aanmeld knop
dot

Hoe gebruik ik beta-alanine?

logo-tekst.jpeg
Als je harder en langer zou kunnen trainen, wat zou je dan bereiken? Dit artikel gaat over het supplement beta-alanine, het bevat informatie die gebaseerd is op echte onderzoeken, en is zeker geen fictie. Wat kan beta-alanine voor jou prestatie's doen? Lees nu de wetenschappelijke feiten.

Beweging gerelateerde onderzoekers hebben recent een enorme vooruitgang gemaakt, op het gebied van bepaalde prestatie verbeterende supplementen. In het midden van de aandacht in veel van deze onderzoeken stond een speciaal soort aminozuur genaamd bèta-alanine. Net zoals creatine zijn ook de onderzoeken voor bèta-alanine vrij een duidend en wijzen ze allemaal dezelfde richting uit. De studies tonen aan dat bèta-alanine een krachtig effect heeft op ons lichaam.

 

Effect op mens of dier

Ook een zeker noemenswaardig feit is dat deze studies verricht zijn op mensen, en niet op ratten of andere dieren, zoals veel van de meeste hype supplementen. Dier studies zijn vrijwel niet te vergelijken met mens studies en veel supplementen en medicijnen hebben een compleet andere werking als ze uiteindelijk getest worden op mensen.

 

Bcaa's

Dit alles maakt bèta-alanine een uniek, krachtig en ook nog eens wetenschappelijk bewezen effectieve toevoeging aan bijna ieder zijn supplementen programma. Maar misschien nog wel de interessantste ontdekking is dat bèta-alanine mogelijk een synergetisch effect heeft als het in combinatie met andere wetenschappelijk bewezen supplementen word ingenomen zoals: creatine bcaa's en meer. Waarom is dit zo interessant? Als deze supplementen op de juiste manier gecombineerd en gebruikt worden, kunnen ze zorgen voor een enorme vooruitgang in je prestaties. Zorg maar dat je er klaar voor bent.

 

Wat kan beta-alanine voor mij doen?

Beta-alanine is een natuurlijk voorkomend aminozuur welke significant onze kracht, droge spiermassa en uithoudings vermogen verhoogd. Door de ph in onze spieren te helpen in balans te blijven. Met andere worden het helpt te bufferen tegen zuren die zich opbouwen in de spieren als vermoeidheid optreedt. Door verzuring tegen te gaan kun je dus voor een langere tijd kracht en snelheid aanhouden. En hierdoor kun je natuurlijk langer en harder trainen.

 

Hoe werkt beta-alanine?

Beta-alanine en histine worden samen in het lichaam omgezet om carnosine te creëren. Beta-alanine is de beperkende factor in deze reactie. De carnosine die uit deze reactie ontstaat is zeker niet onbelangrijk. Carnosine helpt ervoor te zorgen dat je spieren niet verzuren.

Bijna 20% van ons spierweefsels totale vermogen om de ph te bufferen komt alleen en direct van carnosine. Omdat het lichaam beta-alanine gebruikt om carnosine aan te maken en je lichaam maar een beperkte hoeveelheid bèta-alanine ter beschikking heeft is het effectief beta-alaine te supplementeren. Onderzoeken tonen dan ook aan dat suppelementeren met bèta-alanine zorgt voor een hoger carnosine gehalte in de spieren.

Sommige onderzoekers zijn van mening dat bèta-alanine het ph bufferende vermogen van de spieren zelfs kan verdubbelen, dit is een gigantische statement die mogelijk enorm veel toepassingen voor vrijwel ieder type atleet kan betekenen.

 

Vermoeide spieren

Deze theorieën zijn ook zeker niet op natte vinger werk gebaseerd. Zo werd in een studie maar liefst een 64% toename van de carnosine levels gezien na beta-alanine supplementatie. Andere studie's hebben vergelijkbare resultaten en er is in een studie na 10 weken zelfs een verhoging in carnosine van maar liefst 80% gemeten! Qua werk volume tonen de studie's een significante toename van 16% in totale werk vermogen op een hometrainer. Zoals je ziet spreekt het voor zich dat bèta-alanine enorm effectief is in het bestrijden van spiervermoeidheid en het boosten van het lichaam zijn energie systemen.

