aanmeld knop
dot

Nuttige tips om gezond en effectief af te vallen.

dreamstime_xs_25564088.jpg
Gezond en slank zijn én blijven is iets wat de meesten onder ons aangenaam in het gehoor ligt. Maar hoe haalbaar is dit? We worden tegenwoordig bedolven onder een gigantische stroom aan veelal tegenstrijdige informatie en dit kan de nodige frustraties opleveren.

Ontelbare richtlijnen krijg je voorgeschoteld als je af wilt vallen. Hoe realistisch zijn al deze richtlijnen? Zijn ze wel in ons dagelijks leven toepasbaar, of verlangen de vele dieetgoeroe's iets onmogelijks van ons? Wát is wijsheid en hoe brengen we deze correct ten uitvoering zonder ons daarbij immense beperkingen op te leggen? Hoe kunnen we gezond, slank en energiek door het leven gaan en tóch blijven genieten?

 

Honger jezelf niet uit; een caloriearm dieet is een valkuil van formaat!

Begin vooral niet aan een te caloriearm dieet. Bij het nuttigen van te weinig calorieën kunnen er namelijk vele complicaties optreden. Zeker op langere termijn heeft een te caloriearm dieet geen kans van slagen en zal het eerder averechts werken.

 

Spieren:

Te weinig eten is funest voor een goede vetverbranding. Aanvankelijk verlies je misschien gewicht, maar dit zal ten koste gaan van je spiermassa. Je lichaam begint bij een gebrek aan voedingsstoffen namelijk als eerste spieren te consumeren. Dit terwijl het lichaamsvet onaangetast blijft.

 

Metabolisme

Wanneer je minder voeding tot je neemt dan je nodig hebt, seinen je hersenen dit tekort door aan je lichaam. Er wordt als het ware aan het lichaam verteld dat het zijn verteringsproces dient te vertragen, en zo geschiedt het. Je metabolisme gaat op een spaarstand werken en begint vetreserves op te slaan. Wanneer je weer begint met meer te eten, vliegen de kilo's er al snel weer aan!

 

Psychisch effect:

Een te caloriearm dieet heeft ook een bijzonder nadelige invloed op je psychische gesteldheid. Eetgewoonten en stemming zijn immers onlosmakelijk met elkaar verbonden. Je stemming wordt met sterke mate beïnvloed door je eetgewoonten, en andersom geldt hetzelfde.

 

Cortisol

Je hersenen hebben een minimum aantal calorieën nodig om goed te kunnen functioneren. Voldoe je hier niet aan, dan kun je last krijgen van lusteloosheid en geheugen-en concentratiestoornissen. Caloriearme diëten leiden bovendien snel tot een hogere productie van het stress hormoon cortisol. Dit impliceert een verhoogde psychische druk bij het calorieën tellen! Een overmatige cortisol productie zal tevens leiden tot insuline resistentie en gewichtstoename. Ook zal je gevoeliger worden voor stemmingswisselingen en depressies.

 

Humeur

Uiteraard betekend dit niet dat iedereen die een caloriearm dieet volgt automatisch gedoemd is om depressief te worden. Wél heeft een verhoogd cortisol gehalte een ongunstige invloed op je humeur. Dit zal het verliezen van gewicht aanzienlijk bemoeilijken. Stel je jezelf eens voor dat je dagen achter elkaar met honger en stress te kampen hebt. Juist; daar kan je behoorlijk chagrijnig van worden!

 

Hongergevoel

Door je hongergevoel word je continue gedwongen om aan voedsel te denken. Wanneer je de verleiding uiteindelijke toch niet kan weerstaan, kan bijtijds stoppen met teveel eten, heel erg moeilijk zijn. Wat met eten begint, verwordt al snel tot een gigantische schranspartij. Vergelijk het met een dijk die openbarst.

 

Maak het jezelf niet onnodig moeilijk

Wanneer je erg extreem en rigoureus dieet, en er allerlei specifieke regels bij komen kijken die op zijn zachtst gezegd twijfelachtig van aard zijn, is de kans om te falen alles behalve gering.

