aanmeld knop
dot

Je bloedsomloop verbeteren zonder geneesmiddelen

liefdesverdriet2.jpg
Heb je het vaak koud en heb je in de eerste plaats koude voeten en handen. Dan is de kans groot dat je te kampen hebt met een slechte bloedsomloop. Een gebrekkige bloedsomloop heeft ongetwijfeld een nadelige invloed op je lichamelijke gezondheid. Het is een belangrijke oorzaak van levensbedreigende hart- en vaatziekten.

Je kan zelfs zonder het gebruik van geneesmiddelen je bloedsomloop sterk verbeteren. Dat kan op de eerste plaats met een aangepaste voeding, gecombineerd met voldoende lichaamsbeweging. Uiteraard wel alleen als je arts het een goed idee vindt. Lees ook hoe trombosebeen te voorkomen.

 

Basis goede gezondheid

Een goede bloedsomloop vormt de basis van een goede gezondheid. Om goed te kunnen functioneren heeft je lichaam bepaalde vetten en voldoende eiwitten, suikers, mineralen en vitamines nodig. Je kan veel aandacht hebben voor gezonde voeding en gezond eten, maar als gezonde voedingsstoffen niet benut worden heb je een probleem en krijg je uiteindelijk met gezondheidsklachten maken. Het is een gezonde en efficiënte bloedsomloop die instaat voor het transport van al die voedingsstoffen langs de verschillende organen van je lichaam. Overgewicht is slecht voor je gezondheid dus vet verbranden is belangrijk. 

 

Belangrijke transportfunctie

Je bloed en bloedsomloop vervullen dus een belangrijke transportfunctie van onder meer alle belangrijke voedingsstoffen (vetten, eiwitten, suikers et cetera.) maar zeker ook van afvalstoffen, hormonen, zuurstof en andere stoffen. Kamp je met een gebrekkige doorbloeding dan krijgen je weefsels onvoldoende voedingsstoffen en zuurstof en blijven daarnaast opgescheept met een teveel aan afvalstoffen en koolzuurgas dat als gevolg van een ontoereikende bloedsomloop niet tijdig worden afgevoerd.

 

Symptomen slechte bloedsomloop

Je herkent zo’n slechte bloedsomloop aan koude handen en voeten, een bleek of grauw gelaat, aan een onregelmatige hartslag, aan tintelingen in je ledematen, een branderig gevoel in handen en/of voeten, maar ook kortademigheid, een slecht geheugen, zware benen, en een ernstig tekort aan energie kunnen voorkomen. Herken je twee van deze symptomen, dan is de kans niet denkbeeldig dat je slachtoffer bent van een gebrekkige doorbloeding. Rokers hebben vaker en eerder last van deze klachten. Neem altijd contact op met je huisarts als je gezondheidsklachten hebt.

 

Ongezonde voeding en gebrek aan beweging

Ongezonde voeding, ongezonde levenswijze zoals o.a. roken, en gebrek aan voldoende lichaamsbeweging zijn er verantwoordelijk voor dat in onze westerse samenleving velen met een slechte bloedsomloop te kampen hebben. Voldoende lichaamsbeweging is vaak een eerste vereiste voor een gezonde bloedsomloop. Wanneer we bewegen stroomt er naast bloed ook allerlei lichaamsvocht en lymfevocht door ons lichaam. Je lichaamsweefsels worden daardoor van vers en zuurstofrijk bloed voorzien. De bloedcirculatie zorgt voor een optimale doorstroming van je bloed. 

 

Levensbedreigende hart- en vaatziekten

Hart- en vaatziekten zijn ook bij ons doodsoorzaak nummer één. Om die te voorkomen heb je niet alleen een goede bloedsomloop maar zeker ook gezonde aderen nodig. Voorkomen is beter dan genezen en dat is zeker ook hier het geval, bij voorkeur op een natuurlijke manier zonder geneesmiddelen.

 

Natuurlijke middelen voor een gezonde bloedsomloop

  • Voldoende lichaamsbeweging: het is beter dagelijks een half uurtje te wandelen, fietsen, joggen of te zwemmen dan wekelijks enkele uren keihard te trainen. Op een gezonde manier bewegen zorgt niet alleen voor een betere doorbloeding, maar ook voor voldoende zuurstof.
  • Gevarieerde voeding: is rijk is aan vitaminen, mineralen en antioxidanten. Eet daarom dagelijks wat wordt voorgeschreven in de schijf van vijf.
  • Verzadigde vetten: vooral van dierlijke oorsprong zoveel mogelijk vermijden. Gebruik in plaats daarvan producten met veel onverzadigde vetten zoals oliën van zonnebloem, saffloer, tarwekiemen en olijven. Ook vette vis als paling, zalm, makreel, sardines, haring en ansjovis bevat meervoudig onverzadigde vetten.
  • Vlees, eieren en kaas: beperken en de voorkeur geven aan plantaardige eiwitten zoals sojaproducten en peulvruchten. Kies je toch voor vlees eet dan vooral kip, kalkoen of konijn…
  • Kruiden: beperk zoveel mogelijk het gebruik van zout en verkies in de keuken verse kruiden als cayennepeper en knoflook.
  • Stimulerende middelen: zoals teveel koffie en chocolade vermijden, ze zijn slecht voor je aderen. Gebruik geen drugs, alcohol of sigaretten.
  • Drinken: drink dagelijks minstens twee liter water en ook gemberthee heeft een positieve invloed op je bloedsomloop.
  • Vitaminen: neem eventueel voedingssupplementen met vitamine B en C, ginkgo biloba en magnesium.

Stoppen met roken? Zo lukt het

Vaatvernauwing, wat is dat?

Nadelen van roken
Vaccin tegen roken in de maak


Tags: bloed, bloedsomloop, gezonde bloedsomloop, goede bloedsomloop, gezonde voeding, bewegen
Artikel geschreven door: Writer.
Publicatie datum: 2013-02-24
Wil jij ook geld verdienen met artikelen schrijven? Meld je direct gratis aan!


dot

Reacties

gast - 2015-06-17 20:49:21  
ik eet al geruime tijd geen brood meer maar beschuit met warme thee of koffie ik moet altijd op tijd eten om dat ik veel medicijnen slik en eet veel fruit Reageer
gast - 2014-01-07 21:57:42  
Excuses als deze reactie misschien misplaatst zou zijn. Is zeker niet mijn bedoeling. Zou voedingssupplementen met vitamine B en C, ginkgo biloba en magnesium ook hulpzaam zijn bij een erectieprobleem?Reageer
U reageert als gast. Heeft u een account, log dan eerst in.

Typ de Captcha code over:

Plaats een reactie:


Categorieën

Gezondheid Financieel Elektronica Auto & vervoer Afvallen & dieet Reis & vakantie Internet & computer Wetenschap Relatie & liefde Hobby & werk Recepten Kunst & cultuur Huis & tuin Werkstuk/Essay/opstel Recensies Mijn eigen verhaal Sport Seksualiteit Zwangerschap Dier & natuur Verzorging & mode Opvoeding Feestdagen Overige Nieuws toen en nu Wonderlijk & bizar Verslaving