Je wilt het publiek aantrekken met een titel die intrigeert en ervoor zorgt dat ze verder willen lezen. Als je trefwoorden in de titel opneemt, kan Google het artikel beter vinden en kunnen mensen die op zoek zijn naar informatie over die onderwerpen je gemakkelijk vinden. Maar vergeet niet: je schrijft in de eerste plaats voor mensen. Dus idealiter roept je titel een vraag op die mensen nieuwsgierig maakt naar waar je over geschreven hebt. 'Dit is wat er gebeurt als we nog meer bezuinigen op onze dijken' is een voorbeeld van zo'n titel.
Het lijkt zo simpel, maar het wordt te vaak over het hoofd gezien. Zorg ervoor dat het webartikel geen tekst wordt waar niemand zich mee bezig wil houden. Een ideaal artikel heeft een pakkende titel, een inleiding en enkele paragrafen met pakkende tussenkopjes. Zo wordt de tekst in stukjes gepresenteerd en is deze eenvoudig te scannen. Tekst wordt op het scherm op een heel andere manier gelezen dan een tijdschrift, krant of boek. Dus onthoud dat. Wanneer je een artikel op een artikelsite als deze plaatst, kun je het beste beginnen met een teksteditor zoals Kladblok (Windows) of Teksteditor (Mac). In zo'n programma kun je je tekst beter schrijven en controleren en loop je niet het risico dat je de tekst kwijtraakt omdat je om de een of andere reden (per ongeluk) het browserscherm sluit.
Een ander voordeel is dat er geen opmaak aan te pas komt (zoals bij Word), waardoor je tekst er niet meer goed uitziet. Als de tekst klaar is, plak je deze vanuit de teksteditor in het tekstvak van de website. Als je op de een of andere manier opmaak hebt toegevoegd (bijvoorbeeld vanuit Word of een ander tekstverwerkingspakket), kun je alle tekst selecteren en op de verwijderknop klikken (achter de werkbalk). Het formaat wordt dan automatisch verwijderd. Als je ongeformatteerde tekst in een tekstvak op deze site hebt geplakt, kun je opmaak toevoegen (bijvoorbeeld aan kopteksten of cursieve tekst).
Of 'Het geheim van de presentaties van Steve Jobs'. Iedereen is nieuwsgierig naar deze grootse onthullingen, en zeker een geïnteresseerd publiek. Een vraag in de titel kan ook goed werken: "Wil je ook meer bezoekers naar de website?" De lezer zal deze vraag waarschijnlijk met "ja" beantwoorden, en dan zullen ze weten wat de oplossing is. Een andere manier om de titel van een artikel te schrijven is door een lijst of meerdere tips te geven: "7 dingen die je wel en niet moet doen op Facebook" of "10 tips voor een stressvrije vakantie". Mensen houden van lijsten als deze en je kunt er het voordeel mee doen.
Dit is natuurlijk ook een open deur. Het internet staat echter vol met slecht geschreven teksten. En dat is jammer, want slechte teksten kosten ons tijd en daar worden we niet blij van. Alleen omdat tekst verschijnt met een muisklik, wil nog niet zeggen dat er geen aandacht nodig is. Wees dus kritisch op jezelf, herlees je tekst, corrigeer zinnen en verwijder typefouten. Goede teksten brengen mensen in een goed humeur en dat maakt ze ontvankelijker voor je boodschap. Ben je zelf niet zo goed in de taal, vraag dan iemand anders om je tekst voor te lezen of huur een freelance tekstschrijver in om professionele teksten voor je te schrijven.
De lezer merkt het meteen als de auteur van het werk niets met het onderwerp te maken heeft. Het artikel straalt geen enthousiasme of autoriteit uit. De beste artikelen komen als je schrijft over dingen die je begrijpt. Goede onderwerpen zijn dus je beroep of hobby. Je kunt ook schrijven over plaatsen waar je bent geweest, films die je hebt gezien of boeken die je hebt gelezen. Schrijven over een vertrouwd onderwerp is veel gemakkelijker.
Lezen van een tekst op papier in de lijdende vorm is al saai. Online is het nog erger. Schrijf daarom in een actieve stijl, vermijd te veel combinaties van "to come" en gebruik actieve werkwoorden. Wil je dat de artikelbijdragers actie ondernemen? Zorg er dan voor dat dat ook terugkomt in je schrijven!
Altijd een leuk artikel met een aantal belangrijke weetjes en weetjes. Maar zorg ervoor dat wat je schrijft niet helemaal opnieuw is overgenomen. Als je een geloofwaardig artikel wilt schrijven, onderbouw het dan met feitelijk bewijs. Bovendien worden onderzochte artikelen vaker op internet gedeeld, wat de reputatie als expert in het vakgebied waarover je schrijft alleen maar kan vergroten!
Een goed artikel is een uniek artikel. Zoekmachines houden van unieke inhoud en haten het als ze hetzelfde artikel meerdere keren vinden. Een goed artikel is dus een artikel dat je zelf hebt geschreven en dat je geen delen van andere artikelen hebt gekopieerd. Een bestaand artikel kan geen nieuw artikel worden door een paar woorden te veranderen. Je kunt een bestaand artikel helemaal in je eigen stijl schrijven, of bijvoorbeeld een Engels artikel vertalen naar het Nederlands. Door dit type bewerking te gebruiken, bezit je automatisch het copyright van het nummer dat je hebt geschreven. Een artikel dat al in ongeveer hetzelfde formaat op internet staat, wordt niet geaccepteerd.
Een goed artikel is ook een foutloos artikel. Controleer de brief op correcte grammatica en spelling voordat je deze verzendt. Het handigst is het als je de tekst in een tekstverwerker typt, dan kun je makkelijk zien waar er fouten zitten. Gebruik indien nodig de spellingcontrole of print het artikel om het grondig te herlezen.
Een ander probleem voor schrijvers is uitstelgedrag. Begin met schrijven. Wacht dus niet langer en begin met het schrijven van je eerste artikel met bovenstaande tips in je achterhoofd! Maak nu een account aan of log in als je er al een hebt.