aanmeld knop
dot

Vijf slechte gewoontes die je zelfvertrouwen kapot maken

eenzaam5.jpg
Welke gewoontes kunnen je zelfvertrouwen kapot maken? Hoe kan je dergelijke gewoontes weer kwijtraken waardoor je jouw zelfvertrouwen weer opnieuw kan opbouwen en waardoor je vervolgens weer de doelstellingen die je wilt kan behalen in je leven?

Wachten op het 'perfecte moment'

Een fout die heel vaak gemaakt wordt is wachten op het perfecte moment om met iets te beginnen. Ik ben er heel zeker van dat als je dit artikel leest, dat er waarschijnlijk op dit moment wel iets is dat je aan het uitstellen bent. Je wil misschien starten met fitness om aan je lichaam en gezondheid te werken, of je wil misschien dat ene meisje of die aardige jongen uitvragen waar je al zo lang een oogje op hebt. Of je wil misschien al heel lang een eigen zaak opstarten maar toch heb je het nog steeds niet gedaan. Je stelt het uit omdat je denkt dat het nu de goede moment niet is.

 

Uitstelgedrag

Misschien is het beter om die dingen te doen als het vakantie is, misschien is het beter als het wat minder druk is, misschien is het beter om te doen als je verhuist bent enzovoorts. Er zijn duizenden redenen om jouw doelen uit te stellen. "Ik het doe het dan wel" en vervolgens vind je wel weer een nieuwe reden om het weer uit te stellen. Zo blijf je bezig, behaal je nooit je doelstellingen en krijgt je zelfvertrouwen steeds weer een flinke klap.

 

Stel niet uit

De sleutel is in feite vrij simpel. Je moet 'morgen' en 'volgende week' gewoon elimineren uit je gedachten en vandaag beginnen. Het perfecte moment bestaat niet en zal er nooit zijn. Dat klopt, ga nu meteen van start. Vandaag nog. Focus je ook niet op dingen die hierbij buiten je controle liggen, maar denk actief na over wat je vandaag nog kan doen om je doelstelling te bereiken. Oké, misschien ga je tegen het einde van vandaag nog geen zaak uitbouwen. Maar je kan wel al gaan nadenken over wat je wil. Welke naam wil je voor je zaak? Wat word je logo? Welke doelgroep wil je aantrekken? Begin alvast met brainstormen. Of zoek hulp en ga op zoek naar mentoren die je hierbij kunnen helpen.

 

Afvallen en conditie trainen

Je wil aan je lichaam en gezondheid werken? Ga vandaag nog langs bij een sportschool en neem een abonnement! Je hoeft niet direct twee uren keihard te trainen, begin gewoon met de eerste stap en sluit je aan bij een sportschool. De volgende stap is dan je eerste training enzovoorts. Zo bouw je langzaam de weg naar je doelstelling. En dat ene meisje of die ene jongen die je al zo lang wil uitvragen? Bel haar/hem vandaag nog op. Of stuur een sms met de vraag of hij/zij zin heeft om iets leuks te gaan doen met je.

 

Van uitstel komt afstel

De oplossing voor deze slechte gewoonte is simpel, maar het komt neer op actie. Je moet het uiteindelijk gewoon gaan doen. Neem jezelf voor om meer actie te gaan ondernemen in plaats van te veel te plannen. Korte, kleine acties en daden winnen van grote ideeën. Hou dat in gedachten. Ideeën zijn leuk, maar als je ze te lang uitstelt blijven ze ook maar wat ze zijn 'ideeën.' Onderneem zoveel mogelijk actie. Zet een idee meteen om in een actiepunt die je vandaag nog kan ondernemen. Hoe kleiner en hoe makkelijker deze actiepunten, hoe beter.

 

Rationaliseren

Rationaliseren houdt in dat je jezelf iets wijsmaakt waardoor je jouw doelstelling niet kan behalen. Bijvoorbeeld: Je hebt jezelf voorgenomen om drie keer per week naar de sportschool te gaan. Vandaag moet je naar de sportschool maar je betrapt jezelf erop dat je jezelf iets wijsmaakt om niet te moeten gaan. Je voelt je niet zo lekker, je hebt het te druk, je moet nog boodschappen doen, je hebt geen zin vandaag enzovoorts. OP die manier begin je weer met uitstellen.

 

Visualiseer hoe je je zal voelen

Een gemakkelijke manier om met deze slechte gewoonte om te gaan is om jezelf af te vragen hoe je jouw gaat voelen wanneer je jouw taak of doelstelling hebt volbracht. Wanneer je jezelf betrapt op rationaliseren, stel jezelf letterlijk de vraag: "Hoe ga ik mij voelen wanneer ik het toch gedaan heb?" of beter nog: "Hoe ga ik me voelen op het einde van de week als ik deze week niet naar de sportschool ben gegaan?" Door dit te doen ga je inzien dat je op korte termijn misschien 'gelukkiger' bent omdat je jouw zin kan doen, maar dat je er later spijt van zal hebben. Ook ga je jezelf confronteren met het feit dat je jouw eigen voornemens niet respecteert.

 

Jezelf constant in twijfel trekken

Dit is een echte 'confidence killer'! Pas op, je eigen mogelijkheden in twijfel trekken hoeft niet per se slecht te zijn. Dit is zelfs noodzakelijk als je wil verbeteren. Maar wanneer je jezelf constant in vraag stelt en altijd twijfelt aan je capaciteiten, dan wordt het een slechte gewoonte die je zelfvertrouwen volledig kan wegvreten. Denk er even over na of jij soms het volgende tegenkomt: Je maakt een plan of je stelt een doelstelling en een paar minuten later begin je te twijfelen. 'Kan ik dit wel?' 'Gaat het wel lukken?' 'Waarom doe ik dit?'

