Xbox One, review

De Xbox One is na 8 jaar de nieuwe console waar Microsoft in mei 2013 dan eindelijk mee voor de dag komt. Er zijn vele speculaties aan vooraf gegaan. waarschijnlijk waren de verwachtingen te hoog gespannen, want de wens is de vader van de gedachten en hoe hoger de verwachting, hoe groter de teleurstelling. Voor velen is de Xbox One dan ook een teleurstelling. What's new? Well, not much.

De Xbox One oogt groot en een tikkeltje te lomp, een soort zwarte attachékoffer die je doet denken aan de oudere consoles. Het concept van Xbox One lijkt te zijn dat je allerlei functies in een hebt. Hoe 'origineel,' maar niet heus... Samengevoegd in deze nieuwe Xbox zijn dus in elk geval

• Tv kijken
  • Gamen
  • Skype
  • Live TV
  • Spraakherkenning
  • (...)

Bijzonderheden

• 8 gigabyte geheugen.
  • Windows/internet.
  • Bewegingssensor Kinect met 1080p-camera
  • Console is te bedienen met je smartphone
  • Chatten met Skype

Omdat je in het Engels opdrachten aan je console kunt geven, hoef je geen tv-zapper meer te gebruiken. Ook is het geheugen zo ingesteld dat zodra je je console opstart, de Xbox One laat zien waar je de laatste keer mee bezig was. Nou kunnen dit soort functies op zich best wel handig zijn, maar vernieuwend zijn ze geen van allen en samengevoegd is het gewoon de bedoeling dat je een beetje kunt multitasken, wat me vooral leuk lijkt voor de eerste 30 minuten dat kopers het apparaat in huis hebben, maar daarna zal je er misschien niet heel veel gebruik meer van maken. Persoonlijk vond ik het dus een hele hoop toeters en bellen waar geen kip op zit te wachten, en die vooral teleurstellend zijn omdat ze niet zoveel te maken hebben met gamen. Natuurlijk, leuk dat je tv kunt kijken en telefoneren, en dat verbaal opdrachten kunt geven aan je console, maar wat voegt het verder toe aan het gameplezier? Uiteindelijk willen mensen alleen maar een nieuwe Xbox om nieuwe ervaringen op te doen met fantastische games en nieuwe opties en opties waardoor je geraakt wordt. Die opties heb ik niet gezien.

Video Illumiroom

Illumiroom, helaas heeft de nieuwe Xbox One helemaal geen Video Illumiroom beamer waarover ten onrechte gespeculeerd werd. Sommige dingen zijn misschien ook gewoon te mooi om waar te zijn. 'De volgende generatie,' (een uitgekauwde term waarmee MIcrosoft rijkelijk strooit tijdens de persconferentie over de Xbox One, blijkbaar om te benadrukken dat de console vernieuwend is), daar ontbreekt nou juist het nieuwe aan. En de generatie mensen die de console zou moeten kopen, die heeft vooral behoefte aan nieuwe games en iets groots en vernieuwend, zoals VIDEO illumiRoom. (IllumiRoom projecteert beelden voorbij het tv-scherm en maakt op die manier de rest van je huiskamer tot een onderdeel van je games.) Stel je voor wat voor bijzondere ervaring dat moet zijn, als je letterlijk opgaat in je games? Maar helaas, XboxOne heeft het niet te bieden. Dan maar hopen op nieuwe spectaculaire games...

Nieuwe games

Even ging ik op het puntje van mijn stoel zitten. Er zijn dan toch wat games getoond die op de nieuwe Xbox gespeeld kunnen worden. Een zoethoudertje, want de rest wordt over een tijdje pas getoond. En de games die getoond werden, tsja, verbeteringen en variaties op reeds bestaande games. Op zich niet slecht, maar wat mij betreft niet goed genoeg om er te diep op in te gaan. O.a.

• Call of Duty: Ghosts
  • Quantum Break
  • Fifa 14

Microsoft belooft in totaal 15 games, maar de rest wordt pas over een paar weken bekendgemaakt. Het is alsof je uitgenodigd wordt voor een etentje waar bij de ober steeds je tafel voorbij loopt. En uiteindelijk brengt hij je dan een lullig hapje op een bordje en je denkt: 'Het is te weinig. Het smaakt niet slecht maar ook niet goed. Ik barst nog van de honger. Ik hoop dat er snel meer komt. ' En dan sluit het restaurant.

Conclusie

XBox One is leuk als je de behoefte hebt om je console in het Engels te kunnen commanderen om te switchen van je game naar tv bijvoorbeeld. Als je geen in hebt om naar de tv-zapper te zoeken, als je de noodzaak voelt om te Skypen als je aan het gamen bent, en als je geld wilt uitgeven aan producten die je alleen via live tv kunt kopen. O ja, en als je in Amerika woont, anders heb je aan sommige functies zo op het eerste oog niet zoveel. Whatever, tot nu toe heb ik het wonder nog niet mogen aanschouwen. Ik ga dan toch maar voor de PlayStation4.

Tags: XBox One, xboxone, nieuwe xbox, xbox release, PlayStation 4
Bronnen: volkskrant, youtube, internet tv
Artikel geschreven door: Morris.