aanmeld knop
dot

Drink je te weinig?

liefdesverdriet.jpg
Water. We hebben het nodig. We hebben het vaak (bijna) de hele dag door over eten, maar over drinken hoor je ons eigenlijk weinig. En dat terwijl voldoende drinken misschien nog wel veel belangrijker is dan die 3 maaltijden per dag. Op de een of andere manier schiet voldoende water drinken er vaak bij in en er zijn er heel veel mensen die niet aan de 1.5 tot 2 liter water per dag komen. Te weinig drinken kan vervelende gevolgen met zich mee brengen. Je lichaam probeert op allerlei verschillende manieren te vertellen dat het vocht nodig heeft, maar vaak worden deze signalen niet door iedereen herkend. Je voelt je lekkerder als je voldoende drinkt.

Drink je weinig?

Mocht jij je ook afvragen of je te weinig drinkt dan is het belangrijk dat je goed naar je lichaam leert luisteren. Heb je bijvoorbeeld vaak last van hoofdpijn? Dan kan het heel goed zijn dat dit komt door te weinig vocht in je lichaam. 

Er zijn waarschijnlijk maar weinig dagen waarop je helemaal vergeet te eten. Vroeg of laat krijg je een droge mond of dorst. Toch kan je uitgedroogd zijn zoner dat je er erg in hebt.

 

Eten vinden we leuk en lekker en dus denken we daar regelmatig aan. En dat blijft niet alleen bij aan eten denken, want we nuttigen ook regelmatig een maaltijd of tussendoortje of een een snack. Maar hoe zit dat eigenlijk met drinken?

  • Die 1.5 a 2 liter water wordt door lang niet iedereen aangetikt en dat is vrij slecht nieuws. Want te weinig drinken kan vele nadelige gevolgen hebben en je lichaam laat meteen weten dat het meer vocht nodig heeft. Niet iedereen herkent echter de signalen dat je meer vocht nodig hebt en dus kan je lichaam schreeuwen wat ‘ie wil, maar als jij niet weet dat je te weinig drinkt schiet het natuurlijk niet op.

Hoe herken je uitdroging?

  • Tijd om de drie belangrijkste tekenen eens op een rijtje te zetten!

1. De kleur van je urine

De kleur van je urine mag niet te donker zijn, het beste is zo wit als water. Als urine licht van kleur is (lichtgeel of waterig geel) dan drink je voldoende.

 

 2. Hoofdpijn

Een van de meest voorkomende gevolgen van te weinig drinken is hoofdpijn krijgen. Meestal treed dit ‘s avonds pas op, maar soms ook al overdag. Vraag jezelf bij een bonkend hoofd dus meteen af of je wel voldoende vocht binnen hebt gekregen, want vaak  is het antwoord nee. Drink een a twee glazen water of een paar koppen thee.

Hou er rekening mee dat als je bent wezen sporten of in de sauna geweest bent, dat je lichaam meer water nodig heeft om het vochtgehalte weer op peil te brengen. Ook dit kan anders leiden tot hoofdpijn.

 

3. Honger

Heb jij de hele dag door honger of een heel groot ‘trek’ gevoel? Dan is de kans groot dat je eigenlijk dorst hebt. Honger en dorst worden vaak verward, omdat het hetzelfde gevoel kan oproepen.

 

Detoxen

Detoxen is een methode om afvalstoffen uit je lichaam kwijt te raken. Ook bij detoxen wordt het belang van voldoende vocht gebruiken meestal benadrukt.


Tags: uitdroging herkennen, water drinken, drink voldoende, uitdrogingsverschijnselen
Artikel geschreven door: Michella1984.
Publicatie datum: 2016-12-01
Wil jij ook geld verdienen met artikelen schrijven? Meld je direct gratis aan!


dot

Reacties

U reageert als gast. Heeft u een account, log dan eerst in.

Typ de Captcha code over:

Plaats een reactie:


Categorieën

Gezondheid Financieel Elektronica Auto & vervoer Afvallen & dieet Reis & vakantie Internet & computer Wetenschap Relatie & liefde Hobby & werk Recepten Kunst & cultuur Huis & tuin Werkstuk/Essay/opstel Recensies Mijn eigen verhaal Sport Seksualiteit Zwangerschap Dier & natuur Verzorging & mode Opvoeding Feestdagen Overige Nieuws toen en nu Wonderlijk & bizar Verslaving