiden op de nachtrust. Het lichaam krijgt dan gedurende een periode van zo’n 7 a 8 uur geen voedsel (lees: brandstof) binnen en geeft een sein dat het energie nodig heeft. Je krijgt trek in van alles en nog wat. Even een bakje chips of een stukje chocolade om het “hongergevoel” te bevredigen. Je zou bijvoorbeeld ook een stukje fruit kunnen eten. Maar in de regel kiezen we liever voor een ongezonde snack. Deze ongezonde keuze heeft te maken met het feit dat bij het zien van ongezonde snacks er meer hersenactiviteit ontstaat. En meer hersenactiviteit beïnvloed onze keuze nadelig.

 

Teveel eten

Je staat er vaak helemaal niet bij stil hoeveel onnodige calorieën je op dat moment binnenkrijgt. We eten dus onbewust teveel. De risico’s van al dat overtollige vet zijn ondertussen wel bekend. Voorbeelden hiervan zijn diabetes, hart- en vaatziekten en kanker die direct te linken zijn aan overgewicht. Mensen die te dik zijn hebben zelfs een grotere kans om vroegtijdig te overlijden. Ook in het bloed neemt de hoeveelheid vet toe. Als gevolg hiervan neemt de gevoeligheid voor voor insuline af, dat noemen we insuline resistent. Insuline is een hormoon dat de bloedsuikerspiegel verlaagt. Dus als het lichaam resistent wordt voor insuline gaat de bloedsuikerspiegel omhoog en zo kan men diabetes krijgen. Ook de kans op hart- en vaatziekten nemen toe bij overgewicht en zelfs enkele kankersoorten zijn hieraan te relateren.

 

Bewust eten

Om van je overtollige kilo’s af te komen moet je je bewust worden van alles wat je eet en niet zomaar, op de automatische piloot, van alles en nog wat naar binnen harken. Bewustwording is dus de eerste stap in de goede richting.

Vervolgens is het van belang dat je snel en verantwoord van je overtollige vet af komt. En met snel bedoel ik niet dat je na twee weken op gewicht bent. Want dat kan nooit op een verantwoorde wijze. Nee, je moet na twee weken resultaat boeken zodat mensen uit je directe omgeving opvalt dat er al wat kilo’s vanaf zijn. Complimenten stimuleren en zullen je als muziek in de oren klinken. Dat is de beste stimulans om het vol te houden en dus de weg naar succes.

 

Ervaring

Zelf heb ik ook in een periode gezeten waarin ik veel te zwaar was. Lees eens hoe ik toentertijd dacht hoe het moest. Zo’n 12 jaar geleden had ik een gewicht van 106 kilogram bij een lengte van 1,78 meter. Dus echt wel te zwaar. Ik kwam niet vooruit, trappenlopen was een enorme inspanning en ik was de hele dag moe en futloos. Uiteindelijk had ik hier zo genoeg van dat ik ben gaan sporten. Omdat ik mezelf niet belachelijk wilde maken in de buurt of in een sportschool koos ik ervoor om thuis te gaan fitnessen op een crosstrainer. Ik ben heel voorzichtig begonnen, denk daarbij aan 5 minuten per dag. Langer hield ik het trouwens ook niet vol. Ik ben wel meteen minder gaan eten en meer gaan drinken. Om het hongergevoel de baas te blijven ben ik kilo’s fruit gaan eten. Toen ik na een poos resultaat begon te boeken was het hek van de dam en werd dat hele sporten een obsessie. Ik had het gevoel dat wanneer er een dag niet minimaal 2 uur werd gesport ik een dag niet had geleefd. Zo hoog lag de lat. Dit tot grote ergernis van mijn directe omgeving.

 

Teveel afvallen

In 3 jaar tijd ben ik meer dan 30 kilogram aan overtollig vet kwijtgeraakt. Toentertijd werd ik, vanwege de premiebepaling van mijn overlijdensrisicoverzekering, ook nog eens periodiek medisch gekeurd. En dat kwam er in het kort op neer; hoe gezonder je bent hoe minder premie je hoeft te betalen. Ook weer een prikkel om niet te verzaken. Wat ik niet in de gaten had was dat ik er steeds magerder en ellendiger uit ging zien. Mensen die me lang niet hadden gezien herkende me domweg niet meer of dachten dat ik terminaal was. Uiteindelijk heb ik dit alles 10 jaar volgehouden totdat ik uiteindelijk zoveel pijn in mijn gewrichten kreeg dat ik noodgedwongen ben moeten stoppen.

 

Gezond bewegen is belangrijk

Gedurende die 10 jaar fanatiek sporten heb ik mijn gewrichten, door de dagelijkse monotone bewegingen, zo zwaar belast dat ik momenteel al moeite heb met gewoon wandelen. De diagnose is reumatische ontstekingen en artrose in zowat al mijn gewrichten. Heel dat fanatieke sporten heeft er niet positief aan bijgedragen. En dat deed niet alleen fysiek maar ook mentaal heel veel pijn. Ik viel in een gat en raakte depressief. Had ik het hier allemaal voor gedaan? Buiten de dagelijkse immense pijn in handen en voeten werd ik ook weer zwaarder. Deels door de medicatie, deels door het eetpatroon dat niet meer paste bij mijn dagelijkse doen en laten. Wat denk je wat zoiets met je doet. Gewoon meer bewegen, in de vorm van gezonde wandelingen, was achteraf een betere keuze geweest. En ook die 3 jaar tijd wat het gekost heeft om 30 kilogram te verliezen zal maar weinigen aanspreken.

 

Rap afvallen

Ik werd dus weer zwaarder en dat moest aangepakt worden. Ik ben me gaan verdiepen in alles wat met afvallen, diëten en vet verbranden te maken heeft. Ik ben erachter gekomen dat het helemaal niet de bedoeling is om jezelf uit te hongeren of zwaar te gaan sporten. Nee, meer bewegen, minder en gezonder gaan eten. Dat is waar het om draait. Momenteel zit ik weer mooi op gewicht, heb een nieuwe balans gevonden en mentaal zit ik gelukkig ook weer in de lift. 


Tags: overgewicht, vet, overtollige kilo's, calorieën, kwijtraken van je overtollige vet
Artikel geschreven door: jeanlortye.
Publicatie datum: 2016-07-30
Wil jij ook geld verdienen met artikelen schrijven? Meld je direct gratis aan!


dot

Reacties

U reageert als gast. Heeft u een account, log dan eerst in.

Typ de Captcha code over:

Plaats een reactie:


Categorieën

Gezondheid Financieel Elektronica Auto & vervoer Afvallen & dieet Reis & vakantie Internet & computer Wetenschap Relatie & liefde Hobby & werk Recepten Kunst & cultuur Huis & tuin Werkstuk/Essay/opstel Recensies Mijn eigen verhaal Sport Seksualiteit Zwangerschap Dier & natuur Verzorging & mode Opvoeding Feestdagen Overige Nieuws toen en nu Wonderlijk & bizar Verslaving