aanmeld knop
dot

KNAB FIDOR & SIMPLE

index.jpg
Online banking: meer dan een fris frontje op een krakende achterkant. Knab is live als 'nieuwe' bank van AEGON. Misschien goed om Knab eens tegen de meetlat te leggen: Fidor.de is een succesvolle Duitse vernieuwer als online bank en Simple doet hetzelfde in de US. Wat zijn de verschillen?

Knab, een nieuwe bank?

20 september 2012 ging Knab live; een nieuwe bank die de boel omdraait en de K van klant voorop zet. En ja; Knab is 'bank' achterstevoren. Het is duidelijk dat Knab niet te veel geïnvesteerd heeft in een marketingbureau.

 

Knab is Aegon bank achterstevoren

Het eerste dat opvalt als je 'www.knab.nl' intikt is dat je in je browser ziet staan 'Knab (Aegon Bank N.V.)' Meteen weet je dat Knab een nieuw initiatief is van bank/verzekeraar Aegon. Op zich niets mis mee; ook Aegon moet met haar tijd mee en heeft imago technisch wel wat goed te maken dus een nieuw label is geen slecht idee.

 

Knab duur

Het tweede dat opvalt is dat direct duidelijk is dat er ook kosten zijn verbonden aan deze bank; 15 euro per maand. Dit om misverstanden te voorkomen en er op te wijzen dat er 'geen verborgen kosten' zijn. Een rondgang langs de commentaren op Twitter, Facebook en in de online columns/blogs leert dat de hoge maandelijkse kosten in combinatie met de lage geboden rente gelijk in verband wordt gebracht met een mogelijk interessant verdien model voor Aegon. Door de bank genomen zijn bijna alle commentaren lovend over meer keuze in bank-land. Maar betekend Knab een nieuwe keuze of kies je zo Aegon bank in een ander jasje?

 

Energieke oprichter

Wie Knab zegt, zegt ook meteen René Frijters; haar energieke oprichter en tevens de oud directeur en mede oprichter van Alex. En als je goed kijkt zie je tussen Alex en Knab verrassende overeenkomsten; zowel Alex als Knab leunen voor de banklicentie op een andere partij; Alex leunde o.a. op de Rabobank en momenteel op Binck voor haar banklicentie en Knab nu op Aegon. Zowel Alex als Knab hebben een moeder die dus een behoorlijke vinger in de pap heeft. Een intrigerende vraag is waarom Rene Frijters en co. nu met hun idee bij Aegon hebben aangeklopt en niet via investeerders en investeringsmaatschappijen? Een Europese banklicentie had dan uitkomst kunnen bieden of bijvoorbeeld het overnemen van een 'lege' banklicentie. Een groot voordeel van deze route is grote onafhankelijkheid maar wellicht grote persoonlijke financiële risico's voor de oprichters ten opzichte van een 'veilige' zak geld van Aegon.

 

Is Knab anders?

Alle uittingen van Knab in de media geven de indruk dat Knab echt de zaken anders aan gaat pakken en echt anders is dan de andere banken. Misschien moeten we Knab dan in eerste instantie vergelijken met de ander banken als de Rabobank, ING en ABN Amro. Los van de door Knab aangehaalde 'verborgen kosten'  biedt Knab een vrij lage rente en rekent ze vrij hoge kosten (15 euro per maand) voor haar diensten. De financiële planningssoftware die Figlo aanlevert bieden eigenlijk een vrij vergelijkbaar pallet aan mogelijkheden zoals Figlo ook aan b.v. ABN Amro levert. Ook als je naar de app kijkt zie je een frisse vormgeving maar de gelauwerde app van ABN Amro (gemaakt door Icemobile) is ook heel erg goed.. en was er al. Met een vrij kritische blik kun je zeggen dat zowel qua techniek en 'waar voor je geld' er geen schokkende verschillen zijn anders dan persoonlijke voorkeuren. Positief gesteld kun je ook zeggen dat Aegon met Knab in een 'klab' een banklabel in huis heeft dat minstens net zo goed is als ING, ABN en Rabobank. En de enthousiaste René Frijters aanhorende geloof ik zeker dat de klant in de watten gelegd gaat worden bij Knab.

 

Fidor.de Simple.com

Wat nu als we de lat eens wat hoger leggen en Knab eens met de grote vernieuwers in de bancaire wereld gaan vergelijken? In Duitsland is het Fidor.de die voorop loopt en in de US kijk ik vooral naar Simple.com.

