aanmeld knop
dot

Welk effect heeft beweging op onze gezondheid?

beweging.jpg
Een mens is eigenlijk altijd wel in beweging, het ligt in onze natuur. Als we niet konden bewegen hadden we niet kunnen overleven. Maar behalve de praktische bewegingen kunnen we ook bewegen voor ons plezier. Als we lekker sporten worden we gelukkiger. Het moet dus wel een effect op onze hersenen hebben.

Er zijn veel onderzoekers die de effecten van lichaamsbeweging op de hersenen onderzoeken. De eerste die de gunstige gevolgen van lichamelijke activiteit ontdekte van de psycholoog Sigmund Freud (1856-1939). Hij merkte dat hij tijdens wandelen scherp kon nadenken en vindingrijk was. Na een wandeling voelde hij zich energierijk en kon hij uren geconcentreerd werken en schrijven.

 

Robert E. Thayer

De Californische psycholoog Robert E. Thayer schreef het boek de bio psychologie van stemming en spanning (1989). Hij deed een onderzoek waarbij hij een groep mensen een paar weken lang elke dag op een vast tijdstip een vragenlijst in liet vullen. De vragen gingen over de ernst van bepaalde persoonlijke problemen en hun optimisme over de toekomst. Hierna liet hij de mensen tien minuten stevig wandelen en daarna de vragen opnieuw beantwoorden. Het bleek dat de mensen hun problemen na deze wandeling minder ernstig vonden en ze waren vaak positiever over hun toekomst, al waren de verschillen maar klein. Dit was volgens de onderzoekers een bewijs dat de lichaamsbeweging directe gevolgen heeft op de hersenen, de gemoedstoestand van de proefpersonen verbetert. Dit onderzoek staat bekend als running therapie.

 

Wandelen vergroot energie

Later staat dit resultaat nog ter discussie. Andere onderzoekers menen dat tien minuten niet genoeg is om resultaat te zien. Zij vinden dat er minstens vier tot vijf kilometer gelopen moet worden. Wel komt uit verdere onderzoeken dat wandelen de energie vergroot. Twintig minuten wandelen, geeft dezelfde energie aan het lichaam als een energiereep en dit houd meestal enkele uren aan.

 

Lichaamsbeweging als therapie

In 1993 werd er een in Amerika ook een onderzoek gedaan. Voor dit onderzoek werden behandelmethoden bij mensen met een depressie of een dwangstoornis onderzocht. De helft van de groep mensen kreeg het antidepressivum Prozac voorgeschreven, de ander helft kreeg de therapie met lichaamsbeweging, gelijk aan de running therapie, en hierbij geen medicatie. In beide groepen verbeterde twee derde van de patiënten. De activiteit in bepaalde hersencentra verminderde en dit uitte zich in dat de patiënten minder last hadden van dwanggedachten. Uit dit onderzoek blijkt dus dat lichaamsbeweging dezelfde effecten op de hersenen kan hebben als bepaalde medicatie. Maar wat vooral opvallend is: Dat van de groep die medicatie gebruikte meer mensen een terugval hadden nadat zij waren gestopt met het antidepressivum. Van de groep die de running therapie had gevolgd bleven veel patiënten doorgaan met de therapie omdat ze er veel plezier uit haalden. Hierdoor waren er ook veel minder terugvallen.

Nu ook nog word hardlopen veel aangeboden voor mensen met psychische klachten.  Ook voor kinderen word het ingezet en vooral bij kinderen met somberheid, piekeren en autisme verwante stoornissen. Het lopen blijkt voor deze kinderen veel rust te brengen in hun hoofd en heeft ook een positieve invloed op hun zelfbeeld.

 

Maar hoe werkt dit dan?

Dat onderzochten de sportfysiologen Ralph LaForge en Dana Thomas. Het stress verminderende en stemming verbeterende effect van lichaamsbeweging is het gevolg van vijf processen in het lichaam:              

  • De stijging van de lichaamstemperatuur: Bij lichamelijke inspanning kan de lichaamstemperatuur wel 2 tot 3 graden toenemend. Dit geeft een ontspannend en rustgevend gevoel, vergelijkbaar met in een warm bad zitten. Ook krijg je door het doen van beweging meer spiermassa waardoor het lichaam zichzelf beter warm kan houden.
  • Beweging leidt tot een stijging van monoaminen in de hersenen, dit zijn neurotransmitters. Dit zijn bijvoorbeeld noradrenaline, dopamine en serotonine. Deze stoffen dragen bij aan het verbeteren van de stemming, ze geven een gevoel van innerlijk evenwicht en ze kunnen het zelfvertrouwen vergroten.
  • Bij beweging produceren onze hersenen alfagolven. Dit zijn golven de hersenen ook produceren tijdens meditatie oefeningen en slaap. Het geeft dus aan dat de hersenen in een ontspannen staat zijn.
  • Tijdens lichaamsbeweging worden er veel hormonen geproduceerd in het lichaam. Onder andere door de hypothalamus, hypofyse en de bij nieren. Een van de hormonen is adrenaline. Dit hormoon zorgt ervoor dat ons lichaam in een actieve staat raakt. De ademhaling, de hartslag en de bloeddruk worden verhoogd. Dit hormoon wordt ook geproduceerd bij stress en spanning.
  • Als laatste produceert het lichaam tijdens inspanning ook endorfine. Dit hormoon lijkt op de stoffen morfine en opium, wat kalmerende middelen zijn. Dit hormoon draagt dus bij aan een gevoel van ontspanning en kalmte, positiever zelfbeeld en een afname van angstgevoelens.

Positieve effecten van bewegen

Het is duidelijk dat beweging positieve effecten kan hebben op zowel de ontwikkeling van de hersenen en op het verbeteren van een goede psychische gezondheid. Vooral bij kinderen stimuleert beweging een goede ontwikkeling omdat er veel verbindingen worden aangelegd tussen neuronen in de hersenen, ook worden er veel zenuwcellen en neuronen aangemaakt en hersengebieden groeien door de aanmaak van groeihormoon. Bewegen is dus gezond voor lichaam en geest!


Tags: bewegen, depressie, Robert. E. Thayer, running therapie
Artikel geschreven door: Mieke.
Publicatie datum: 2013-04-28
Wil jij ook geld verdienen met artikelen schrijven? Meld je direct gratis aan!


dot

Reacties

U reageert als gast. Heeft u een account, log dan eerst in.

Typ de Captcha code over:

Plaats een reactie:


Categorieën

Gezondheid Financieel Elektronica Auto & vervoer Afvallen & dieet Reis & vakantie Internet & computer Wetenschap Relatie & liefde Hobby & werk Recepten Kunst & cultuur Huis & tuin Werkstuk/Essay/opstel Recensies Mijn eigen verhaal Sport Seksualiteit Zwangerschap Dier & natuur Verzorging & mode Opvoeding Feestdagen Overige Nieuws toen en nu Wonderlijk & bizar Verslaving