 

Doemscenario

Vol enthousiasme stort je jezelf op het aller-hipste dieet. Je schaft het bijbehorende boek aan en volgt alles wat hierin staan alsof het een kwestie van leven en dood is. Je slaat een legio aan superfood is en flanst hier allerlei ondefinieerbare gerechten van in elkaar.  Iedere calorie neem je nauwgezet onder de loep alvorens deze te consumeren. Voor de echte fanatiekeling kan een Spartaans fitness regime natuurlijk niet uitblijven. Uiteraard ge je hierin mee en train je jezelf drie keer per week een versuffing, totdat...

... de beoogde resultaten uitblijven en je moedeloos en opgebrand achter je laptop in elkaar zakt. Of je valt eerst veel af, maar na een tijdje ineens helemaal niet meer.

 

Eetbuien

Zo'n zak chip is dan bést wel lekker! Nu je toch bezig bent kan een chocolade muffin er ook nog wel achteraan... Binnen een dag of twee zitten alle kilo's weer op hun oude plaats. Die oude plaats ben jij. Je bent je hiervan pijnlijk bewust. Je bent je ook pijnlijk bewust van het onontkoombare feit dat je wederom een desillusie rijker bent. Je moet weer helemaal opnieuw beginnen.

 

Enigszins herkenbaar?

Wees dan niet getreurd. De wil om iets aan je situatie te veranderen is er diep van binnen wel degelijk en dat is het belangrijkst. Wanneer je echter te ver doorslaat in je fanatisme en je jezelf onmogelijke doelen stelt, zal je eerder geneigd zijn tot opgeven.

 

Volg niet klakkeloos iedere dieettrend!

Diëten zijn veelal aan mode onderhevig. Trends op dieet gebied komen en gaan. Hetgeen waar men nu mee dweept, kan volgend jaar weer uit de gratie zijn. Twintig jaar geleden werden vetten nog gedemoniseerd, maar sinds het millennium zijn koolhydraten de boosdoeners. Uiteindelijk zal daar ook weer een volgende zondebok voor in de plaats komen; het is alles behalve consistent. De wetenschap verdiept zich natuurlijk wel in wat werkt en niet werkt, maar het blijft toch een kwestie van zo natuurlijk en gezond mogelijk eten, en voldoende lichaamsbeweging nemen.

 

Over fabels, feiten en super(prijzige)foods

Er doen zich talloze fabels en mythen te ronde over eten, en het kaf van het koren scheiden is niet altijd even eenvoudig. Het is hoe dan ook nimmer een geslaagde optie om 'één (of meerdere) voedingsgroep(en) helemaal te vermijden. De enige dingen waar je mee op moet letten (maar die je zeker niet geheel uit moet sluiten) zijn suiker, zou,  verzadigde vetten en transvetten.

 

Het consumeren van onverzadigde vetten is daarentegen wel heel belangrijk. Je vindt ze vooral in vis, olijfolie en noten. Deze vetten verkleinen de kans op een hartaandoening aanzienlijk. Afvallen is ook een keuze voor een gezonder leven, daar hoort gezonder (lees: verser) eten bij. Ook koolhydraten heb je wel degelijk nodig; zij het met mate. Ze leveren je energie en ze zijn van groot belang voor het functioneren van je hersenen. Bovendien bevatten veel voedingsmiddelen en gerechten koolhydraten. Het ontwijken ervan kan dus knap lastig zijn in je dagelijks leven. Ook even lekker onbezorgd uit eten gaan is ineens zo eenvoudig niet meer. Bewerkte koolhydraten kan je echter vrij gemakkelijk links laten lichaam. Die zitten in alle bewerkte voedselproducten uit fabrieken.

 

Superfoods

Superfoods zijn sinds 2013 ongeveer, heel erg in trek. Ze bevatten veel voedingsstoffen en ze zijn zeker niet snel slecht voor je. Het zijn echter ook prijzige luxeproducten die niet essentieel zijn voor een goede gezondheid. Wanneer je jezelf deze luxe kunt veroorloven is het gebruik ervan natuurlijk prima. Helaas wil het in de praktijk nog wel eens zo zijn dat mensen diep in de buidel tasten om deze superfoods te bekostigen en vervolgens bezuinigen op de rest van hun voeding. Dit is volstrekt onzinnig. "Gewone" groenten en fruit, zoals broccoli en kiwi's, zijn echt niet minder gezond dan deze trendy superfoods.

 

Eet fatsoenlijk en geniet!

