aanmeld knop
dot

Leven zonder suiker en koolhydraat arm eten

Yoga.jpg
Afvallen door minder suiker of koolhydraat arm te eten. Hiermee voorkom je dat je overgewicht krijgt en verminderd aanzienlijk de kans op diabetes. Heb je al een verhoogde suikerspiegel en je moet al insuline spuiten, door koolhydraat arme producten te eten en suiker inname te beperken kun je eventueel van het spuiten afkomen.

Informatie over het licht/matig koolhydraat beperkte/suikervrij dieet

In suiker zit zoals wij allemaal weten veel calorieën die het lichaam opslaat als vet. Als je teveel hiervan binnen krijgt, is de kans groot dat  je veel te zwaar en te dik wordt, dus heb je meer kans op diabetes.

 

Voeding wordt omgezet naar koolhydraten, bijvoorbeeld bij het eten van brood, pasta, aardappels, rijst, fruit, zuivel, koek, snoep,  enzovoorts. Koolhydraten komen na de vertering als suiker (glucose) in het bloed. Vervolgens wordt het hormoon insuline aangemaakt om de glucose in de lichaamscellen op te kunnen nemen waar het als energiebron wordt gebruikt.

 

Insuline

Insuline heeft als bijwerkingen dat het de vet opbouw kan stimuleren, de vetverbranding kan remmen en dat wisselende insulinespiegels hongergevoel veroorzaken. Gevolg kan zijn dat er te veel en te vaak wordt gegeten, dat de insulinespiegels hoog blijven en extra lichaamsvet wordt opgeslagen in plaats van verbrandt. Mensen met overwicht (vooral met buikvet) maken nogal eens te veel insuline aan. Door de inname van koolhydraat rijke producten te beperken, kan dit proces worden doorbroken.

 

Meer eiwitten

Een voeding met minder koolhydraten bevat meer eiwit (ei, vlees, vis, kip, kaas) en ook wat meer vet, bij voorkeur onverzadigd (dus vooral plantaardig- en vis) vet. Dit zorgt ervoor dat er een sterker verzadigd gevoel ontstaat.

Onderzoeken laten zien dat het koolhydraat beperkte dieet een positieve invloed heeft op het lichaamsgewicht en het cholesterolgehalte.

 

Tips voor een voeding met minder koolhydraten

Algemeen:

  • De voeding moet naast koolhydraatbeperkt ook energie beperkt zijn om af te vallen.
  • Gebruik geen suiker. Vervang suiker zo nodig door zoetjes/zoetstoffen.
  • Wees zuinig met koolhydraa trijke producten zoals brood, aardappel, rijst, pasta, mie, pizza en friet.
  • Eet maximaal 2 x 100 gram fruit per dag. Eet het fruit bij voorkeur overdag, omdat dit een piek in de bloedsuikerspiegel geeft. Alle soorten zijn toegestaan (soorten met weinig koolhydraten zijn: kiwi, nectarine, pruim, mandarijn, aardbeien, frambozen en bessen).
  • Neem bij elke maaltijd voldoende eiwitten uit bv. vlees(waren), vis, kip, ei, kaas, kwark, hüttenkäse. Eiwitten geven een beter verzadigingsgevoel.
  • Drink voldoende (2 liter per dag): water, koffie en thee zonder suiker, eventueel met een zoetje, light limonade. Neem geen zoete frisdranken of vruchtensappen.
  • Eet minimaal 2 x per dag groente, eventueel ook als tussendoortje. Vervang bijvoorbeeld de lunch door een salade (met daarbij een eiwitbron zoals ei, kip of vis) of maak een groente omelet.
  • Probeer dagelijks voldoende te bewegen (minimaal 30-60 minuten)
  • Gebruik 400-500 ml zuivelproducten per dag. Bv halfvolle kwark, sojayoghurt, halfvolle yoghurt, Optimel yoghurt Griekse stijl. (Half-)volle zuivelproducten geven een langer verzadigd gevoel. Vermijd met suiker gezoete zuivelproducten.
  • Alcohol remt de vetverbranding (redactie: en bevat bovendien veel suiker.) Probeer daarom zo min mogelijk alcohol te drinken. Indien u alcohol drinkt, neem het dan bij voorkeur als aperitief of bij de warme maaltijd.

