aanmeld knop
dot

Zijn lichtere auto’s echt beter voor het milieu?

logo-tekst.jpeg
Lichtere auto’s zijn beter voor het milieu en voor uw portemonnee, hoewel ook de leeftijd, de accessoires en het productieproces van het voertuig een rol spelen.

Recentere gebeurtenissen zijn altijd lastiger te duiden dan zaken die wat langer geleden plaatsvonden. Op tv en in het uitgaansleven stikt het bijvoorbeeld van de sixties-, seventies- en eighties-avonden, maar voor de “noughties” of “zeroes” is betrekkelijk minder enthousiasme. Misschien komt dat omdat er ook minder nostalgie voor die tijd is, of omdat we deze tien jaar toch eerder met politiek associëren. Het was tenslotte de tijd van 11 september en de moord op Pim Fortuyn.

 

Hummer

Qua auto’s schiet meteen een woord binnen als het gaat over de late jaren negentig en het begin van het nieuwe millennium: de SUV. Terreinwagens waren er al langer, maar toen in Amerika de “human vehicles” (wat werd verbasterd tot “humvee” en later tot Hummer) van het leger beschikbaar werden voor consumenten was het hek van de dam. Arnold Schwarzenegger had er een, Sarah Palin had er een, en u, de Nederlandse consument, wilde er ook een (of iets wat erop lijkt).

 

SUV, slecht voor het milieu?

Voor voorstanders is de SUV de ideale auto, want hij is mooi, stoer en betrouwbaar. Tegenstanders vrezen echter voor extra milieuvervuiling en spreken minachtend over een ‘PC Hooft-trekker’. En dus duurde het niet lang voordat groene partijen en stadsbesturen maatregelen voorstelden om deze auto’s extra te belasten of zelfs uit de binnenstad te weren. De vraag blijft of het echter altijd zo helder is dat grote auto’s slecht en kleine auto’s goed voor het milieu zijn.

 

Het gewicht van een auto

De opkomst van forse auto’s is daadwerkelijk terug te vinden in statistieken. In 1988 woog de gemiddelde auto 900 kilo, terwijl dat tien jaar later met gemiddeld 200 kilo (!) was gestegen. In 2012 weegt de gemiddelde auto weer een bescheiden 1000 kilo. En in de kern is dat voor het milieu een goede zaak: zware auto’s hebben zware motoren, en omdat er voor een auto met een grotere massa meer energie nodig is om hem te versnellen en af te remmen, hebben ze per kilometer meer brandstof nodig. Bovendien komt er, dankzij die honderden kilo’s extra materiaal die op en aan de zwaardere auto’s zit, uiteindelijk aanzienlijk meer CO2 vrij bij productie, transport en afschrijving van de auto. Tot zover de theorie.

 

In de praktijk spelen er nog een paar andere zaken. Ten eerste zijn auto’s die voor 2001 werden geproduceerd veel slechter voor het milieu dan nieuwere auto’s. Mogelijk zit er dus weinig verschil tussen een aftandse, kleine bolide en een relatief nieuwe 4x4. Ten tweede zijn alle energielabels, marketingbeloftes en goedbedoelde adviezen gebaseerd op de standaardconfiguratie van de auto, en kan het gewicht van extra accessoires en meegezeulde bagage de auto stukken minder zuinig maken.

 

Ten slotte is, zoals al eerder werd vermeld, de milieuvriendelijkheid van de auto niet alleen afhankelijk van het verbruik, maar ook van het productieproces. Veel autofabrikanten zien dat consumenten voor lichter kiezen, en investeren dus in lichtere materialen zoals aluminium en magnesium. Daarbij wordt echter niet per definitie gelet op milieuvriendelijkheid, maar zijn vooral gewicht en innovatie een doorslaggevende factor.

 

Lichte auto, beter voor het milieu

Het komt er dus op neer dat een lichte, relatief nieuwe auto zonder al te veel extra’s het beste is voor het milieu. Deze informatie is overigens ook financieel gezien interessant, want naast de besparing in brandstof, betaalt u voor een lichte auto ook minder wegenbelasting. En zo houdt u in het budget voor transport meer geld over voor onderhoud en kunt u wel direct die autoruit vervangen als er een sterretje in zit.


Tags: autoruit, auto, milieu, autofabrikant, autoproductie, wagen, voorruit, windscherm
Artikel geschreven door: carglassnl.
Publicatie datum: 2012-11-20
Wil jij ook geld verdienen met artikelen schrijven? Meld je direct gratis aan!


dot

Reacties

U reageert als gast. Heeft u een account, log dan eerst in.

Typ de Captcha code over:

Plaats een reactie:


Categorieën

Gezondheid Financieel Elektronica Auto & vervoer Afvallen & dieet Reis & vakantie Internet & computer Wetenschap Relatie & liefde Hobby & werk Recepten Kunst & cultuur Huis & tuin Werkstuk/Essay/opstel Recensies Mijn eigen verhaal Sport Seksualiteit Zwangerschap Dier & natuur Verzorging & mode Opvoeding Feestdagen Overige Nieuws toen en nu Wonderlijk & bizar Verslaving