aanmeld knop
dot

Afvallen zonder dieet

logo-tekst.jpeg
Afvallen zonder dieet, kan dat? Dat kan zeker. Om af te vallen zonder dieet is het wel noodzakelijk om een paar kleine wijzigen aan te brengen in je leven. Dieten zijn gemaakt als richtlijn, voor mensen die het prettig vinden om zich aan bepaalde vooraf vastgestelde eetgewoontes te houden. Afvallen zonder dieet mag je alles eten, maar je moet wel een paar dingen doen om af te kunnen vallen zonder een dieet te volgen.

Om af te vallen zonder dieet heb ten eerste inzicht nodig in de reden waarom je aankomt of aangekomen bent.  Er vanuit gaande dat je een gezond persoon die geen ziekte heeft waardoor je aankomt, zal overgewicht zijn ontstaan door leefgewoontes die ervoor zorgen dat je aankomt. Voorbeelden van deze leefgewoontes zijn:

  • Veel zitten en weinig bewegen
  • Veel suiker of koolhydraten eten, meer dan je dagelijks verbrandt met bewegen
  • Stress en/of emotionele eetbuien, bijvoorbeeld om gevoelens van leegte of eenzaamheid op te vullen
  • Eten uit verveling
  • Eten om jezelf te kalmeren
  • Calorierijk voedsel eten omdat je dat gewend bent
  • overige

Als je dik geworden bent van medicijngebruik of ziekte of aandoeningen, bespreek dan met je huisarts hoe je het beste kunt afvallen.

 

Afvallen zonder dieet, stappenplan

Om af te vallen zonder dieet moet je een ding in gedachten houden. Elke calorie die je inneemt, moet ook verbrand worden. Als je meer kcal inneemt dan je verbrandt, kom je aan. Zo eenvoudig is het. Vergelijk het eens met een tas waarin je zand gooit. Onderin de tas zit een gaatje waar juist zand uitloopt. Zie dat zand wat eruit valt nu even als energie die jouw lichaam verbrandt. Als je in verhouding evenveel zand in de tas gooit als er weer uitloopt, wordt de tas niet zwaarder en het gewicht van de tas blijft gelijk. Gooi je er meer zand in dan eruit kan lopen, dan wordt de tas met zand steeds voller, dikker en zwaarder. Gooi je er wat minder zand in dan eruit loopt, dan wordt de tas lichter en slanker. Zo werkt het in principe ook met afvallen en aankomen, hoewel er natuurlijk ook allerlei biologische factoren invloed kunnen hebben op je gewicht. Afvallen zonder dieet kan ook wel een steuntje in de rug gebruiken. Er zijn Nederland slechts een middel waarvan wetenschappelijk bewezen is dat het daadwerkelijk helpt om sneller af te vallen, en dat is orlistat. De merknaam is:

De werkzame stof in deze middelen is Orlistat, dit stofje zorgt ervoor dat er minder vet op je lichaam wordt opgeslagen omdat het vet meteen wordt afgevoerd. Dit middel kan je verkrijgen via deze website. Je valt er ongeveer 20 a 30% meer mee af dan gewoonlijk.

 

Beweging, waarom helpt dat om af te vallen?

Je lichaam is gebouwd om regelmatig in beweging te zijn. Daarom is beweging het allerbelangrijkste. Als je dagelijks een stevige wandeling maakt van 30 minuten, zal je al minder snel aankomen. Koop een stappenteller en hou dagelijks je stappen bij. 10.000 stappen per dag is wat je gezond houdt, en waardoor je af zal vallen als je de aanbevolen kcal aanhoudt. 5000 stappen per dag is misschien niet zoveel en alleen behulpzaam bij afvallen als je minder kcal inneemt, maar het verbetert sowieso wel je conditie, waardoor bewegen minder moeilijk voor je zal worden.