Je begint na te denken over alles die kan mislopen en verliest stilaan vertrouwen in de slaagkans van je doel. 

 

Verander je mindset

De enige manier om deze 'bad habit' kwijt te geraken is om je mindset te veranderen. Je moet er vanuit gaan dat je niets te verliezen hebt. En dat is ook zo! Denk er even over na, wat is het ergste dat je kan overkomen als het niet lukt? Je bent misschien tijd verloren die je voor iets anders kon gebruiken, maar dan weet je tenminste wel waar je staat of heb je een fout gemaakt waaruit je kan leren. Kijk, je gaat nooit ervaren of iets lukt of niet als je het nooit probeert. Heb vertrouwen in jezelf, weet waar je goed in bent en wat je leuk vindt om te doen, en probeer het gewoon. Het ergste dat kan gebeuren is dat het niets wordt maar dat je iets hebt bijgeleerd en ervaring hebt opgedaan.

 

Je bent een 'ja-zegger'

Of het nu gaat om je baas die jou altijd vraagt om door te werken, jouw vriend die jou altijd vraagt om langs te komen en gunsten voor je te doen... Als jij altijd 'ja' zegt en de tijd van anderen voorop je eigen tijd en je eigen prioriteiten zet, dan ben je jouw zelfvertrouwen kapot aan het maken. Dit zorgt ervoor dat je jezelf als minder waardevol beschouwt. En niet te vergeten, gaan anderen ook veel meer misbruik van je maken als jij altijd 'ja' zegt en steeds inspeelt op hun behoeften.

 

Zeg vaker 'nee'

Zeg vaker 'nee' tegen mensen. Je hoeft geen egoïstische persoon te worden, maar begin je tijd als een heel kostbare eigenschap te zien. Want als je jouw tijd niet kostbaar behandelt, ga je ook de tijd niet vinden om eindelijk aan dat lichaam van je te werken, of om die knappe partner uit te vragen, of om je zaak te beginnen uitbouwen. Behandel jouw tijd dus als het meest kostbare bezit dat je hebt en zeg vaker 'nee' wanneer je het gevoel hebt dat bepaalde zaken jouw tijd niet waard zijn.

 

Wegvluchten van het leven

Iedereen heeft manieren om weg te vluchten van de dagdagelijkse realiteit. En dat is maar goed ook, de boog kan niet altijd gespannen staan. Sommigen kijken series of tv, anderen spelen videogames en weer anderen genieten van een goed glas. Het zijn allemaal manieren om even te ontsnappen uit de realiteit. Maar het wordt een probleem wanneer je geobsedeerd bent door deze 'escapes' en naar niets anders uitkijkt dan deze activiteiten. Als jij thuiskomt en meteen als een verslaafde met je videogames begint te spelen, of je drinkt constant om je zorgen te vergeten dan is dit een probleem. Je wil constant wegvluchten uit de realiteit en dit doodt je zelfvertrouwen.

 

Maak duidelijke afspraken met jezelf

Beperk de tijd die je spendeert aan 'escape' activiteiten en reserveer ze voor 's avonds of voor na het werk die je wil gedaan krijgen. Hanteer het motto 'work hard play hard' en gebruik deze activiteiten als beloning voor het werk dat je hebt geleverd. Wanneer je doelstellingen hebt behaald, taken hebt volbracht of uitdagingen hebt aangegaan, beloon jezelf dan met een uurtje gamen of ga een avondje uit met vrienden. Leer ontspannende activiteiten te behandelen als beloning, niet als vluchtmiddel.

 

Punten om je zelfvertrouwen te verbeteren

  • Wacht niet op het perfecte moment en focus je op wat je nu kan doen/Onderneem actie!
  • Beeld jezelf in hoe je jouw voelt na het bereiken van een doelstelling. Gebruik dit gevoel als wapen tegen eventuele excuses.
  • Stop met jezelf in twijfel te trekken. Vertrouw in jezelf en ga af op je buikgevoel. Niet proberen is niet weten
  • Zeg vaker 'nee' tegen veeleisende mensen en behandel je tijd als meest kostbare eigenschap
  • Behandel 'escape' activiteiten als beloning voor je hard werk en niet als vluchtmiddel

Tags: verkeerde gewoontes, zelfvertrouwen, zelfzekerheid, verbeteren, uitstelgedrag
Artikel geschreven door: El Jefe.
Publicatie datum: 2017-08-05
Wil jij ook geld verdienen met artikelen schrijven? Meld je direct gratis aan!


dot

Reacties

U reageert als gast. Heeft u een account, log dan eerst in.

Typ de Captcha code over:

Plaats een reactie:


Categorieën

Gezondheid Financieel Elektronica Auto & vervoer Afvallen & dieet Reis & vakantie Internet & computer Wetenschap Relatie & liefde Hobby & werk Recepten Kunst & cultuur Huis & tuin Werkstuk/Essay/opstel Recensies Mijn eigen verhaal Sport Seksualiteit Zwangerschap Dier & natuur Verzorging & mode Opvoeding Feestdagen Overige Nieuws toen en nu Wonderlijk & bizar Verslaving