aanmeld knop
dot

Mindful eten. Mindfulnes, hoe eet je mindful?

club-sandwich.jpg
Mindful eten, wat is dat nou eigenlijk? En hoe eet je mindful, en waarom? Mindful eten is niet nieuw, het komt erop neer dat u bewuster leert eten, proeven, genieten, en bewust bent van wat u eet en waarom. Een mentale kwestie.

Om mindful te eten wilt u weten wat u eet, waarom u eet, en u wilt de baas over het eten zijn. Het gaat erom om zo bewust mogelijk te zijn van wat u proeft, ruikt, ziet, doet. Omdat we in een maatschappij leven waar we voortdurend geconfronteerd worden met een overvloed aan voedsel, raken veel mensen het spoor bijster. De helft van de Nederlanders heeft overgewicht, voornamelijk door al dat lekkere eten wat voortdurend binnen handbereik is. We eten ook gemakkelijk, zonder erbij na te denken. Dat is bij mindful eten juist niet het geval. Je leert het eten eerst kennen, met al je zintuigen en je geest, je leert het proeven op de manier zoals je behoort te proeven, en je krijgt controle over het voedsel. Je eet niet meer klakkeloos zonder erbij na te denken. Eten wordt weer leuk, zonder schuldgevoel en zonder kilocalorieën tellen.

 

Mindful eten, is eten zonder angst

Eten lijkt een goede vriend, want het vult je maag, geeft je een gevoel van veiligheid en rijkdom, en het smaakt lekker. Verder wordt eten ook geassocieerd met gezelligheid, status, luxe, succes. Maar er is ook een schaduwzijden aan al deze positieve gevoelens. Te veel eten geeft namelijk stress, angst dat je het eten niet kunt weerstaan, last van overgewicht en schaamte, angst omdat je niet weet hoe je met het grote aanbod van voedsel moet omgaan, angst om te eten om verkeerde redenen, enzovoorts. MIndful eten richt zich op strategieën om vrij te komen van deze negatieve gevoelens en gedachten. Geen angst meer dat het eten en keuzes rondom eten, jou de baas zullen zijn. Heel zinvol zijn deze boeken over mindful eten.

 

Bang voor eten?

Sommige mensen zijn bang voor eten. Dit klinkt misschien raar, maar iedereen met overgewicht of met bijvoorbeeld een eetprobleem, heeft feitelijk angst voor eten. Angst om er dik van te worden of angst om door te schieten in te veel eten. Misschien ben je zelf ook wel bang voor eten, bijvoorbeeld

  • de patatzaak waar je langs moet (angst om te zwichten)
  • de lunchroom met gebakjes en koffie met slagroom
  • feestjes met tafels vol lekkere hapjes
  • bang dat het je vandaag niet lukt om gezond te eten
  • angst dat je verslaafd bent aan eten
  • angst dat je dikker wordt
  • enzovoorts

Eigenlijk kan je niet meer gewoon van angst-eten genieten, want het geeft je stress om te beslissen en achteraf schudgevoel als je meer hebt gegeten dan je van plan was.

 

Tip: Maak eens een lijst van situaties en eten die bij jou dergelijke negatieve gevoelens oproepen. Schrijf erbij waar je bang voor bent, en wat er zou kunnen gebeuren. Door het maken van zo'n lijstje krijg je vaak overzicht over je knagende angsten voor eten.

 

MIndful eten, is met je volle verstand keuzes maken

Om mindful te eten leer je bijvoorbeeld je lievelingseten te weerstaan, of het met mate te verkiezen. Het gaat er steeds om om weer te leren voelend at echt zelf de controle hebt over het eten. Leg op tafel eens tien lekkernijen op borden, de dingen die je het liefste eet, en neem je voor om daar een half uur naar te kijken, er aan te ruiken, er omheen te lopen, maar er niet van te ten. Zie het als een experiment. Schrijf op wat er met je gebeurd. Je zal zien dat het verlangen om het op te eten in een soort van aanvalletjes komt. Er zullen ook momenten zijn dat je dat verlagen helemaal niet voelt of zelfs heel goed kunt weerstaan.

 

Strategieën Mindful eten

Er zijn bij mindful eten echter meerdere strategieën die worden getraind. Namelijk bijvoorbeeld ook:

  • bewust eten (je leert traag te proeven, langzaam te kauwen en heel bewust het eten te beleven)
  • heel bewust naar eten bekijken, er aan ruiken, er over praten, je bewust worden van wat er in je geest en lichaam gebeurt terwijl je het niet opeet
  • welk effect heeft voedsel op je lichaam? (Je leert heel bewust bezig te zijn met welk effect eten op je lichaam en geest heeft. Dit kan positief en negatief zijn)

Lees ook: afvallen met Alli, wetenschappelijk bewezen


Tags: mindful eten, mindfules, mindfulnes, mindful voedsel eten,
Artikel geschreven door: SammyJo.
Publicatie datum: 2012-12-10
Wil jij ook geld verdienen met artikelen schrijven? Meld je direct gratis aan!


dot

Reacties

U reageert als gast. Heeft u een account, log dan eerst in.

Typ de Captcha code over:

Plaats een reactie:


Categorieën

Gezondheid Financieel Elektronica Auto & vervoer Afvallen & dieet Reis & vakantie Internet & computer Wetenschap Relatie & liefde Hobby & werk Recepten Kunst & cultuur Huis & tuin Werkstuk/Essay/opstel Recensies Mijn eigen verhaal Sport Seksualiteit Zwangerschap Dier & natuur Verzorging & mode Opvoeding Feestdagen Overige Nieuws toen en nu Wonderlijk & bizar Verslaving