Beperk je dagelijkse inname van kcal tot de aanbevolen hoeveelheden. Voor een volwassen vrouw is dat per dag ongeveer 1800-2000 kcal en voor een volwassen man is dat per dag ongeveer 2500-2700. Dit is bij een leefstijl waarbij je normale activiteiten hebt, dus geen sport.  Als je jezelf hierin herkent is het wel zo dat je bij de aanbevolen hoeveelheid kcal niet afvalt, maar ook niet aankomt. Eet je meer, dan ga je wel aankomen.. Beweeg je wat meer, dan zal je wat afvallen. Als je meestal beduidend meer kcal eet dan de aanbevolen hoeveelheden, en je wilt afvallen, dan zal je meer moeten bewegen. Als je echter veel meer eet dan de aanbevolen hoeveelheid kcal, dan kan je een eetstoornis hebben, dus bespreek dit met je huisarts. Meer bewegen is echter eigenlijk altijd goed, en niet alleen om af te vallen. Ook sombere buien worden vaak minder en je staat meer in het leven. Ook extreme vermoeidheid kan verminderen, juist door regelmatig te kiezen voor beweging. Makkelijker gezegd dan gedaan? Ja, voor mensen met (veel) overgewicht vaak wel. Maar toch moet je het geheim van bewegen ontdekken, het is de sleutel en het pad naar een ander leven. Probeer het eens uit.

 

Afvallen zonder dieet, tips

  • Ga meer bewegen, en probeer minimaal 10.000 stappen per dag te zetten
  • Drink minimaal twee liter water per dag, ook koppen thee en koffie tellen mee. Water is niet alleen goed voor je lichaam, en ook noodzakelijk, maar het helpt ook bij afvallen
  • Zorg dat je voldoende uren slaapt. te weinig slaap maakt dik
  • Hou een kcal dagboek bij zodat je precies weet of je al aan je dagelijks aanbevolen hoeveelheid kcal zit, en probeer daar niet overheen te gaan. Doe je dat wel, beweeg dan meer
  • Eet langzamer. Concentreer je op de geur van eten, de smaak, en probeer van elk hapje heel bewust te genieten
  • Eet niet vlak voordat je naar bed gaat. Als je geen maaltijden overslaat zal je in principe voor het slapen gaan geen echte honger kunnen hebben
  • Onderneem dingen in je leven die je voldoening geven, zoals lezen, de natuur in. zwemmen, met vrienden afspreken, winkelen

Eet driemaal daags een portie rauwkost in de vorm van komkommer, paprika. Eet ongeveer 6 keer per dag zo gevarieerd mogelijk, dus:

brood, bij voorkeur volkoren

  • fruit
  • eiwitten
  • zuivel
  • groente

Snacks

Als je wilt snacken verdiep je dan in de kcal van het voedsel, zodat je uit kunt rekenen hoeveel kcal van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid, die je inneemt met de snack. OP basis daarvan kan je keuzes maken. Vijf dropjes die je langzaam op sabbelt is een heel ander verhaal dan een hele zak drop die je achter elkaar opschrokt. Een blokje chocola wat je langzaam op sabbelt kan ook heel veel voldoening geven, het gaat namelijk niet om de hoeveelheid, maar om de smaak. Daarom is langzaam eten en bewust met je ogen dicht, proeven, een gouden tip om af te vallen zonder dieet.

 

Belangrijk

De aanbevolen hoeveelheden zijn indicaties. Mensen met veel overgewicht kunnen er beter 100 a 200 kcal vanaf trekken, vooral als ze weinig in beweging zijn. Oudere mensen komen sneller aan, dus vanaf het 50e levensjaar worden er ook wat minder kcal aanbevolen dan de gemiddelde hoeveelheden. Daarentegen hebben jonge mensen in de groei weer wat meer kcal nodig, bij een gezond bewegingspatroon. Denk daarbij aan tweemaal per week een uur sporten en dagelijks zeker 10.000 stappen zetten.

 

Extreem overgewicht

Bij extreem overwicht is het extra moeilijk om op eigen houtje veel af te vallen. U kunt het beste met uw huisarts overleggen.

 


Tags: afvallen zonder dieet
Artikel geschreven door: Morris.
Publicatie datum: 2013-05-18
Wil jij ook geld verdienen met artikelen schrijven? Meld je direct gratis aan!


dot

Reacties

U reageert als gast. Heeft u een account, log dan eerst in.

Typ de Captcha code over:

Plaats een reactie:


Categorieën

Gezondheid Financieel Elektronica Auto & vervoer Afvallen & dieet Reis & vakantie Internet & computer Wetenschap Relatie & liefde Hobby & werk Recepten Kunst & cultuur Huis & tuin Werkstuk/Essay/opstel Recensies Mijn eigen verhaal Sport Seksualiteit Zwangerschap Dier & natuur Verzorging & mode Opvoeding Feestdagen Overige Nieuws toen en nu Wonderlijk & bizar Verslaving