aanmeld knop
dot

Is suiker nou werkelijk zo slecht voor je?

brood.jpg
Is Suiker nou werkelijk zo slecht voor je? Belangrijk is eerst te kijken naar wat we verstaan onder suiker. Een ander woord voor suiker is koolhydraat en die kan je onder verdelen in snelle koolhydraten en langzame koolhydraten. Wat gebeurd er dan eigenlijk met snelle of langzame suikers in je lichaam?

Is Suiker nou werkelijk zo slecht voor je? Belangrijk is eerst te kijken naar wat we verstaan onder suiker. Suiker bevindt zich onder andere in:

 

Groep 1

  • Snoep
  • Koek
  • Gebak
  • Witbrood
  • Witte meel
  • Pasta
  • Rijst                                                                                         

Groep 2

  • Volkorenbrood
  • fruit

Koolhydraten

Een ander woord voor suiker is koolhydraten en die kan je onder verdelen in snelle koolhydraten en langzame koolhydraten.

  • Snelle koolhydraten vindt je in groep 1 en die worden snel verbruikt en geven heel snel veel energie, maar dit is kortdurend. Soms worden dit ook wel de slechte suikers genoemd.
  • Langzame koolhydraten worden langzaam verbruikt in je lichaam en geven geleidelijk energie en houden je fit gedurende de hele dag. Soms worden dit de goede suikers genoemd.

Waar heeft je lichaam suiker voor nodig?

De hersenen en de lever hebben een kleine hoeveelheid suiker nodig. Als je te weinig suiker in je lichaam hebt zal je je suf voelen omdat je hersenen niet goed kunnen functioneren. Ook heb je suiker nodig als brandstof om dingen te kunnen doen. Ga je intensief bezig zijn, zoals een sporttoernooi spelen, dan heb je veel suiker nodig. Maar zit je de hele dag op je billen dan heb je weinig suiker nodig.

 

Wat gebeurt er eigenlijk met suiker in je lichaam?

Stel je voor dat er in jouw buik een grote open haard zit. Als je veel gaat doen dan moet die open haard heel hoog vlammen, ga je weinig doen dan mag de haard maar een klein beetje branden.

 

Suiker, of beter gezegd 'koolhydraten' zijn als het ware de blokken hout voor de open haard. 

 

Suiker kan dik maken

Als je veel snelle suikers binnen krijgt en bijvoorbeeld de hele dag televisie kijkt en niet veel beweegt, dan zal jouw lichaam de blokken hout (de suikers dus) die teveel zijn, keurig naast jouw open haard opstapelen. In je lichaam zie je dat terug op je buik en je heupen en je bovenbenen, oftewel dan wordt je op dat moment wat dikker omdat je vet opslaat. Bij anderen kan het lichaam het niet opslaan en dan gaat de open haard toch hard branden, en dan zie je dat mensen heel druk kunnen worden zonder dat ze dat willen.

 

Krijg je weinig suiker binnen en ben je de hele dag aan het rennen dan kan je heel suf worden omdat de open haard moet branden maar de voorraad houtblokken is op. Dat betekent dat je moet eten, anders hou je het niet vol. Het beste is als je nadenkt over wat je op een dag gaat doen en dan bedenkt wat je kan eten.

 

Bloedsuikerspiegel

  • Als je suiker eet gaat in het bloed de bloedsuikerspiegel omhoog. Dit geeft aan hoeveel suiker er in je bloed zit. Te veel is niet goed, te weinig ook niet, want dan komen jouw hersenen tekort en dan word je slaperig.
  • Als de bloedsuikerspiegel omhoog gaat door inname van (veel) snelle koolhydraten (dat zijn dus de suikers uit groep 1) dan stijgt de bloedsuiker te snel.
  • In je lichaam zit een orgaan dat dan het stofje insuline gaat afgeven.  Insuline moet het niveau van het suiker in het bloed weer stabiliseren. Maar als je (veel) snelle suikers eet komt er ook veel van dat stofje vrij en daardoor verbrandt je de suiker snel. Helaas daalt de suikerspiegel in het bloed dan weer snel te veel waardoor het niveau weer te laag wordt. En dan krijg je op een eerder tijdstip honger dan dat je echt eten nodig hebt en /of kan je tussendoor heel druk worden.

Als je de langzame koolhydraten (die uit groep 2) eet dan zie je dat er niet zoveel van het stofje insuline vrij komt. De suiker wordt rustiger verbrandt en de suikerspiegel zal ook rustig blijven waardoor je keurig van maaltijd naar maaltijd gaat.

 

Dit artikel is met zorg samengesteld maar kan onjuistheden bevatten. Als u lichamelijke klachten heeft, die mogelijk te maken hebben met suikergebruik, overleg dan met uw arts.


Tags: koolhydraten, suiker, suikerspiegel, dik,
Artikel geschreven door: moniquegeertsma.
Publicatie datum: 2013-05-14
Wil jij ook geld verdienen met artikelen schrijven? Meld je direct gratis aan!


dot

Reacties

U reageert als gast. Heeft u een account, log dan eerst in.

Typ de Captcha code over:

Plaats een reactie:


Categorieën

Gezondheid Financieel Elektronica Auto & vervoer Afvallen & dieet Reis & vakantie Internet & computer Wetenschap Relatie & liefde Hobby & werk Recepten Kunst & cultuur Huis & tuin Werkstuk/Essay/opstel Recensies Mijn eigen verhaal Sport Seksualiteit Zwangerschap Dier & natuur Verzorging & mode Opvoeding Feestdagen Overige Nieuws toen en nu Wonderlijk & bizar Verslaving