aanmeld knop
dot

Waarom water drinken zo gezond is

spa.jpg
Je lichaam bestaat voor ongeveer 65% uit water. Het lichaam verliest gedurende de dag vrij veel water. Niet alleen via urine en zweet, maar ook door natuurlijke lichaamsfuncties zoals ademhalen. Drink voldoende water en drink dit dagelijks om uitdroging te voorkomen.

Hoeveel water moet je drinken?

Er zijn verschillende meningen over de dagelijkse waterconsumptie voor mensen. Gezondheidsdeskundigen bevelen meestal zon 2,5 liter per dag aan. Sommige deskundigen zijn echter van mening dat je de hele dag door regelmatig water moet drinken, ook als je geen dorst hebt. Zoals met mensen altijd het geval is, hangt dit af van het individu. Veel factoren (interne en externe) beïnvloeden uiteindelijk de hoeveelheid water die nodig is. Het is dan ook geen vast gegeven hoeveel water per dag de perfecte hoeveelheid is maar er is gelukkig best veel informatie online te vinden hierover.

 

Voordelen van genoeg water drinken

Water drinken brengt verschillende voordelen met zich mee. Zo Voorziet het je cellen van voedingsstoffen en zuurstof en voorkomt het constipatie. Daarnaast normaliseert het de bloeddruk, zorgt het voor een stabiele hartslag en beschermt het je organen en weefsel. Ook helpt bij het verteren van voedsel, het regelen van de lichaamstemperatuur en is het natuurlijk geen erg lekker!

 

Kun je ook iets anders dan water drinken?

Water is niet het enige dat je gehydrateerd houdt. Alle dranken dragen bij aan je dagelijkse behoefte. Het is een mythe dat cafeïne houdende of gedehydrateerde dranken je uitdrogen omdat je erdoor moet plassen. Dat is wel zo, maar gedurende de dag levert het watergehalte van deze dranken nog steeds een positieve netto bijdrage aan de totale waterinname.

 

Natuurlijk zijn er vele redenen waarom water nog steeds de beste optie is. Bedenk dat zoete dranken kunnen leiden tot gewichtstoename, waardoor je een groter risico loopt op het ontwikkelen van ziektes zoals diabetes. Te veel cafeïne kan je tevens ook nog nerveus en slaperig maken. Ook de inname van alcohol moet worden beperkt, aangezien dit negatieve gevolgen kan hebben voor je vochtpeil.

 

Kun je er gewicht door verliezen?

Je vraagt je dus misschien af welke rol water precies kan spelen bij het beheersen van je gewicht en dan met name om gewicht te verliezen. Zoals altijd kan het vinden van antwoorden in wetenschappelijk onderzoek helpen. Uit een recente studie bleek dat zwaarlijvige diëtisten die voor elke maaltijd twee glazen water dronken, in drie maanden tijd gemiddeld 5 pond meer afvielen dan niet drinkende diëtisten. Mensen die water drinken behielden ook een jaar later hun gewicht. Het is nog niet bekend hoe dit precies werkt.

 

Vermindert water drinken het hongergevoel?

Wat de reden ook is, water drinken kan de sleutel zijn tot het beheersen van je hunkeren naar eten, het verminderen van honger en uiteindelijk het verliezen van ongewenst gewicht.


Tags: water drinken, hoeveel water, water per dag, is water gezond
Artikel geschreven door: Emma9009.
Publicatie datum: 2021-10-03
Wil jij ook geld verdienen met artikelen schrijven? Meld je direct gratis aan!


dot

Reacties

U reageert als gast. Heeft u een account, log dan eerst in.

Typ de Captcha code over:

Plaats een reactie:


Categorieën

Gezondheid Financieel Elektronica Auto & vervoer Afvallen & dieet Reis & vakantie Internet & computer Wetenschap Relatie & liefde Hobby & werk Recepten Kunst & cultuur Huis & tuin Werkstuk/Essay/opstel Recensies Mijn eigen verhaal Sport Seksualiteit Zwangerschap Dier & natuur Verzorging & mode Opvoeding Feestdagen Overige Nieuws toen en nu Wonderlijk & bizar Verslaving