Turks Fruit, recensie boek van Jan Wolkers

Turks Fruit is van de beroemdste boeken van Jan Wolkers. Het is de vertelling van een liefdesverhaal tussen een man en een vrouw. Olga heeft rood haar en heeft sproetjes. De ik-persoon in het verhaal is Jan Wolkers zelf, hij is kunstenaar in deze autobiografische roman.

Jan Wolkers werd in Oegstgeest geboren op 26 oktober 1925 en hij overleed te Westermient, op 19 oktober 2007. Hij was niet alleen schrijver, maar ook beeldend kunstenaar. Zijn jeugd was niet gemakkelijk. Zijn ouders waren heel gelovig (gereformeerd) en daardoor waren ze veel te streng voor hun kinderen. Dit heeft veel invloed op zijn leven gehad en ook op zijn schrijfwerk. Hij werd naar de MULO gestuurd maar werd er weer vanaf gestuurd omdat hij slechte cijfers haalde. Hij heeft allerlei baantjes gehad voordat hij schrijver werd. Toen het oorlog werd heeft hij ondergedoken gezeten. Hij had een speciale band met zijn oudste broer die in 1944 aan TBC overleed. De dood van zijn broer heeft veel invloed op zijn leven gehad. Toen de oorlog voorbij was ging hij in Den Haag, Salzburg Amsterdam, beeldhouwkunst studeren. Zijn bekendste beeldhouwwerk is Het Auschwitz monument in Amsterdam. Hij debuteerde in 1961 met de verhalenbundel Serpentina’s Petticoat. Een jaar later in 1962 kwam zijn eerste roman uit, die heet(te) Kort Amerikaans. In zijn boeken keren bepaalde dingen steeds terug, zoals geloof, liefde, seks, dood, en wreedheid. Er zit veel humor in zijn boeken, maar ook verdriet. Zijn manier van schrijven is helder.

Turks Fruit

In een radio interview heeft Jan Wolkers eens gezegd dat Turks Fruit wel een waar gebeurd verhaal is, maar dat het karakter van zijn grote liefde Olga uit Turks Fruit, samengesteld is uit meerdere vrouwen waar hij van gehouden heeft. Daarom zijn er meerdere ex-liefdes van Jan Wolkers, die zichzelf in het verhaal herkennen. Het boek is nog steeds te verkrijgen, ook als e-book. Bekijk alle boeken van: Jan Wolkers

Wat is Turks Fruit?

Turks Fruit is een soort snoep. In het boek eet Olga Turks Fruit in het ziekenhuis. Turks Fruit is zacht en zoet. Het was het enige wat ze nog kon eten. Ik denk dat Jan Wolkers dus vindt dat Turks Fruit een dubbele betekenis heeft voor hem. Olga was voor hem denk ik ook zacht en zoet omdat hij zo verliefd op haar was.

Samenvatting van het boek

Vanaf het begin af aan is het boek interessant. Aan het begin van het boek heeft de ik-figuur vreselijke liefdesverdriet want Olga heeft hem verlaten voor een andere man. Hij noemt haar soms ‘mijn rode Olga’ omdat ze rood haar heeft. Zijn hele huis is vervuild en hij ligt de hele dag op bed over Olga te fantaseren. Hij denkt terug aan de vele keren dat ze met elkaar naar bed gingen. Hij fantaseert ook over haar en haar nieuwe vriend. Hij fantaseert hoe hij ze zou willen vermoorden. Daarna gaat het verhaal verder, maar het speelt dan in het verleden want Jan Wolkers vertelt dan hoe hij Olga ontmoet heeft en hoe hun relatie verder is gegaan en hoe het eindigde. De ik-figuur stond op een dag te liften en Olga stopte en bood hem een lift aan. Even later zetten ze de auto aan de kant en gaan met elkaar vrijen. Hij is meteen verliefd op haar. Als ze weer gaan rijden geeft hij haar een jasje wat hij gevonden heeft en dat wil ze aantrekken terwijl ze achter het stuur zit en dan gebeurt er een vreselijk auto-ongeluk. Olga is ernstig gewond en komt in het ziekenhuis terecht. De ik-figuur doet er alles aan om haar weer te zien te krijgen, maar haar moeder wil liever niet dat Olga met hem omgaat. Op den duur lukt het hem toch om haar weer te zien en ze zijn nog steeds verliefd. Kort daarna gaan ze trouwen. De ik-figuur heeft een bloedhekel aan de moeder van Olga, en zij ook aan hem. De vader van Olga is de directeur van Hermes, maar verder een gewone man. Hij heeft wel gevoel voor humor. Het is een grappenmaker. Hij heeft ook een vieze gewoonte: hij peutert in zijn neus en drukt dan snot onderaan zijn stoel. Hij zingt ook vaak mee met de Radetzky mars en dan zingt hij ‘tieten, kont, tieten, kont, tieten, kont, kont, kont…’ De vader van Olga gaat dood en Olga en de ik-figuur vinden dat vreselijk.

De moeder van Olga heeft maar één borst want ze heeft kanker gehad. Toen Olga nog klein was heeft haar moeder tegen Olga gezegd dat Olga haar borst eraf heeft gezogen. In het boek is te merken dat de ik-figuur het dom en gemeen vindt dat ze dat tegen Olga gezegd heeft want Olga wil geen kinderen en ze is bang om in verwachting te raken.