  • Fidor heeft in 2009 haar (eigen) banklicentie verkregen; recht midden in de crisis. Fidor staat zich voor als een bank waarbij je samen met je vrienden bankiert. Die vrienden zijn niet alleen mede klant maar ook mede eigenaar en mede bankier; crowdsourcing staat aan de wieg van Fidor. En Fidor is uitermate actief op Facebook en Twitter om nieuwe ideeën te delen en zelfs stapsgewijs te implementeren; je hebt echt het gevoel dat je mee bouwt aan een bank. Slim is dat Facebook en Twitter echt in hun kracht wordt ingezet; geen flauwe eenrichtingsblogjes op hun website waar niemand naar kijkt (Knab!) En bij iedere 1000 'likes' op facebook gaat de rente op de betaalrekening omhoog! Verder kun je denken aan een prepaid creditcard, geld overmaken via een email linkje; allemaal ideeën vanuit de community en 'direct' geïmplementeerd. Nog een groot voordeel van haar crowdsourcing aanpak is dat ook 'onder de motorkap' met de betere mensen wordt samengewerkt; specialisten die als een zzp community er voor zorgen dat er geen traditionele 'backoffice' pakketten piepend en krakend de boel belemmeren (want: de grote klanten van deze logge software producten zijn oude, stugge financiële instellingen die niet op 'moderne fratsen' zitten te wachten en al zeker niet in het tempo dat Fidor wil). Kortom: erg geslaagd! Frisse mensen en een eigen banklicentie.
  • Simple.com (voorheen Bank Simple) volgt in grote lijnen Fidor; nieuwe aanpak gestoeld op echt nieuwe IT techniek. Opmerkelijk is dat Simple helemaal klaar staat om de Amerikaanse markt te bestormen als 100% online bank samen met haar vele zeer fanatieke medebouwers en dat deze aanpak een investering van nog geen 14 miljoen US dollar heeft gekost! Als je dan naar Knab kijkt en verneemt in de pers dat Aegon 'enkele tientallen miljoenen' er in heeft gepompt dan weet je dat dit geld voornamelijk in dure consultants en traditionele (dus dure) IT software is gaan zitten. Het grote verschil is natuurlijk ook dat zonder een grote zak geld van een moederbedrijf deze twee vernieuwers echt alles uit de kast hebben moeten trekken om haar geld zo efficiënt mogelijk te besteden. Dus geen dure consultants die een peperduur stukje software komen implementeren met veel maatwerk en een nog hogere rekening maar via een crowdsourcing aanpak een netwerk van specialisten mee laten bouwen aan een compleet nieuw platform in ruil voor een stukje eigenaarschap en trots om mee te werken aan een revolutie.

Conclusie

Al met al mag de conclusie worden getrokken dat Knab de vergelijking met de ABN, ING en Rabobank kan doorstaan maar dat het predicaat 'revolutionair nieuw concept' nog niet van toepassing is. Daarvoor is de afstand tussen de Fidor & Simple en Knab gewoonweg nog te groot. Waar Knab ook nog wat aan mag werken is serieus te leren omgaan met criticasters. Zeg nu maar gewoon hardop dat deze bank bedoeld is voor mensen met veel (meer dan 50.000 euro op de bank) geld en een hoog (tenminste 2x modaal) inkomen, zeg nu gewoon hardop dat dit Aegon label zich een plekje naast Aegon Bank (prijsstunter) aanmeet. Probeer nu inderdaad te leren van de klanten, probeer niet alleen in dialoog te gaan maar probeer eens echt op een '2.0' manier ze erbij te betrekken; denk eens aan een bankrekening voor de hele straat waarin je woont voor het buurtfeest, een 'idee van de maand' of een 'goed doel van de maand', misschien punten verdienen voor het aandragen van goede ideeën die je kunt verzilveren voor o.a. meer rente; wees creatief!


Tags: Knab, Simple, Fidor, online banking, banking revolution, bank 2.0, bank 3.0
Bronnen: wikipedia
Artikel geschreven door: Norm_nl.
Publicatie datum: 2012-09-30
Wil jij ook geld verdienen met artikelen schrijven? Meld je direct gratis aan!


