aanmeld knop
dot

Gezonde levensstijl, gezond gewicht

images (16).jpg
Overgewicht neemt hand over hand toe, en daar wordt handig op in gespeeld met steeds weer nieuwe diëten die allemaal weer een andere filosofie hebben. Het koolhydraat dieet, het Paleo dieet, het eiwitrijke dieet, maaltijdvervangers, om maar wat te noemen. Je ziet zo langzamerhand door de bomen het dieet niet meer. De dieetgoeroes spelen hier handig op in, want elk jaar is er wel weer een nieuwe hype waarmee beweert wordt het ei van Columbus te zijn. En ongetwijfeld zullen mensen baat hebben bij al die diëten, zeker in het begin. Maar dan……heel vaak komen de kilo’s ook weer terug, en meestal in grotere getale dan voor je met lijnen begon. Wat is daar de oorzaak van en hoe kan je dat voorkomen?

Het jojo-effect

Iedereen is wel bekend met het jojo-effect. Maar wat is dat nu eigenlijk en hoe ontstaat dat en, misschien nog belangrijker, hoe kan je dat voorkomen? Eigenlijk is het heel simpel, het jojo-effect ontstaat doordat je lichaam wil overleven.

 

 

Te streng dieet is niet goed

Op het moment dat je op een te streng dieet gaat krijgt je lichaam minder voedingsstoffen binnen, of zelfs te weinig. In de eerste instantie val je snel af, maar als je lichaam dat na een tijdje in de gaten krijgt 'denkt' het dat het in een oorlogsgebied is beland, of dat er hongersnood heerst. Gevolg is dat je lichaam dan op een heel natuurlijke manier daarop reageert, namelijk door veel zuiniger om te gaan met de energie die het krijgt. Je verbrandt je lichaamsvet dan veel trager.

 

Aankomen

Deze aanpassing in je lichaam is ook vaak het cruciale moment tijdens het lijnen, want echt motiverend is het niet als je de kilo's er niet meer af ziet vliegen. Zaak is echter wel om juist dan door te zetten, maar dat blijkt vaak toch lastig en zo wordt jouw goede voornemen weer een week, maand of jaartje opgeschoven. En wat er dan gebeurt is dit: precies zoals jouw lichaam bij aanvang van je dieet niet meteen doorhad dat er iets aan de hand was, zo zal je lichaam nu ook niet meteen reageren op de veranderde omstandigheden en blijft het in de overlevingsmodus. Je gaat weer normaal eten, maar je lichaam verbrandt het voedsel nog steeds heel langzaam. Gevolg, je komt weer aan en vaak blijkt dan dat je uiteindelijk nog meer weegt dan voordat je met lijnen begon.

 

Je lichaam helpt je overleven

Dat je lichaam zo reageert is eigenlijk een geruststellende gedachte, want als je werkelijk in zulke barre omstandigheden als een hongersnood zou verkeren, dan zorgt je lichaam er wel voor dat je dat zo lang mogelijk vol kan houden en kunt overleven. Maar in het geval van een dieet is het een stuk minder functioneel en zelfs demotiverend.

 

Een gezonde levensstijl

Beter is het dan ook om van gezond eten je levensstijl te maken. En dan bedoel ik niet dat je alleen nog maar rauwkost en andere ongezellige dingen moet gaan eten. Of dat je nooit meer zo'n lekkere reep chocolade mag of een heerlijk verkoelend ijsje op een zomermiddag. Wat ik bedoel is dat als je een gezond voedingspatroon aanhoudt, dat je dan op een natuurlijke manier afvalt en op een gezond gewicht komt en blijft! Want het gewicht waar je dan uiteindelijk vanzelf op komt, is jouw eigen natuurlijke gewicht. Belangrijk is bijvoorbeeld:

  • dat je zes kleine porties per dag eet
  • traag kauwt (ongeveer 15 a 20 minuten per maaltijd)
  • bewust geniet van het voedsel
  • in beweging probeert te blijven

Snelle koolhydraten en suikers

Verdiep je bijvoorbeeld in zaken als snelle koolhydraten, en waarom je deze beter kunt vervangen door langzame koolhydraten. Of hoe het komt dat je bloedsuikerspiegel omhoog gaat en waarom dat je hongergevoel in de hand werkt en hoe je dat kunt voorkomen. Op verpakkingen worden suikers vaak met andere woorden aangeduid. Leer ze uit je hoofd, zodat je voortaan precies weet hoeveel en in welke producten suikers zijn toegevoegd en wat de alternatieven zijn. Weet dat het beter is zes keer per dag iets kleins te eten dan drie keer per dag een bord vol. Wacht totdat je een voldaan gevoel hebt, terwijl je langzaam eet.

 

Steeds honger?

Of hoe het komt dat je 's avonds vaak weer lekkere trek krijgt en hoe dat precies komt. Want als je de kennis in huis hebt over hoe je lichaam omgaat met bepaalde voedingsstoffen, zal je veel beter begrijpen wat voedsel met je lichaam doet, en zul je gemotiveerder zijn om een gezond eetpatroon te omarmen. Zoet eten maakt je hongerig, Te zout eten maakt je dorstig en zorgt ervoor mogelijk dat je vocht gaat vasthouden. 

 

De voordelen

De voordelen van een dergelijke gezonde levensstijl en gezond eetpatroon zijn legio.  Ten eerste is dit veel makkelijker vol te houden dan een regulier dieet. Niet alleen komt er geen wilskracht bij kijken, je zal veel minder snel in de verleiding komen om toch te smokkelen. Je mag ook gewoon wel eens snoepen. Als je het maar met aandacht doet en ervan geniet, in plaats van dat je gedachteloos een reep naar binnen werkt.

  • Ook ben jij niet meer de enige binnen je gezin of familie met een aangepast regime, iets wat lijnen vaak in praktische zin al lastig maakt. Want iedereen kan gewoon mee-eten, ongeacht of ze willen afvallen of niet. 
  • Een ander voordeel is dat je niet, zoals bij reguliere diëten, na afloop terug kan vallen in je oude eetpatroon en dus weer aankomt. Als het goed is, bestaat dat oude eetpatroon namelijk niet meer.
  • Restaurantbezoek hoeft ook geen probleem te zijn, als je maar de gezonde en niet-vette gerechten uit het menu kiest. En als je kinderen hebt, dan is dit gezonde eetpatroon natuurlijk bij uitstek geschikt om ze van jongs af aan en spelenderwijs een gezonde leefwijze bij te brengen. Iets waar ze hun hele leven profijt van zullen hebben.

 

 


Tags: dieet, gezond, levensstijl, koolhydraten, snelle koolhydraten, suikers, gewicht, leefwijze, kinderen
Artikel geschreven door: Marguerite.
Publicatie datum: 2017-04-10
Wil jij ook geld verdienen met artikelen schrijven? Meld je direct gratis aan!


dot

Reacties

U reageert als gast. Heeft u een account, log dan eerst in.

Typ de Captcha code over:

Plaats een reactie:


Categorieën

Gezondheid Financieel Elektronica Auto & vervoer Afvallen & dieet Reis & vakantie Internet & computer Wetenschap Relatie & liefde Hobby & werk Recepten Kunst & cultuur Huis & tuin Werkstuk/Essay/opstel Recensies Mijn eigen verhaal Sport Seksualiteit Zwangerschap Dier & natuur Verzorging & mode Opvoeding Feestdagen Overige Nieuws toen en nu Wonderlijk & bizar Verslaving