 

Waarom nemen we niet gewoon carnosine innemen?

Dus als carnosine zo belangrijk is, waarom nemen we niet gewoon direct carnosine? Carnosine word ten eerste heel slecht opgenomen door het lichaam. Als je het binnenkrijgt in je lichaam word het bijna direct afgebroken tot beta-alanine en histine. Uit deze beta-alanine en histidine kan je lichaam wel vervolgens wel weer carnosine maken, maar omdat je lichaam meer dan genoeg histidine heeft, is het veel logischer gewoon direct beta-alanine in te nemen.

 

Wie zou beta-alanine moeten nemen?

Zoals je nu waarschijnlijk begrijpt is het boosten van je carnosine levels met beta-alanine een enorm voordeel voor atleten, en voor iedereen die zich bezig houd met een sport of activiteit waar kracht, explosiviteit en spier uithoudingsvermogen benodigd is. Het is zeer geschikt voor atleten die zich bezig houden met kracht training, welke hun kracht en of droge spiermassa willen vergroten. Het kan ook erg nodig zijn voor mensen die tegen een plateau in hun training stuiten om ze net dat zetje naar een nieuw niveau te geven.

 

Het bewijs.

Onderzoek toont aan dat supplementeren met bèta-alanine voor een relatief korte periode van 4 weken met de zeer lage dosering van 1.6 gram per dag al een zeer gunstig effect heeft op atletische vermogen in verschillende sporten. Het toont ook aan dat het gebruiken van beta-alanine voor langere periodes en in hogere doseringen (12 weken en meer, en 3+ gram per dag) een nog veel groter effect heeft op de prestatie's. Verder tonen deze studie's ook aan dat dit effect aanhoud voor minimaal 3 maanden (langste onderzoek duur) en er is geen reden of bewijs te geloven dat de kracht van bèta-alanine afneemt en het nodig is dit supplement te cyclen.

 

Te grote dosering in een keer

Veel atleten merken een prikkelende sensatie over hun lichaam, als ze bèta-alanine gebruiken in dosering van af 1 gram per keer. Deze prikkelende sensatie is het resultaat van de bèta-alanine die zich bind aan de zenuw receptoren en deze activeert. Het gevoel treed meestal ongeveer 15-20 minuten op nadat de bèta-alanine is ingenomen en kan nog zo'n 1-1.5 uur aanhouden. Veel mensen vinden deze prikkelingen niet vervelend maar stimulerend en het word door velen dan ook gezien als een prettige bijwerking. Voor diegene die het als onprettig ervaren kunnen de totale dag dosering verdelen in meerdere kleinere innamen. Onderzoek geeft aan dat bèta-alanine effectiever is als het meerdere keren per dag word ingenomen.

 

Beta-alanine gebruiken voor het "pomp"gevoel

Veel atleten ervaren intensieve vasodilatatieen en krijgen dus het "pomp" gevoel van beta-alanine. Dit treed op als ze meer dan 1 gram per keer gebruiken. Het pomp gevoel en het opblazen van de spieren met bloed is wat word gezien als een van de belangrijke factoren in een kracht training voor spier toename.


Tags: beta-alanine, beta alanine, bodybuilding, fitness, supplementen, sportsupplementen
Artikel geschreven door: mrbarry.
Publicatie datum: 2013-06-06
Wil jij ook geld verdienen met artikelen schrijven? Meld je direct gratis aan!


dot

Reacties

U reageert als gast. Heeft u een account, log dan eerst in.

Typ de Captcha code over:

Plaats een reactie:


Categorieën

Gezondheid Financieel Elektronica Auto & vervoer Afvallen & dieet Reis & vakantie Internet & computer Wetenschap Relatie & liefde Hobby & werk Recepten Kunst & cultuur Huis & tuin Werkstuk/Essay/opstel Recensies Mijn eigen verhaal Sport Seksualiteit Zwangerschap Dier & natuur Verzorging & mode Opvoeding Feestdagen Overige Nieuws toen en nu Wonderlijk & bizar Verslaving