dot

Reacties

gast - 2013-03-20 00:02:48  
Er wordt de suggestie gewekt dat voor 15 euro per maand alles inclusief is en dat andere banken verborgen kosten hanteren. Ik betwist dit. Ook bij knab betaal je additionele kosten voor vermogensbeheer en zijn er aan en verkoopkosten voor beleggingen. Knab geeft deze aan op hun site maar dat is ook zo bij abn etc. .knab zou juist goedkoper moeten zijn aangezien er geen kantorennetwerk is en het gebruik maakt van de geldautomaat van de gevestigde banken. Er wordt in het artikel met geen woord gerept over het DSB verleden van de heer Frijters. Als je je bij zo'n club aansluit dan is het enige doel zakkenvullen ten koste van de klant. Tenzij je het verdienmodel van DSB niet hebt kunnen doorgronden maar dan ben je ook niet de juiste man om een bank op te zetten. Daarnaast is de reputatie van Aegon ook niet je van het, als het gaat om het klantbelang. Domme consumenten hebben de neiging snel te vergeten en dat is hopelijk de redding van KnabReageer
gast - 2013-03-14 23:03:57  
Oei! Dus voor de modaal verdienende Nederlander is er niets te halen bij Knab. Waarom zijn ze zo elitair? Online is toch juist laagdrempelig en goedkoop (geen dure kantoren)?Reageer
gast - 2013-02-28 21:15:51  
Ik heb begrepen dat de klantenservice van Knab behoorlijk goed is. Je zou Knab eens kunnen uitproberen. Aan de andere kant, de focus is wel op twee/grootverdieners.Reageer
gast - 2013-02-28 11:28:02  
Duidelijke uiteenzetting. Wat is nu het grootste verschil tussen Knab en ABN-Amro? Als klant ben ik best tevreden met de ABN.Reageer
gast - 2013-02-26 21:25:22  
Mooie verhalen van knab inderdaad. Waarom gaan ze niet los van Aegon?Reageer
gast - 2013-01-27 00:04:31  
Helder verhaal. Aegon dus.Reageer
gast - 2013-01-25 16:39:50  
Een financieel dagboek / digitaal huishoudboekje is niet hetzelfde als de financiele planning! Figlo kan op meerdere manieren worden ingezet; bij KNAB is dit veel uitgebreider.Reageer
Norm_nl - 2012-09-30 21:20:47  
http://www.figlo.com/nl/referenties_en_case_studies/case-studies/abn-amro-financieel-dagboek ABN AMRO Financieel Dagboek Ruim 2000 nieuwe gebruikers per dag voor het digitale huishoudboekje van ABN AMRO Klanten van ABN AMRO kunnen gebruik maken van het Financieel Dagboek, het digitale huishoudboekje van de bank. Het Financieel Dagboek is een online dienst waarbij dagelijks alle inkomsten en uitgaven automatisch, in de beveiligde omgeving van internet bankieren, in een digitaal overzicht worden gezet. Voor ABN AMRO was het een uitdaging om een nieuwe infrastructuur neer te zetten en de business logica van Figlo’s online huishoudboekje te implementeren binnen de omgeving van Internet Bankieren. Resultaten Binnen anderhalve maand hadden 80.000 gebruikers zich al aangemeld. Per dag komen hier ongeveer 2000 gebruikers bij. De doelstelling is om binnen drie jaar 700.000 gebruikers te hebben. Zoals het nu gaat, gaan we die doelstelling zeker halen. Ook de reacties van klanten zijn zeer positief, men is blij met het overzicht dat het Financieel Dagboek hen geeft in hun inkomsten en uitgaven. Ook de user interface en de grafieken worden goed ontvangen. ... is dat 5.000 euro waard? Zo ja, graag doneren aan Tjommie Foundation.Reageer
Rene Frijters - 2012-09-30 12:56:20  
Beste Norm, Je conclusie dat Knab niet voor iedereen is klopt. Wij richten ons op klanten die bij de grootbanken tot de categorie preferred / personal / private banking behoren. Met de conclusie dat Knab niet revolutionair kan ik me niet vinden. Zal je uitleggen waarom: 1) met Knab Live hebben we een social media platform ontwikkeld waarmee we een nauwe dialoog met de klant aangaan en kennis delen (we geloven in wishdom of the crowd). Ik ken in NL geen bank die dat doet! 2) onze tools om een financieel plan te maken zijn uniek en vindt je bij geen enkel andere bank in Nederland. banken denken vanuit producten en regels en niet vanuit jouw financiele situatie; kom bij me langs en laat me de tools zien die ABN/ING of Rabo (of welke bank dan ook) op het gebied van online financiele planning. Als je daarin slaagt krijg je van mij 5.000 euro! 3) ons verdienmodel is heel duidelijk. 15 euro per maand. wijs mij een bank aan die jou echt helpt slimmer om te gaan met je geld en niet veel geld aan jou verdiend omdat je dat niet doet. Kom langs en verdiep je nu eens echt in Knab. Je zult versteld staan! Gr. ReneReageer
U reageert als gast. Heeft u een account, log dan eerst in.

Typ de Captcha code over:

Plaats een reactie:


Categorieën

Gezondheid Financieel Elektronica Auto & vervoer Afvallen & dieet Reis & vakantie Internet & computer Wetenschap Relatie & liefde Hobby & werk Recepten Kunst & cultuur Huis & tuin Werkstuk/Essay/opstel Recensies Mijn eigen verhaal Sport Seksualiteit Zwangerschap Dier & natuur Verzorging & mode Opvoeding Feestdagen Overige Nieuws toen en nu Wonderlijk & bizar Verslaving