Conflict

Er zitten veel conflicten in deze roman. De ik-figuur is in conflict met alles en iedereen om zich heen, en ook met zichzelf. Ook hebben Olag en hij veel problemen. Olga en de ik-figuur vrijen vaak en op den duur wordt Olga er gek van dat hij steeds met haar naar bed wil. In het boek wordt niet echt duidelijk waarom. Het is haar gewoon te veel. Mogelijk is het voor haar niet fijn. Misschien is ze dan al minder verliefd op hem. Misschien vind ze ook gewoon dat hij te veel met vrijen bezig is. Ook hebben ze weinig geld want de ik-figuur verdiend nog maar weinig met zijn beeldhouwwerk. Olga staat vaak model voor hem, soms dagenlang achter elkaar. Langzaam maar zeker voel je dat hun relatie stukgaat maar de ik-figuur lijkt het niet te zien of niet te willen zien. Op een dag gaat Olga naar een restaurant met haar familie en werknemers uit het bedrijf van haar ouders. Daar ontmoet ze een man die haar erg aantrekkelijk vindt. De ik-figuur gaat ook naar dat restaurant en heeft door dat Olga en die man met elkaar zitten te flirten, dan kots hij al zijn eten uit in het restaurant. Daarna wil Olga hem niet meer zien. Ze laat de ik-figuur weten dat ze wil scheiden en ze gaat weer bij haar ouders wonen. Dan zijn we weer terug bij de eerste hoofdstukken van het boek, waar de ik-figuur liefdesverdriet heeft. Hij is radeloos en heeft nergens meer zin in. Na een tijdje pakt hij de draad van zijn leven wel weer op en vaak neemt hij een andere vrouw mee naar huis waarmee hij naar bed gaat. Hij heeft een plakboek waarin hij dingen van ze inplakt. Van een vrouw knipt hij een lok haar af, van een andere vrouw zelfs een pluk schaamhaar. Al die dingen plakt hij in het boek. Hij houdt nog steeds van Olga en deze vrouwen betekenen eigenlijk niks voor hem. Sommige kwetst hij ook echt. Het kan hem allemaal niks meer schelen. Op een dag is hij in de Bijenkorf en daar komt hij Olga tegen. Ze ziet er heel anders uit. Ze heeft haar rode haar blond geverfd en ze heeft lange gelakte nagels. Hij schrikt ervan hoe ze eruit ziet want ze ziet er ook niet gezond uit. Ze is nog een keer getrouwd geweest en alweer gescheiden. Ze heeft nu een relatie met een Amerikaan met wie ze ook weer wil gaan trouwen.

De ik-figuur en Olga drinken samen wat in de Bijenkorf. Olga doet dan heel raar en overdreven. Ze maakt ruzie met de serveerster en even later gaat ze naar de wc, waar ze flauwvalt. Kort hierna blijkt dat Olga een hersentumor heeft en dat ze geopereerd moet worden. De ik-figuur gaat haar vaak in het ziekenhuis bezoeken. Ze wordt geopereerd en verliest al haar mooie rode haar. Hij koopt dan een rode pruik voor haar. Ook leest hij haar voor. Hij koopt Turks Fruit voor haar, vlak voordat ze doodgaat.

Tijd en plaats

Tijd: Het verhaal is niet chronologisch. De ik-figuur kijkt terug op zijn liefdesrelatie met Olga.

Waar speelt het zich af?

Turks Fruit speelt zich voor een groot deel af in Rotterdam. Soms in Amsterdam. Soms in Alkmaar omdat daar de ouders van Olga wonen.

Mijn mening

Ik vond het een mooi boek wat me ook wel ontroerde. De seksuele beschrijvingen vond ik vaak grappig en niet raar of zo. Ik moest er dan wel om lachen. Ik vind het een echt liefdesverhaal, wat mooi is opgeschreven. Ook vond ik het leuk om de sfeer te proeven van de tijd waarin het boek zich afspeelt. Dit boek gaat over liefde. Dat Olga op het einde dood gaat vond ik verschrikkelijk! Ik vond het zo zielig want ze was juist zo bang om kanker te krijgen en toen kreeg ze het ook nog. Ik vond het heel ontroerend dat de ik-persoon bij haar is als zij doodgaat. Dat ze dan toch weer samen zijn, zeg maar. Het is wel triest dan hun liefde dan voorbij is, maar die liefde is er toch nog, alleen anders. Hij verzorgt haar meer en zorgt dat ze zich veilig voelt. Of zij dan nog van hem houdt vind ik niet duidelijk, maar ik denk het wel. Ik denk dat zij ook wist dat hij de grote liefde van haar leven was geweest. Een erg goed boek.

Opgedragen aan:

In een radio interview heeft Jan Wolkers eens gezegd dat Turks Fruit wel een waar gebeurd verhaal is, maar dat het karakter van zijn grote liefde Olga uit Turks Fruit, samengesteld is uit meerdere vrouwen waar hij van gehouden heeft. Daarom zijn er meerdere ex-liefdes van Jan Wolkers, die zichzelf in het verhaal herkennen.

Titel: Turks Fruit

Schrijver: Jan Wolkers

Genre: Roman, een liefdesverhaal, sterk autobiografisch.