Godverdomse Dagen op een Godverdomse Bol, recensie

Godverdomse Dagen op een Godverdomse Bol, is een boek van de schrijver Dimitri Verhulst. Dit boek is saai en langdradig, en moeilijk om doorheen te komen. De humor is naar mijn smaak ook nogal matig. Het taalgebruik is soms wel interessant maar gaat toch ook wel vervelen.

Het verhaal van Godverdsomse dagen op een Godverdomse bol, wankelt aan alle kanten. Het is niets nieuws want het is gewoon een soort uitgekauwd stuk geschiedenis. Er is geen verhaallijn en de schrijver heeft geprobeerd iets aparts te doen, maar hij doet dat door iets opnieuw te doen. Dat is mijn mening. Ik zou dit boek dan ook echt aan niemand aanraden.

Genre:

‘Godverdomse dagen op een godverdomse bol’ is naar mijn idee niet eenvoudig in een genre in te delen. De schrijver geeft in Vlaams Nederlands zijn kritische mening over de mensheid. Het boek leest niet als een roman maar meer als een opsomming van de geschiedenis. Het lijkt ook wel wat op een heel langdradig opstel.

Titelverklaring:

Godverdomse dagen op een godverdomse bol’ is een titel waaruit blijkt dat de schrijver heel kritisch denkt over mensen, die hij eigenlijk als een soort dieren lijkt te zien. Het vloeken in de titel lijkt wel de woede van de schrijver uit te drukken.

Hoofdpersonen:

Er komen geen echte hoofdpersonen in het boek voor, het gaat meer over alle mensen en vooral over de geschiedenis van mensen. In het begin worden mensen ’t genoemd. ’t Doet dit en ’t doet dat… Sommige stukjes doen een beetje aan de Bijbel denken zoals Adam en Eva beginnen als eerste mensen, maar in dit boek noemt de schrijver de eerste mensen dan teef en reu. Het hele boek door beschrijft hij mensen als vieze wezens die niets anders doen dan geweldpleging, hun lusten bevredigen en elkaar en alles om hen heen doodmaken. Dat is soms lachwekkend want natuurlijk is het in het leven ook eigenlijk wel zo gegaan maar het is tegelijkertijd ook heel beperkt, alsof de schrijver het niet anders kan zien dan zo en alsof mensen geen andere kanten hebben dan dierlijke. De hoofdpersonen in dit boek zijn mensen die eigenlijk slimme dieren zijn.

Plaats waar het verhaal zich afspeelt:

Het verhaal speelt zich af op aarde, vanaf de oerknal (heelal). Verder over de aarde verspreidt zoals mensen zich door de geschiedenis over de aarde verspreidt hebben naar allerlei gebieden. (Mijn mening: Omdat het vanuit de blik van de schrijver wordt geschreven vind ik eigenlijk ook dat het verhaal zich voor een deel in zijn eigen hoofd afspeelt.)

Tijd waarin het zich afspeelt:

Vanaf de oertijd waarin het eerste leven ontstond tot aan de moderne tijd.

Samenvatting:

Het boek begint met een soort bijbelachtige vertelling over hoe het leven uit het water komt en op de aarde kruipt. Mensen in het boek hebben geen persoonlijk karakter. Het zijn gewoon levende wezens waar over geschreven wordt en ze planten zich voort en verspreiden zich over de aarde.De man jaagt en de vrouw krijgt de kinderen. De man noemt de schrijver steeds een reu en de vrouw noemt hij teef. De mens wordt steeds gezien als een dierlijk wezen wat alleen bezig is met voortplanten en overleven en territorium winnen en die soort dingen. Gewoon zoals dieren het ook doen, en ook wel zoals mensen zich ontwikkeld hebben. De eerste mensen in het boek planten zich verder voort en er komen dus steeds meer mensen en ze voeren ook oorlogjes, ze ontdekken taal en ze gaan van dieren die ze doodmaken ook de huid en de botten gebruiken. Ze bouwen dorpen met tenten en hutten en ze maken potten en pannen om te kunnen koken. Ze maken kennis met landbouw, vuur en koken, en de mensen gaan in goden geloven. De goden worden vereerd. In de loop van de geschiedenis wordt de maatschappij steeds verder ontwikkeld. Steeds zie je in het boek de geschiedenis van de mensheid terug op allerlei gebied, zoals ontwikkeling van de mens maar ook religies en modernere zaken zoals de atoombom et cetera.  Ook bekende figuren zoals Jezus en de paus komen erin voor. De schrijver houdt lezers eigenlijk een spiegel voor waarin al vaker gekeken is. Dit is wie we zijn: zielenpoten, slimme dieren, die nog steeds goden nodig hebben om het leven te verdragen, maar die er eigenlijk een rotzootje van maken… Losers. Het is geen verhaal maar een beschrijving van de geschiedenis van de mensheid, en de schrijver wil laten zien dat de mens er maar een potje van maakt. Ook het geloof in goden zorgt voor oorlogen en strijd om het gelijk. In het boek komen alle dingen aan bod die de geschiedenis in het echt ook beïnvloed hebben, zoals religies, wiskunde, kennis, macht, oorlogen en slavernij, geneeskunde en ziektes, de uitvindingen en uitvindingen van wapens, bloed vergieten in oorlogen en haat en jaloezie, de beide wereldoorlogen, en de atoombommen op Japan. De schrijver houdt een beetje de tijd bij alsof hij gelooft in een definitief einde van de mensheid. Zo schrijft hij dat de atoombommen op Japan om 8.15 uur zijn gegooid. Zo brengt de schrijver ons vanaf de oermens die een soort dier is, naar de moderne mens met afschuwelijke bommen.

Thema of diepere bedoeling van het boek:

De mens is volgens de schrijver een plaag op de aarde. De mens wil alles naar zijn eigen hand zetten gewoon uit egoïsme. De mensen hebben door de geschiedenis heen laten zien dat het gevaarlijke intelligente dieren zijn die zich uitbreiden als een soort plaag. De diepere bedoeling is niet zo duidelijk. De schrijver wil ons laten zien dat we alles kapot maken maar wisten we dat al niet?

De auteur:

Dimitri Verhulst werd op 2 oktober 1972 geboren in België. Zijn eerste boek heette Assevrijdag, het werd uitgegeven in 1992. Daarna schreef hij nog tientallen boeken en hij kreeg ook verschillende literaire prijzen. Met zijn boek ‘Godverdomse dagen op een godverdomse bol,’ won hij de Libris Literatuur Prijs. Dimitri Verhulst schrijft ook gedichten en columns.

Mijn mening:

Ik vind het boek vaak ver gezocht en de geschiedenis loopt nogal door elkaar heen. Hij maakt veel gebruik van beeldspraak waardoor het nogal vermoeiend lezen is. Er wordt ook zo vaak benadrukt dat de mens dierlijk is dat dit feit saai wordt. Dat mensen dierlijk zijn is immers niks nieuws. Hij vervalt vaak in herhalingen en de verhaallijn ontbreekt omdat hij in feite alleen maar de geschiedenis van de mensheid met zijn eigen woorden samenvat.

Copywriter worden? Hoe word je tekstschrijver?
Journalistiek. Hoe word je journalist?
Schrijfcursus