aanmeld knop
dot

Hoe Mindfulness je leven kan veranderen

Hawaii.jpg
Waarschijnlijk ben je bij dit artikel terecht gekomen omdat je behoefte hebt aan rust en ontspanning in je leven. Maar word je op dit moment onbewust nog meegesleept door de hectiek van alledag en lig je voor je het weet 's avonds weer uitgeput op de bank. In dit artikel leer je wat mindfulness is en hoe mindfulness je leven kan veranderen. Ook krijg je 3 oefeningen die je direct kunt toepassen voor een mindfulness dagelijks leven.

Wat is mindfulness?

Er zijn verschillende definities van mindfulness. De letterlijke betekenis is 'achtzaamheid'. Mindfulness is een gemoedstoestand, waarin je je eigen fysieke ervaringen, gevoelens en gedachten waarneemt, zonder daar direct een oordeel over te hebben. Het wordt ook wel ‘aandachttraining’ genoemd. Door oefening leer je om liefdevol en van een afstand te kijken naar je innerlijke wereld.

 

Hoe word je mindfulness?

Je wordt niet vanzelf mindfulness. In de hectiek van alledag lukt het vaak niet om de rust en tijd te nemen om stil te staan bij jezelf, te ervaren wat er op dat moment in je leeft en wat je op dat moment nodig hebt om goed voor jezelf te zorgen. Hierdoor ren je maar door en ga je onbewust je grens over, waardoor je allerlei lichamelijke en psychische klachten kunt ontwikkelen.  Mindfulness zorgt ervoor dat je stil leert staan bij je innerlijke wereld en leert voelen wat je nodig hebt.

 

Wat is MIndfulness?

Mindfulness een vaardigheid die je leert door veel te oefenen. Je hebt er eigenlijk niets voor nodig, geen speciale ruimte of dure producten, alleen jezelf. Hierdoor kan je mindfulness dus ook op elk moment van de dag toepassen. Als je mindfulness eenmaal in je dagelijks leven hebt geïntegreerd, kan je het je leven lang blijven toepassen. Mindfulness wordt je tweede natuur; een onderdeel van wie je bent.

 

Hoe mindfulness je leven kan veranderen

Door een mindfulness dagelijks leven, sta je meer in het hier en nu. Je leeft bewuster en opmerkzamer en richt je met je volledige aandacht op datgene waar je op dat moment mee bezig bent. Door veel te oefenen wordt dit steeds meer een automatisme en zal je merken dat je je rustiger en meer ontspannen gaat voelen. Ook in stressvolle situaties ben jij in staat om rustig te blijven en observeer je eerst je innerlijke wereld, voordat je reageert. Je voelt je zekerder en krachtiger. Doordat je beter met stressvolle situaties om kunt gaan, houd je meer energie over voor de dingen die écht belangrijk voor je zijn. Mindfulness zorgt ervoor dat je je kunt focussen op de voor jou belangrijke waarden in het leven en vergroot hierdoor je kwaliteit van leven.  

 

3 Simpele oefeningen die je direct kunt toepassen voor een mindfulness Dagelijks Leven

De hieronder beschreven oefeningen kun je direct toepassen om mindfulness in je dagelijks leven te integreren. Als je deze oefeningen regelmatig doet zal je merken dat het steeds makkelijker wordt om de oefeningen toe te passen en zal je je al gauw rustiger en ontspannener gaan voelen.

  • Oefening 1 : Word je bewust van je lichaam

Deze oefening kun je op elk  moment van de dag doen, als je op de bank zit, tijdens het werk of in de auto. Ga met je aandacht naar je lichaam. Voel hoe je zit. Voel je rug tegen de leuning van de stoel, voel je billen op het zitvlak. Voel hoe je voeten de grond raken. Adem rustig in, houd de adem even vast en adem weer langzaam uit. Herhaal dit 3 keer.

  • Oefening 2 : Voer een taak met volledige aandacht uit

Kies vandaag een eenvoudige activiteit uit, die je met je volledige aandacht gaat proberen te doen. Dat kan bijvoorbeeld het tandenpoetsen zijn,  snijden van groenten of eten van een boterham. Probeer je tijdens het uitvoeren van de activiteit volledig te richten op de activiteit. Neem waar wat je voelt, hoort, ruikt, proeft. Als je merkt dat je gedachten afdwalen, merk dit dan liefdevol op en probeer je aandacht weer naar de oefening terug te brengen.

  • Oefening 3: Wachten in het nu

Er zijn waarschijnlijk regelmatig momenten dat je even moet wachten; in de rij bij de supermarkt, in de file, bij de tandarts etc. Gebruik deze momenten om mindfulness te zijn. Neem op die momenten de tijd om stil te staan bij wat je voelt, denkt, hoort en ziet. Kijk om je heen, voel je lichaam. Neem het waar, zonder oordeel, en laat het weer aan je voorbij gaan.

 

Ben jij enthousiast geworden over mindfulness in het dagelijks leven en wil jij je hier verder in ontwikkelen? Een online cursus helpt je met een dagelijks stappenplan om door middel van mindfulness meer rust en minder stress te ervaren in je dagelijks leven. 


Tags: mindfulness, stress, online cursus mindfulness, mindfulness oefeningen
Artikel geschreven door: Heleen.
Publicatie datum: 2018-03-19
Wil jij ook geld verdienen met artikelen schrijven? Meld je direct gratis aan!


dot

Reacties

U reageert als gast. Heeft u een account, log dan eerst in.

Typ de Captcha code over:

Plaats een reactie:


Categorieën

Gezondheid Financieel Elektronica Auto & vervoer Afvallen & dieet Reis & vakantie Internet & computer Wetenschap Relatie & liefde Hobby & werk Recepten Kunst & cultuur Huis & tuin Werkstuk/Essay/opstel Recensies Mijn eigen verhaal Sport Seksualiteit Zwangerschap Dier & natuur Verzorging & mode Opvoeding Feestdagen Overige Nieuws toen en nu Wonderlijk & bizar Verslaving