aanmeld knop
dot

Met het DASH dieet je bloeddruk verlagen

club-sandwich.jpg
Veel mensen hebben vandaag de dag last van een te hoge bloeddruk. Hier liggen verschillende oorzaken aan ten grondslag. Het DASH dieet helpt jou mogelijk om de bloeddruk te verlagen. In Amerika is dit dieet al jarenlang een succes. Het tijdschrift US News heeft dit dieet ook voor 2016 uitgeroepen tot het beste dieet. Dit dieet is voor iedereen die wil werken aan het minder eten van transvetten, verzadigde vetten en cholesterol.

Oorzaken hoge bloeddruk

Het hebben van een (te) hoge bloeddruk is gevaarlijk. De oorzaken zijn legio maar één van de meest voorkomende oorzaken is je levensstijl. Nu bepalen heel veel factoren jouw levensstijl maar het mooie is dat je jouw patronen ook weer kunt aanpassen. Het kost misschien wat moeite maar toch kiezen veel mensen ervoor om gezonder te gaan leven.

 

Sluipmoordenaar

Als je een te hoge bloeddruk hebt, heb je dat vaak niet in de gaten. En daarom is het ook zo gevaarlijk. Hoge bloeddruk is een soort sluipmoordenaar; het veroorzaakt schade aan je lichaam, vaak zonder dat je het doorhebt. Toch is een hoge bloeddruk wel te herkennen aan symptomen zoals: duizeligheid, slecht zien, misselijk, hoofdpijn of pijn op de borst. De gevolgen zijn enorm. Denk aan nierfalen, een beroerte, hart en vaatziekten, en/of een vergroot hart, kunnen allemaal voorkomen.

 

Dr. Oz

Dr. OZ, een Amerikaanse cardioloog en bekend van zijn TV programma’s, is een groot voorstander van het DASH dieet. Als je dit dieet wilt gaan volgen terwijl je al bij een arts loopt om gezondheidsredenen dan is het aan te raden om eerst te overleggen met je arts.

 

Wat is het DASH dieet?

De letters staan voor Dietry Approaches to stop Hypertension. Dit dieet is een van de weinige diëten die geen commerciële grondslag heeft. Dit dieet is ontstaan vanuit onderzoek.

 

DASH dieet recepten

Alle recepten bevatten vlees, vis, granen, groenten, noten en zaden en veel fruit. De voedingsmiddelen vetten, rood vlees en toegevoegde suikers worden verbannen. Het is bewezen dat als men deze voedingsmiddelen niet meer eet de bloeddruk omlaag gaat. Het is dus eigenlijk meer het verkrijgen van een gezond voedingspatroon, dan een dieet. Veel mensen vallen (als het goed is) echter ook af van dit voedingspatroon. En afvallen heeft meestal ook een positief effect op de bloeddruk, met name als mensen met overgewicht afvallen.

 

Welke voedingsmiddelen mag je eten?

Met het DASH dieet ga je veel meer groente, fruit en melkproducten eten dan je waarschijnlijk gewend bent. De basisprincipes zijn: 

  • Volkoren producten: 6-8 porties per dag. Denk aan volkoren brood, granen en volkoren pasta.
  • Fruit: 4-5 porties per dag. Deze zorgen voor voldoende vitaminen en mineralen.
  • Groente: 4-5 porties per dag. Alle verse groenten en variaties zijn mogelijk.
  • Noten en zaden: 4-5 porties per week. Bijvoorbeeld amandelen.
  • Vlees en vis: 175 gram per dag. Kies voor magere vlees- en vis soorten. Vermijd rood vlees.
  • Zuivel: 2-3 porties per dag. Kies voor de magere varianten. Zuivel zorgt voor proteïnen en vitamine D.
  • Vetten: 2-3 porties per dag. Denk hierbij aan olijfolie. Gebruik geen producten met transvetten.
  • Zoet: 5 porties per week. Of minder als je dat wilt.
  • Alcohol: maximaal 1 glas per dag.
  • Koffie en thee: naar behoefte.

 De voordelen

  • Het DASH dieet is eenvoudig te volgen. Jouw dagelijkse patroon bestaat uit drie hoofdmaaltijden en je kunt hierbinnen heel makkelijk variëren.
  • Je wordt (meestal) fitter. Binnen twee weken voel je al een duidelijk verschil. Jouw bloeddruk en cholesterol zullen (als het goed is) dalen.
  • Je valt af. Het is zeker geen crashdieet maar je zult al snel het verschil in gewicht ervaren, als je het dieet blijft volgen.
  • Geen lidmaatschap zoals met bijvoorbeeld de Weight Watchers.  
  • Ook voor de vegetariërs is dit een goed dieet. Alle recepten kunnen indien gewenst snel aangepast worden.
  • Je eet puur natuur. Door te kiezen voor onbewerkt voedsel krijg je geen toevoegingen binnen. Daarnaast hebben deze puur natuur ingrediënten veel vezels die zorgen voor een goede spijsvertering.

Starten met het DASH dieet

Bij het woord dieet denk je vast aan snel afvallen en grote aanpassingen in jouw dagelijkse patronen. Dat is met het DASH dieet absoluut niet het geval. Je past jouw levensstijl aan in stappen. Deze kleine stappen hebben echter wel een groot effect.

 

Wil jij werken aan het verlagen van je bloeddruk, cholesterol en ook nog afvallen? Dan is het volgen van het DASH programma  misschien een aanrader.

 

Opmerking redactie: Artikelwebsite geeft geen advies maar verstrekt uitsluitend informatie, dit artikel is echter niet door een arts geschreven. Overleg met je huisarts of dit dieet voor jou geschikt is, met name als je al medicijnen gebruikt, suikerziekte hebt, een lage- of hoge bloeddruk hebt, of als andere gezondheidsproblemen hebt. Dit dieet kan geen (!) medicijnen vervangen.


Tags: cholesterol verlagen, bloeddruk verlagen, dash, dash dieet, hoge bloeddruk dieet, gezonder eten
Bronnen: vetvrij.com/dash-dieet-recepten.html
Artikel geschreven door: liesl.
Publicatie datum: 2016-08-17
Wil jij ook geld verdienen met artikelen schrijven? Meld je direct gratis aan!


dot

Reacties

U reageert als gast. Heeft u een account, log dan eerst in.

Typ de Captcha code over:

Plaats een reactie:


Categorieën

Gezondheid Financieel Elektronica Auto & vervoer Afvallen & dieet Reis & vakantie Internet & computer Wetenschap Relatie & liefde Hobby & werk Recepten Kunst & cultuur Huis & tuin Werkstuk/Essay/opstel Recensies Mijn eigen verhaal Sport Seksualiteit Zwangerschap Dier & natuur Verzorging & mode Opvoeding Feestdagen Overige Nieuws toen en nu Wonderlijk & bizar Verslaving