Moonlight. Recensie

Niet alleen de wijze waarop dit kunstwerkje het hoogst haalbare prijs in ontvangst heeft mogen nemen was bijzonder. De film laat een diepe indruk achter mits de verwachtingspatroon van exploderende auto's en voorspelbare clichés achterwege wordt gelaten door de kijker. Moonlight ervaar je, en de kans is helaas groot dat toch een flinke percentage aan kijkers de film bekritiseert op het feit dat het een Homo-film is. Maar hebben deze mensen dan de moraal van het verhaal gemist?

Ik wil van te voren aangeven dat er Spoilers in het artikel zitten, hoewel ik dat aan de andere kant onbelangrijk vindt. Waarom ik dat vind heeft te maken met het feit dat de film zijn toonaangevende boodschap niet moet hebben van verrassingselementen (zoals we dat bijvoorbeeld gewend zijn van andere regisseurs, denk aan Quentin Tarantino of Alfred Hitchcock). De nadruk in Moonlight ligt vooral in 'Gedrag'. Gedurende de film wordt de kijker blootgesteld aan pijnlijke situaties en tijdens het kijken stellen we onszelf de vraag : hoe zou ik hebben gereageerd?

Chiron

Chiron is een zeer introverte knul wat dagelijks te maken krijgt met angstaanjagende pesterijen. Deze pesterijen zijn vrijwel het directe resultaat van de onbewuste houding van Chiron waar hij steeds minder grip op krijgt, namelijk dat hij het gevoel krijgt dat zijn interesses wat betreft liefde en seksualiteit vooral wordt aangewakkerd door mannen. In een stabiele samenleving zou dit fenomeen in zekere zin makkelijker aanvaardbaar zijn, maar Chiron groeit op in een bikkelharde achterbuurt... en de school waarin hij probeert te profileren wordt bezet door tuig wat o.a homofielen als gemakkelijke prooi ziet. Daarnaast is zijn moeder verslaafd aan drugs en ontvangt hij vanuit huis ook niet de nodige genegenheid wat een puberende jongeman eigenlijk nodig heeft. Gênante beschuldigingen en aanvallen jegens hem komen regelmatig voor, tot op een dag dat het hem te veel wordt en hij op lugubere wijze wraak neemt op een van de pesters.

Juan

Ondanks het feit dat Chiron onder de vleugels werd genomen door Juan ( een Crackdealer wat enigzins medelijden met hem heeft ) laat Chiron zijn agressie in de vrije loop door zonder na te denken de wraakactie midden in een overvolle klaslokaal uit te voeren. Tijdens het optrekken met Juan heeft hij een aantal wijze lessen geleerd en heeft hij toch dat kleine beetje zelfvertrouwen weten op te bouwen....dusdanig groot genoeg om zijn liefde jegens een medestudent Kevin openbaar te maken.

Gevangenis

De wraakactie zorgt ervoor dat hij in een jeugdgevangenis beland. Hier groeit hij op en komt eruit als een man. Gespierd, met flinke dosis lef maar met nog steeds een klein hartje. Wanneer hij weer kan genieten van zijn vrijheid wordt het gemis van warmte benadrukt door een aantal situaties... Wat de kijker zeker niet mag missen.

Mooie film

Moonlight is een film wat raakt. Vooral wanneer de kijker ervaring heeft met het verlies van een geliefde kan de film nogal hard aankomen. Toch is de drama op een wijze gepresenteerd dat de hardheid van film acceptabel is. Er zitten een aantal hartverscheurende scene's in en subtiele elementen zoals het geluid van water en wind spelen een grote rol. Het camerawerk is fantastisch, de regie is sterk. De karakters zijn geloofwaardig want tijdens het opgroei proces hebben we het gevoel dat we naar een en dezelfde persoon aan het kijken zijn (terwijl het toch drie verschillende acteurs zijn die Chiron vertolken).

Oscar

Naar mijn mening heeft deze film de Oscar terecht verdiend voor Beste Film 2017 en heeft hij zijn concurrenten laten zien dat liefde geen zinkende boot of een notitieboekje nodig heeft om zijn boodschap op een onnavolgbare wijze te tonen. Wil je meer weten over deze film kijk dan eens bij imdb.

Tags: Moonlight, film, oscar, award, seks, pesten, liefde, wraak, drugs, acteur
Artikel geschreven door: Cole_Porter.
Publicatie datum: 2017-03-09