Ontbijt en/of lunch

  • Beperk het gebruik van brood, crackers, ontbijtkoek, onbijtgranen.
  • Vervang brood eventueel door koolhydraatarm brood of door crackers (Wasa Vezelrijk).
  • Vervang bijvoorbeeld bij de lunch een deel van het brood door een salade (met daarbij een eiwitbron zoals ei, kip of vis) of maak een groente omelet.
  • Een ontbijt kan ook bestaan uit een 1 schaaltje (half-)volle kwark/yoghurt/Optimel en met wat zaden of noten (bv gebroken lijnzaad, hennepzaad, walnoten)

Warme maaltijd

  • Probeer bij de warme maaltijd zo min mogelijk aardappelen/pasta/rijst te nemen en bij voorkeur een aantal dagen per week geen aardappelen/pasta/rijst.

Neem +/- 100-150 gram vlees/vis/ kip of een koolhydraatarme vleesvervanger met veel groenten (eventueel een paar verschillende soorten).

  • Vervang in recepten van pastasalades de pasta door 1-2 lepels peulvruchten (witte bonen, bruine bonen, linzen, kidneybonen, kikkererwten, kapucijners en spliterwten).

Voorbeelden warme maaltijd

  • Vis, knolselderijpuree en roerbakgroenten
  • Kipfilet met groenten en kruiden (bv kerrie)
  • Witlof met ham en kaas
  • Runderreepjes met oosterse woksaus en roerbakgroenten
  • Groentesoufflé/quiche zonder deeglaagje
  • Maaltijdsalade (zonder aardappel, rijst, pasta; eventueel wel met wat peulvruchten)
  • ‘Wrap’ van een opgerolde dunne omelet gevuld met groente en eventueel kip

Tussendoor

  • Beperk het aantal tussendoortjes zoveel mogelijk en neem na 20.00 uur geen koolhydraten meer. Hierdoor kan de vetverbranding langer doorgaan, wat het afvallen bevordert.
  • Laat snoep, koekjes, taartjes, chips enzovoorts. achterwege. Wilt u toch iets tussendoor, neem als vervanging eventueel een eetlepel nootjes/pinda’s, olijven, snoeptomaatjes of andere rauwkost, een ei, een stukje kip of vis, een rolletje van ham met asperge of augurk, ei met rookvlees,  surimi sticks, een blokje 30+ kaas, tomaat met mozzarella of een Wasa vezelrijk cracker met hartig beleg. Wilt u toch iets smeren, besmeer dan een schijfje komkommer in plaats van een toastje of stokbroodje.

Eventueel 1 blokje pure chocolade bij zoete trek. Een Atkinsreep (levert ongeveer 3 gram koolhydraten); voor tussendoor of om mee te nemen voor onderweg. Deze reep levert wel vrij veel calorieën. Wil je meer weten over een leven zonder suiker kijk dan eens bij Cursus Natuurlijk Suikervrij.


Tags: Afvallen, suikervrij, Koolhydraat arm, diabetes, koolhydraatarm dieet
Artikel geschreven door: jgeurds1959.
Publicatie datum: 2016-08-29
Wil jij ook geld verdienen met artikelen schrijven? Meld je direct gratis aan!


dot

Reacties

U reageert als gast. Heeft u een account, log dan eerst in.

Typ de Captcha code over:

Plaats een reactie:


Categorieën

Gezondheid Financieel Elektronica Auto & vervoer Afvallen & dieet Reis & vakantie Internet & computer Wetenschap Relatie & liefde Hobby & werk Recepten Kunst & cultuur Huis & tuin Werkstuk/Essay/opstel Recensies Mijn eigen verhaal Sport Seksualiteit Zwangerschap Dier & natuur Verzorging & mode Opvoeding Feestdagen Overige Nieuws toen en nu Wonderlijk & bizar Verslaving