Hoe tegenstrijdig het ook moge klinken: minstens drie maal per dag eten is noodzakelijk om effectief af te vallen. Variatie is hierbij onontbeerlijk. Ook is het belangrijk om hier voldoende water bij te drinken ter bevordering van een goede stofwisseling. Jezelf af en toe trakteren op iets lekkers is echt geen schande. Wanneer je jezelf alles ontzegt is dit op langere termijn niet vol te houden en bovendien is het volstrekt onnodig . Je hoeft niet perfect te eten om een perfecte gezondheid te hebben en af te vallen. Wel is het van groot belang dat je uitgebalanceerd en met regelmaat eet.

 

Je zult wellicht denken: "Ik heb dit wel eens eerder gehoord, maar hoe breng ik deze kennis in de praktijk? Wat dien ik dan te eten?"

 

Wat de receptenbijbel te bieden heeft

De naam suggereert misschien dat het om de zoveelste trend op dieet gebied gaat. Waarin de receptenbijbel verschilt van andere diëten is dat het eten juist zoveel eenvoudiger en plezieriger  maakt; zwoegen en geheelonthouding is uit den boze. Het doel van het dieet is bij jou een bewustwording te creëren. Deze bewustwording ga je omzetten in een evenwichtig voedingspatroon. Het zit 'm niet in het aantal calorieën, maar wel in het soort voedsel wat je tot je neemt. Ook de regelmaat en de volgorde zijn van belang. Hierdoor wordt je metabolisme continue aangewakkerd, en zal je vet gaan verbranden in plaats van spieren.

 

Let wel; het gaat niet vanzelf. Het begin is even door de zure appel bijten, want je zult het roer flink om moeten gooien. Wanneer je eenmaal de slag te pakken hebt, zal je bemerken dat het dieet al gauw zijn vruchten af begint te werpen. Dit is mede te danken aan de nuchtere aanpak en de heldere structuur.  

Het programma bevat een waaier aan eenvoudige, doch verrassende recepten. Voedsel is niet langer de vijand en eten wordt weer aantrekkelijk. 

Een groot voordeel van dit dieet ten opzichte van andere diëten is dat het ook op langere termijn een uitkomst biedt. De receptenbijbel is géén wonderpil die je na één keer slikken het lichaam waar je altijd al van gedroomd hebt bezorgt. De wil om iets aan je huidige situatie te veranderen, moet er wel echt zijn! Bedenk echter wat voor verandering(en) je in gang kunt zetten, door simpelweg de eerste stap te nemen.

 

Wanneer je een gezond voedingspatroon hebt:

  • Zal je je beter gaan voelen over jezelf.
  • Zal het je levenskwaliteit aanzienlijk verbeteren.
  • Zal je psychische gezondheid verrijkt worden.
  • Zullen ook de mensen om je heen hier baat bij hebben.

Mensen zijn veelal verbaasd over het feit dat ze zich zoveel beter voelen, nadat ze eenmaal de omschakeling hebben gemaakt:

  • Ze ervaren dat ze de controle over hun eetgedrag in eigen handen hebben, zonder dat het hun leven beheerst.
  • Ze ervaren hoe het is om af te vallen zonder hongergevoel.
  • Ze ervaren hoe het is om weer van eten te genieten zonder schuldgevoel achteraf.

Dat is de kracht van een goed dieet

Een dieet dat niet als een dieet voelt, maar toch bijzonder effectief is en ook op langere termijn een uitkomst biedt. 


Tags: tips, dieet, afvallen, mentaal dieet, koolhydraten, bewegen, superfood, gewicht, receptenbijbel
Artikel geschreven door: Rosa van Dalen.
Publicatie datum: 2017-01-27
Wil jij ook geld verdienen met artikelen schrijven? Meld je direct gratis aan!


dot

Reacties

U reageert als gast. Heeft u een account, log dan eerst in.

Typ de Captcha code over:

Plaats een reactie:


Categorieën

Gezondheid Financieel Elektronica Auto & vervoer Afvallen & dieet Reis & vakantie Internet & computer Wetenschap Relatie & liefde Hobby & werk Recepten Kunst & cultuur Huis & tuin Werkstuk/Essay/opstel Recensies Mijn eigen verhaal Sport Seksualiteit Zwangerschap Dier & natuur Verzorging & mode Opvoeding Feestdagen Overige Nieuws toen en nu Wonderlijk & bizar Verslaving