Maar hoe kunt u het beste spelen met winkelverlichting en horeca? Het kan nuttig zijn om uw erin te verdiepen, omdat het u behoorlijk wat inzicht geeft in wat voor uw bedrijf zou kunnen werken. U kunt er zelfs meer klanten of meer inkomsten mee krijgen.
Verlichting is vooral belangrijk in kledingwinkels. U wilt dat mensen zich prettig voelen in de winkel en een prettige sfeer hebben in uw winkel. Tegelijkertijd wilt u dat mensen de ware kleuren van de kleding zien. Als een klant een trui koopt in een kleur die hij mooi vindt, wil hij niet dat die kleur er ineens anders uitziet onder ander licht in huis. Dit kan een grote tegenvaller zijn en u zou een potentiële klant kunnen verliezen.
Een ander uiterste waar u niet naar toe wilt, is harde verlichting in de kleedkamer. Het kan vaak genadeloos de minder mooie kanten van het lichaam van de cliënt benadrukken. Als de klant in dit licht naar zichzelf in de spiegel kijkt, is hij vaak minder tevreden over de kleding. Daarom koopt hij ook minder nieuwe kleren. Het vinden van het juiste licht kan dus best lastig zijn, maar u wilt het zachtste licht dat de juiste kleuren naar voren brengt. Goede kleedkamerverlichting kan de verkoop verhogen.
Goede verlichting is ook in een restaurant erg belangrijk. U wilt sfeer creëren in het hele restaurant en goed eten krijgen. Blauw licht zorgt vaak voor een koele sfeer, terwijl roodachtig licht comfort uitstraalt. Blauw licht is daarom ideaal voor straatverlichting, men blijft wakker en alert op de weg. Het restaurant wil echter een gezellige warme sfeer creëren. U kunt er eetkamerlampen voor kopen. Tegelijkertijd wilt u dat het eten er goed uit komt en er mooi uitziet. Zo kunt u algemene sfeerverlichting gebruiken met speciaal voor eten gekozen scenes. Fastfoodrestaurants gebruiken buiten echter vaak rode lichten om klanten aan te trekken. Bij binnenkomst wordt vaak blauw licht gebruikt. Het idee is dat klanten hun eten opeten en snel vertrekken. Zo maken ze plaats voor andere klanten.