Oorlogswinter, recensie

De film Oorlogswinter is een verfilming van het gelijknamige boek van Jan Terlouw. Michiel, een jongen van 15 jaar, krijgt gedurende de Hongerwinter van 1944 een brief in het Duits, van een vriend van hem. De persoon aan wie Michiel de brief geven moet, overlijdt. Als Michiel de brief ontcijferd heeft, vind hij een gewonde Engelse soldaat in het bos. Hierdoor komt hij in de problemen.

De Engelse soldaat loopt gevaar en doet een beroep op Michiel om hem te helpen overleven. Michiel helpt hem onderduiken in een soort ondergrondse ruimte in het bos, en hij brengt hem te eten en te drinken. Michiel wil hem wel helpen om naar Engeland te vluchten want als de Duitsers de Engelsman vinden wordt hij waarschijnlijk vermoord. De relatie tussen Michiel en de gewonde soldaat is aan het begin wat stroef, omdat ze elkaar niet durven te vertrouwen, maar op den duur raken ze bevriend.

Oorlog 1940/1945

Het speelt zich af in de winter in de tweede wereldoorlog, de winter voor de bevrijding. Het is ijskoud met veel sneeuw. Daarom heet het verhaal ook Oorlogswinter.

Ook de oudere zus van Michiel ontdekt dat de soldaat in het bos onderduikt. Ze raken eerst bevriend maar worden daarna verliefd op elkaar.

Als ook de rest van de familie van Michiel doorheeft dat Michiel een Engelse soldaat verzorgt en voor de Duitsers verborgen houdt, escaleert het verhaal. Spoedig komt Michiel er achter dat je in oorlogstijd niemand kunt vertrouwen. Zijn oom blijkt met de Duitsers samen te werken en de soldaat wordt daardoor verraden en ontdekt. Een spectaculaire achtervolging is het gevolg. Door de gebeurtenissen die zich snel opvolgen wordt Michiel gedwongen volwassen te denken en hij neemt op een bepaald moment een beslissing, die hij in een gewoon leven nooit genomen zou hebben. Daarna komt de bevrijding snel. Iedereen viert feest, maar Michiel is aangeslagen door de keuzes die hij heeft moeten nemen. Oorlogswinter is een tragische, maar schitterende verfilming van het gelijknamige boek van de schrijver Jan Terlouw.

Producent: Martin Koolman

Tags: oorlogswinter, recensie, film, oorlog
Artikel geschreven door: Meander.